וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעילות גופנית לא שווה הרבה אם אתם כל היום יושבים

24.1.2015 / 7:45

מחקר חדש ומקיף מצא כי למרות מה שאנחנו כל הזמן שומעים, פעילות גופנית היא אולי חשובה לבריאות, אבל היא לא הכי חשובה. צמצום שעות הישיבה ועמידה בזמן הפרסומות בטלוויזיה יכולים להועיל יותר

בגדי ריצה. ShutterStock
נחמד שיצאתם לרוץ, אבל יותר חשוב שלא תשבו הרבה/ShutterStock

כולנו יודעים שפעילות גופנית היא חשובה והכרחית לבריאות שלנו, אבל לא רבים מאיתנו באמת עושים את 150 הדקות שמומלצות בשבוע. דו"ח חדש שהתפרסם מביא נתונים קשים גם לאלה מאיתנו שכן מוציאים את עצמם מהבית.

על פי הדו"ח שפורסם בירחוןthe Annals of Internal Medicine פעילות גופנית לא מספיקה אם את מרבית היום ביליתם בישיבה. החוקרים מאוניברסיטת טורונטו מצאו כי ישיבה מרובה גם בקרב אנשים שמבצעים פעילות גופנית, מובילה לכמויות גבוהות יחסית של אשפוזים, מחלות לב וסרטן ואף למוות מוקדם.

החוקרים ערכו סקירה של 47 מחקרים קודמים שבדקו כמה זמן אנשים מבצעים פעילות גופנית, כמה זמן הם יושבים ומה ההיסטוריה הרפואית שלהם בכל מה שנוגע למחלות לב, סוכרת וסרטן. ככל שזמן הישיבה ארך, לא משנה אם זו ישיבה מול מחשב במשרד או על הספה בסלון, כך עלו הסיכויים לחלות באחת המחלות האלה.

חדר כושר. Gurza, ShutterStock
גם הזיעה לא תעזור לכם/ShutterStock, Gurza

בקרב אנשים שהוגדרו כ"ישבנים כבדים" הסיכויים לפתח סוכרת היו גבוהים בכ-90 אחוזים מאלה שיושבים פחות במהלך היום, והסיכויים למוות מוקדם, מכל סיבה בריאותית אשר תהיה היו גבוהים ב-24 אחוזים לעומת האחרים. עד פה אין הרבה חדש ומחקרים כבר הראו את התוצאות ההרסניות של ישיבה ממושכת. החידוש הוא שהחוקרים מצאו כי האחוזים האלה נשמרו כמעט זהים גם בקרב אנשים שהתעמלו הרבה, וגם בקרב אלה שלא.

"מה שהפתיע אותנו ביותר, הייתה העובדה שהנזק לבריאות שגורמת ישיבה ממושכת היה כמעט אחיד לאורך כל המחקרים, בין אם כגורם למחלות לב וסרטן, ובין אם כגורם למוות מוקדם", הסביר ד"ר דיויד אלטר, מומחה לב מאוניברסיטת טורונטו למגזין טיים.

עוד באותו נושא

ישיבה ממושכת מקצרת חיים

לכתבה המלאה

הנזק לא נמחק

לטענתו של אלטר, העורך הראשי של המחקר, השפעות המטבוליות של הישיבה הממושכת מכריעות כשהן עומדות מול התועלת של פעילות גופנית. "גם אם אנשים עושים פעילות גופנית חצי שעה או שעה ביום, מה שהם עושים בשאר היום, חשוב יותר לבריאותם". אלטר הוסיף כי בקרב אנשים שעושים פעילות גופנית, הסיכויים לסבול מההשפעות המזיקות של ישיבה ממושכת יכולים לרדת בעד כ-15 אחוזים, אך הם לא נמחקים.

ישיבה מול מחשב. ShutterStock
חצי מהזמן שאנחנו ערים, אנחנו יושבים/ShutterStock

הפתרון היחיד אם כן, הוא פשוט לשבת פחות יותר, ולאו דווקא להתעמל יותר. "הרפואה הציבורית קוראת לאנשים להתעמל יותר כדי לשפר את הבריאות, וזו קריאה נכונה, אבל לאחר תוצאות המחקר צריך להוסיף המלצה נוספת", אמר אלטר והוסיף כי קיים צורך באסטרטגיה כפולה, שמצד אחד תקרא לעשות פעילות גופנית של חצי שעה עד שעה ביום, ומנגד תקרא גם להפחית את שעות הישיבה שעומדות על כחצי מזמן הערות שלנו.

עמידה שורפת פי שניים קלוריות

עד שתתגבש אסטרטגיה כזו, אלטר מנסה להדגים למטופליו כמה שעות הם יושבים ביום על כסא. אומנם אין כרגע מחקר שמראה כמה שעות בדיוק אסור לנו לשבת, אבל אלטר מזכיר כי עמידה שורפת פי שניים קלוריות מישיבה, וככה היא גם עוזרת לשמור על משקל, ועשויה למנוע על ידי כך מחלות לב וחלק מסוגי הסרטן.

"שינויים קטנים מצטברים בסופו של דבר", טוען אלטר שמציע לקום כל חצי שעה ולהסתובב לכמה דקות כשאתם במשרד ובאופן כללי לשבת שעתיים שלוש פחות ביום. "אם אתם לא מצליחים לוותר על צפייה בתוכניות הטלוויזיה האהובות עליכם, לפחות תעמדו בזמן הפרסומות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully