פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הישיבה מזיקה לבריאות

      מי היה מאמין שישיבה תמימה יכולה לסכן את החיים שלנו? רובנו התרגלנו לשבת במשרדים שעות ארוכות. בזמן הזה, ישיבה הפכה למגפה עולמית, שמקצרת לכם את החיים ולא תאמינו בכמה שנים

      הישיבה מזיקה לבריאות
      www.designedtomove.org

      אתם יושבים? כי יש לנו חדשות בשבילכם. מהיום כדאי לכם לעשות את הישיבות שלכם במשרד בעמידה. בשנה האחרונה עוד ועוד מחקרים חושפים את הנזק שבישיבה ממושכת. בחלק מהמחקרים אף השוו את הסכנות שנגרמות מישיבה ארוכה לנזקים מעישון. כן, עד כדי כך.

      עוד בנושא:
      רופאים ממליצים על מנוחה בצהריים
      הסוד לחיים ארוכים: מותניים צרים
      למה אנחנו לא מפסיקים לאכול בעבודה?

      כמעט מחצית מהחיים שלנו אנחנו מבלים בישיבה ועוד כשליש בשינה, כך שלא יוצא לנו להיות הרבה על הרגליים. מחקר חדש שהתפרסם במגזין הבריטי Sports Medicine הראה כי ישיבה ממושכת גורמת לשלל מחלות שאפילו לא העליתם על הדעת, ביניהן השמנה, מחלות לב, סרטן, סוכרת, שבץ, דיכאון וכמובן כאבי שרירים.

      אנשים יושבים (ShutterStock)
      קומו כבר! (אילוסטרציה: shutterstock)

      על פי המחקר, קיצור זמן הישיבה עשוי להאריך את הטלומר שיושב משני קצוותיו של הכרומוזום ומגן עליו. בין היתר אחראי הטלומר על אורך חיי התא. המעניין במחקר הנוכחי הוא שהחוקרים גילו כי אצל אלו שהפחיתו בישיבה נמצאו טלומרים מוארכים, יותר מאשר אלו שעושים ספורט בצורה קבועה. הדבר הביא למסקנה שקיים גורם ייחודי בישיבה ממושכת, מעין פתולוגיה עצמאית, שמשפיעה לרעה על הבריאות שלנו.

      מחקר אחר שפורסם בתחילת השנה ונערך על גבי 12 שנים בדק למעלה מ-90 אלף נשים בגיל המעבר, גילה כי אלו שישבו 11 שעות ומעלה הגדילו את הסיכון שלהן לחלות במחלות ואף למות, לעומת אלו שישבו 4 שעות או פחות. ישיבה ארוכה גורמת לניוון של שרירים מסוימים במהלך היום, דבר אשר משפיע על המטבוליזם של הגוף ואף גורם לירידה בכולסטרול הטוב ולירידת האנרגיה הכללית בגוף.

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      גם אם יש מקום באוטובוס, עדיף לכם לעמוד (אילוסטרציה: shutterstock)

      ארגון הבריאות העולמי כבר זיהה כי חוסר פעילות גופנית הפך להיות הגורם הרביעי בגודלו לתמותת בני אדם. רק מקום אחד לפני השמנת יתר. לפי סקרים שנערכו בבריטניה, הממלכה משלמת כל שנה כמיליארד פאונד על ימי מחלה שנגרמים בעקבות כאבי גב או צוואר תפוס.

      מרוויחים עוד 5 שנים לחיים
      בעקבות הממצאים המטרידים פרסם ארגון הבריאות העולמי המלצה לפיה על כל מבוגר לעשות כ-150 דקות של פעילות גופנית בשבוע. לפי ה-BBC, מספיק שתצליחו להוריד את זמן הישיבה שלכם ל-3 שעות ביום, כדי להרוויח עוד שנתיים לחיות. ובכלל מומלץ תוך כדי עמידה על שלכם במשרד, גם באמת לנסות לעמוד.

      אם להאשים את החיים המודרניים שמביאים אותנו לשבת שעות ארוכות מול המחשב בעבודה, ואם להאשים את ההסתגרות הכללית שקורית לבני האדם בעולם, ישיבה ממושכת מול צג, כל צג שלא יהיה, שש שעות בממוצע, תקצר את זמן החיים שלכם בכחמש שנים. בבריטניה כבר הבינו מה זה אומר, והשיקו לפני כמה חודשים קמפיין שמראה ילדים, בני הדור החדש והיושב, שמסבירים מה הם היו עושים עם עוד חמש שנים בחיים שלהם. כמו שזה נראה, יש לנו סיבה לדאוג.