וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורקינטים מסכנים את החיים שלכם. יותר ממה שאתם חושבים

איריס קול

עודכן לאחרונה: 29.8.2022 / 12:30

ד"ר אייל חשביה פוגש בחדר הטראומה הרבה יותר מדי רוכבי קורקינט. הוא התארח בפודקאסט "מרפאת מומחים" כדי לתאר אחת ולתמיד את היקף הסכנה שבכלי הרכב האלו (והוא גדול משאתם חושבים), וגם להסביר כיצד אפשר להשתמש בהם בצורה בטוחה יותר

קורקינטים הפכו להיות מכת מדינה. לא משנה אם אתם הולכים ברגל או נוהגים - אתם ודאי רואים סביבכם רוכבי קורקינטים טסים במהירות וללא כל התחשבות בחוקי התנועה. גם ד"ר אייל חשביה, מנהל בכיר במערך הטראומה והכירורגיה הדחופה בבית החולים איכילוב, רואה את הרוכבים האלה מדי יום, אבל לא על הכביש אלא בחדר הניתוח. ד"ר חשביה התארח בפודקאסט "מרפאת מומחים" כדי לעזור לנו להבין את היקף הסכנה שבכלי הרכב האלו, וגם להסביר כיצד - אם בכלל - אפשר לנהוג בהם בצורה בטוחה.

ראשית, הסביר ד"ר חשביה, צריך להבין כי הפצועים מתחלקים לשניים - פצועים קשה שחייהם בסכנה ומגיעים לחדר הטראומה, ואלו שנפצעים קל יותר ומגיעים לחדר מיון. אבל אל תתנו למונח "פצועים קל" להטעות אתכם. קל זה לא.

"רוב הפצועים בתאונות קורקינטים הם פצועים קלים, הם האנשים שמגיעים לחדר המיון הרגיל וסובלים מפציעות מגוונות", הסביר ד"ר חשביה, "קלים למשל זה שבר מרוסק של המרפק, זה נקרא קל, שיכול לגבות ממך מחיר לכל אורך החיים ואפילו נכות; שבר בכף היד שמונע ממך להשתמש בכף היד במשך שבועות רבים; שבר באף, שיניים שמתעופפות מתוך הפה, זה פצוע קל; שבר בעצם הלסת שנדרש לניתוח - הוא פצוע קל".

וזה רק הולך ומחמיר. "הפצועים בינוני הם כבר פצועים עם דימום מוחי קל; פצוע עם שתי צלעות שבורות וחזה אוויר שדורש נקז - פצוע בינוני; פצוע עם קרע קטן של הכבד וקצת דם באגן הוא פצוע בינוני", אמר ד"ר חשביה, "הפצועים קשה שמגיעים לחדר הטראומה הם הפצועים הרב מערכתיים, ושם יש לנו פציעות באמת קשות, כמו קרעים קשים מאוד של טחול וכבד שנדרשים לחדר ניתוח ופתיחת בטן".

הוא הוסיף כי הפציעות הקשות מאוד נגרמות מתאונות בין הקורקינטים לבין צד שלישי - בדרך כלל כלי רכב. "אלה תאונות עם אימפקט מאוד קשה, ורובם ככולם יגיעו אלי לחדר הטראומה במצב לא קל", הבהיר ד"ר חשביה, אך הוסיף כי "רוב התאונות הן לא כאלה, הן תאונות עצמיות".

בפרק הקודם:

מחלת העור הזו לא מדבקת ולא מסוכנת. אז למה כולם מפחדים ממנה?

לכתבה המלאה

"כל אבן קטנה יכול לשלוח את הרוכב כמו טיל מונחה"

לכולנו ברור שקורקינטים הם כלי שעלול להיות מסוכן, אבל חשוב לחזור ולהדגיש למה. "הקורקינט הוא יצור מאוד לא יציב, עם גלגלים מאוד קטנים, שמרחף על הכביש במהירות די גבוהות, כל אבן קטנה, כל בור קטן, כל מהמורה יכולים פשוט לשלוח את הרוכב כמו טיל מונחה, ולמעשה הפציעה שלו תיקבע על ידי היעד שאליו הוא יתרסק", הבהיר ד"ר חשביה, "זה יכול להיות עמוד חשמל - ואז הפנים שלו פוגשות בעמוד חשמל - או שפה של מדרכה, או עמוד הפרדה שמגן בינו לבין בית קפה, זה יכול להיות כל דבר, או סתם להשתפשף על האספלט ולהגיע עם כווית אספלט על היד".

קורקינט חשמלי. ShutterStock
"חומרת הפציעה תיקבע על ידי היעד שאליו תתרסקו". רוכב קורקינט/ShutterStock

האחת הבעיות עם רוכבי קורקינטים היא שהם אינם ממוגנים (לעומת אופנוענים, לדוגמא). במקרה הטוב הם יחבשו קסדה, אבל גם ההשפעה שלה - אף כי חשובה מאוד - מוגבלת. תיאור המקרה הזה מסביר היטב למה:

"הקסדות מגינות בפני חבלות ראש מאוד מאוד קשות, כשמדובר בתאונה שמעורבת בה אנרגיה בעוצמה בינונית", הסביר ד"ר חשביה, "אם אתם חובשים קסדת קורקינט, ורוכבים במהירות של 35 קמ"ש באבן גבירול, ואתם פונים שמאלה באדום, ונהג מונית מגיע בירוק במהירות של 50 קמ"ש ופוגע בכם - הדבר הראשון שקורה הוא שהראש מוטח לתוך השמשה הקדמית של נהג המונית... האנרגיה פה היא עצומה. הסיכוי שהפצוע יסיים עם חבלת ראש קשה או שברים בעמוד השדרה הצווארי, או שברים בעצמות הפנים, עם הקסדה הם גבוהים מאוד, הסיכוי שהקסדה תציל אותו והוא לא יסיים את חייו על מכסה המנוע של המונית, אלא שמנתחי המוח שלנו יוכלו לעזור לו ולהוציא אותו מזה בחיים - הקסדה אכן תעשה את ההבדל. היא תציל אותו. היא לא תגרום לו לקום מהתאונה הזו ולחייך וללכת הביתה, אבל היא תשאיר אותו בחיים".

ד"ר חשביה סיפר כי הוא זוכר המון מקרים שנגמרו מאוד לא טוב - מוות, נכות, שיקום ארוך, אבל גם מקרים שמרגישים כמו נס. "הגיע אלינו לפני חודש וקצת בחור בצעיר בשנות ה-20 לחייו, שנפגע כתוצאה מכלי רכב בצומת בתל אביב בשעות הלילה המאוחרות, במנגנון מאוד קשה", הוא סיפר, "יש צילומים מהתאונה שמראים אותו פשוט מתעופף באוויר. אני אישית, שהייתי מעורב בטיפול בו, בדיעבד אחרי שראיתי את החומר מהתאונה - לא האמנתי שככה זה נגמר. אבל עדיין, זה נגמר בדימום מסיבי לבטן, בניתוח מאוד גדול שגם מנתחי הכבד שלנו השתתפו בו".

הוא הסביר כי "הרכב נתן אימפקט ראשוני, ואז הוא הוטח על אי התנועה בצורה חזקה, והכבד למעשה נתלש. הוא קיבל טיפול מאוד מהיר ומאוד מדויק, על ידי רופאים מאוד מיומנים בתחום שלהם, ולמרות זאת הוא היה אצלנו חודש שלם בטיפול נמרץ. שם גם עשו בו נפלאות, ועוד מעט הוא יהיה בכיוון של שיקום. היה לו נס גדול מאוד שהגפיים, המוח ועמוד השדרה שלו לא נפגעו, ואני מאוד מקווה שהוא יוכל לחזור לחיים רגילים לגמרי ולתפקוד מלא".

אם כבר רוכבים על קורקינט - תעשו את זה ככה

אז איך נכון לרכוב? לד"ר חשביה יש כמה עצות מניסיונו ככירורג:

1. להיות בקיאים בחוקי הדרך, להיות נהג מיומן - אפילו כדאי שיהיה רישיון נהיגה

2. לחבוש קסדה מלאה - שתגן על "קופסת הגולגולת"

3. ללבוש מעיל לצורך מיגון, כי לפעמים האספלט יכול להשחית את העור מאוד גם בתאונות קלות

4. להשתדל לרכוב בכבישי אופניים

5. ציות לחוקי התנועה (!)

6. לבחור בקורקינטים יציבים, פלטפורמה רחבה, ולא בכלים קטנים ולא יציבים

7. לא לעבור את ה-25-30 קמ"ש

8. לא לשתות אלכוהול ולא לצרוך סמים לפני העלייה לכביש

איריס קול מראיינת את ד"ר אייל חשביה על הסכנה העצומה של רכיבה לא אחרית על קורקינט/מערכת וואלה

"המטרה שלי היא לראות פחות פצועים", סיכם ד"ר חשביה, "וככל שנוריד את כמות האנרגיה שמעורבת בתאונות האלה, ונעצים את עוצמת המיגון, נקבל פחות פצועים, וגם אלה שיהיו פצועים, יהיו שייכים יותר לפציעות הקלות, הם ישברו יד כמו שילד שובר יד על אופניים, אבל נצמצם את האנשים שנשארים נכים לכל החיים, או הורסים את החיים שלהם ושל המשפחות שלהם בגלל רכיבה ב-45 קמ"ש באמצע כביש לא מואר, כשאתה חשוף לחלוטין ומזגזג באמצע כביש מהיר על דרך נמיר. גם את אלה אנחנו רואים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully