וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כולסטרול נמוך מגדיל בעשרות אחוזים את הסיכון לשבץ

מחקר עדכני מצא שיש דבר כזה כולסטרול נמוך מדי - אם הכולסטרול ה"רע" שלכם יורד מתחת ל-70 אתם מצויים בסיכון גבוה ב-170 אחוזים לדימום מוחי ושבץ

רופאה מביטה בסריקות מוח. ShutterStock
נמצא קשר בין כולסטרול נמוך ובין סיכון מוגבר לדמם תוך מוחי. סריקות מוח/ShutterStock

כולסטרול נמוך נחשב ליעד בריאותי מומלץ מאוד על ידי רופאים, שתורם לשמירה על בריאות הלב ומפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם, אבל יכול להיות שיש כזה דבר כולסטרול נמוך מדי, כך לפחות על פי מחקר חדש. אנשים שרמת ה-LDL שלהם (הכולסטרול ה"רע") יורדת מתחת ל-70 עשויים להיות בסיכון מוגבר ללקות בשבץ, בהשוואה לאנשים עם כולסטרול LDL של מעל 70 (אך פחות מ-100). כך עולה מממצאי מחקר חדש שמגיע מאוניברסיטת פן סטייט בארה"ב והתפרסם השבוע.

בנוסף על תרומתו לשמירה על בריאות הלב, כולסטרול נמוך נחשב למועיל במיוחד בהפחתת הסיכון לשבץ איסכמי (שבץ הנגרם מחסימה של כלי דם במוח). אולם, צניחה של רמת הכולסטרול מעבר לרף ה-70 נמצאה כמגדילה בכמעט 170 אחוזים (169%) את הסיכויים לשבץ המורגי - שבץ שבמסגרתו נוצר קרע בכלי דם במוח ונגרם דימום תוך-מוחי, כך מצאו החוקרים.

מחלות לב הן סיבת המוות המובילה בארה"ב, אך תחת המטרייה הרחבה הזאת חוסה מגוון רחב של מחלות ומצבים רפואיים, בהם: דום לב, כשל לבבי, לחץ דם גבוה וכן, שבץ. מתוך 610 אלף בני אדם שמתים מדי שנה בארה"ב ממחלות לב, סיבת המוות של 140 אלף מהם היא שבץ. שבץ המורגי נחשב לנפוץ פחות באופן משמעותי משבץ איסכמי, אך הוא קטלני ממנו בהרבה. 15 אחוזים בלבד ממקרי השבץ כוללים התפוצצות או קריעה של כלי דם, אך הם מהווים 40 אחוזים מכלל מקרי המוות משבץ.

עוד בנושא:
הסיכון לשבץ עולה כבר מגיל 25. כך תזהו את סימני האזהרה
האם קיים קשר בין כולסטרול גבוה ובין אלצהיימר בגיל מוקדם?
דלקות בדרכי השתן מעלות את הסיכון לשבץ

מוניטור בטיפול נמרץ. ShutterStock
שבץ המורגי נפוץ פחות משבץ איסכמי, אך קטלני יותר. טיפול נמרץ/ShutterStock

ההמלצה הגורפת והכללית ביותר של איגוד הלב האמריקאי לציבור היא לנסות לשמור על כל המדדים כמה שיותר נמוכים: לחץ דם נמוך, כולסטרול נמוך, צריכת נתרן נמוכה וכן הלאה. כולסטרול גבוה גורם להצטברות של משקעים על דפנות כלי הדם, שבעטיים נאלץ הלב לעבוד קשה יותר כדי לשאוב ולהזרים דם דרך כלי הדם. ככל שיותר ליפידים מצטברים סביב קירות כלי הדם ומצרים אותו, כך גדל הסיכוי שקריש דם יתקע בהם וימנע מדם וחמצן להגיע למוח - זה מה שלמעשה קורה במקרה של שבץ איסכמי.

איגוד הלב האמריקאי ממליץ על יעד LDL של עד 100 יחידות, אם כי גם רמה של 100-129 לא נחשבת כסיבה לדאגה בהיעדר בעיות בריאותיות אחרות. ואולם, לגבי רף מינימלי של כולסטרול אין בנמצא הנחיות ברורות, והמחקר החדש מצביע על כך שייתכן הגיע הזמן להגדיר כאלה.

את רמת ה-LDL ניתן להפחית על ידי הפחתה בצריכת בשר אדום ומוצרי חלב בעלי אחוזי שומן גבוהים והימנעות ממוצרים מעובדים המכילים שומן טראנס, לצד העשרת התזונה בסיבים תזונתיים ובחומצות שומן חיוניות (שמקורן בשומנים בריאים, מן הצומח).

עוד באותו נושא

עובדים שעות ארוכות? הסיכון שלכם ללקות בשבץ עולה משמעותית

לכתבה המלאה
הדמיה של תאי דם בעורק. ShutterStock
האם הגיע הזמן לקבוע גם רף כולסטרול מינימלי מומלץ? הדמיה של כלי דם/ShutterStock

המחקר שנערך באוניברסיטת פן סטייט כלל 96,403 משתתפים, וגרם לחוקרים להגיע למסקנה שגם היסחפות בכיוון החיובי של הפחתת הכולסטרול עלולה להוציא את הגוף מאיזון ולהוביל לתוצאות מצערות, ועל כן כמו בכל כך הרבה מקרים אחרים - גם כאן, נכון הכלל של "כל דבר במתינות".

"בדומה לעקרונות תזונתיים רבים, גם במקרה של שמירה על רמות כולסטרול LDL אופטימליות, מתינות ואיזון הן מילות המפתח", אמר אחד החוקרים ד"ר שיאנג גאו, מרצה למדעי התזונה. "אסור להגיע לקיצוניות משום כיוון - גבוה או נמוך. אם אתם מצויים בקבוצת סיכון לשבץ המורגי, בגלל היסטוריה משפחתית או בגלל גורמי סיכון אחרים כמו לחץ דם גבוה או צריכה מופרזת של אלכוהול, ייתכן שכדאי לכם להיות זהירים במיוחד לגבי רמות ה-LDL שלכם", הוסיף.

אנשים שרמת כולסטרול ה-LDL שלהם היתה מתחת ל-50 נמצאו כבעלי סיכון גבוה יותר ב-169 אחוזים ללקות בשבץ המורגי, בהשוואה לאנשים עם רמת LDL שבין 70 ל-99 יחידות. לממצא זה עשויות להיות השלכות משמעותיות מאוד עבור קביעת יעדים טיפוליים ומניעתיים עבור רופאים מטפלים וכלל הציבור בעתיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully