וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיכון לשבץ עולה כבר מגיל 25. כך תזהו את סימני האזהרה

ד"ר דוד אוריון, מאמר אורח

11.6.2019 / 10:04

בכל שנה מתרחשים בישראל כ-20 אלף מקרי שבץ מוחי, וזה אחד מגורמי התמותה המרכזיים בכל העולם. אומנם ישנם גורמי סיכון המעלים את הסיכון לשבץ, אבל זה יכול לקרות לכל אחד ובכל גיל. כך תזהו את סימני השבץ

שבץ מוח גידול רנטגן. ShutterStock
הדמית מוח/ShutterStock

לגברים ולנשים מגיל 25 ומעלה יש סיכון של כ-25 אחוזים לעבור אירוע מוחי במהלך חייהם, כך לפי מחקר שפורסם לאחרונה ב-New England Journal of Medicine. שבץ מוחי הוא מצב חירום רפואי המתרחש במרבית המקרים בשל חסימה של כלי דם במוח, ובחלק קטן מהמקרים בשל קרע בכלי דם ודימום מוחי. כמחצית מהאנשים שלוקים בשבץ נותרים עם נכות, וחלקם נזקקים לשיקום במסגרת אשפוזית. שני הטיפולים העיקריים בשלב החריף של האירוע, שהוכחו כיעילים באופן חד משמעי, הם צנתור מוחי ותרופה ממיסת קרישים הנקראת TPA.

גורמי הסיכון המקובלים לשבץ הם יתר לחץ דם, סוכרת ויתר שומנים בדם. מעשנים נמצאים בסיכון גבוה של פי 2 עד 4, לעומת אוכלוסיית הלא מעשנים. פרפור עליות מעלה את הסיכון לשבץ בממוצע פי 5, וככל שהגיל עולה כך גם הסיכון גבוה יותר. עם זאת שבץ איננה מחלה של הגיל המבוגר בלבד, ולמעשה היא יכולה להתרחש גם בקרב צעירים יותר.

עוד בנושא:
6 דרכים שיכולות לצמצם את הסיכון שלכם לחטוף שבץ
משקה אלכוהולי אחד ביום מעלה את הסיכון לשבץ
לתינוקות יש סיכוי של 1 ל-4,000 לחטוף שבץ, אבל זה פחות נורא ממה שזה נשמע

גם גבר בריא בן 40 עלול לחטוף שבץ

עשירית מהלוקים בשבץ הם בין גילאי 18 עד 50, וברבע מהמקרים השבץ יופיע לפני גיל 60. ייתכן שבץ גם באנשים ללא גורמי הסיכון המקובלים. מקרה לדוגמה הוא גבר בן 40 שהגיע לבית חולים בשל חולשה. לגבר זה לא היו מחלות רקע, הוא לא נטל תרופות ולא עישן, למעשה הוא היה ספורטאי ואף השתתף בתחרויות. בהגיעו לבית החולים, בבדיקת CT מוח, נמצא עורק ראשי חסום ואזור במוח שסבל מחוסר אספקת דם. הוא נדרש לעבור צנתור מוח כדי לפתוח את העורק ולאפשר חידוש של זרימת הדם למוח.

האם יתכן כי ספורטאי כזה יעבור שבץ מוחי? לאחר בירור באשפוז נמצא שהוא סובל מבעיה בתפקוד הלב. בעיה זו לא נתנה את אותותיה עד כה, ולא מנעה ממנו לעסוק בספורט, אך היא זו שגרמה להיווצרות קריש שהוביל לאירוע מוחי.

ילדה בבית חולים. ShutterStock
גם ילדים עלולים ללקות בשבץ. ילדה בבית חולים/ShutterStock

אפילו ילדים עלולים ללקות בשבץ, ואירוע כזה התרחש לא מזמן אצל ילדה בת 11, בריאה לחלוטין, מצטיינת בלימודים ומשתתפת בחוגי ספורט. הילדה הגיעה לחדר המיון עם חוסר יציבות וקשיי דיבור שהלכו והחמירו תוך שעתיים. בבדיקת CT מוח אותר קריש קטן בעורק בגזע המוח. הילדה טופלה בהצלחה בטיפול להמסת קרישים, אך לאחר מכן שוב חלה החמרה במצבה והיא נדרשה לצנתור מוח. בסופו של דבר נמצא כי מקור הקריש במוח היה בפגיעה בעורק צווארי. למרבה המזל לאחר שיקום הילדה חזרה לתפקוד מלא ללא מגבלות.

כל דקה קריטית

המודעות לשבץ, לסימנים שלו ולמה צריך לעשות ברגע שאלו מופיעים, היא קריטית שכן מדובר באירוע חירום לכל דבר ועניין. במקרים של שבץ הזמן הוא הגורם המכריע - בכל דקה החולה מאבד 2 מיליון תאי מוח שאין אפשרות לשחזר. נוסף על כך, חלון הזמנים לקבלת טיפול ורידי כיום הוא של עד 4.5 שעות בלבד.

סימני השבץ הנפוצים ביותר, אלו שצריכים להדליק נורת אזהרה, הם חולשה פתאומית של יד או רגל, קושי בדיבור, קושי בהבנה ועיוות בפנים (לדוגמה נטייה מטה של זווית הפה). ברגע שמופיע אחד מהסימנים הללו, ההנחיה הראשונית היא להתקשר 101 ולהזעיק אמבולנס באופן מיידי. הדבר חשוב משתי סיבות - ראשית, האמבולנס יפנה את המטופל למיון בבית החולים ורק שם הוא יכול לקבל את הטיפול המערכתי המתאים. שנית, עוד בדרכו לבית החולים, יוצר האמבולנס קשר עם חדר המיון. בצורה זו, חדר המיון נערך מבעוד מועד להגעתו של המטופל ומתחיל בבירור וטיפול מיידית. כאמור הזמן הוא קריטי וככל שמאבדים יותר תאי מוח, יש סיכון ממשי לפגיעה תפקודית והנזק הופך להיות גדול יותר ובלתי הפיך.

ברוב המקרים, אדם שלקה בשבץ לא יבחין בסימנים הללו בעצמו. מי שיבחין יהיו הסובבים אותו. הכרה של הסימנים הללו, הבנה מה צריך לעשות במהירות ופעולה נכונה, יכולים להציל חיי אדם - שבץ יכול לקרות לכולם.

הכותב הוא ד"ר דוד אוריון, מצנתר מוח ומנהל מערך השבץ ביה"ח שיבא תל השומר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully