וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלת העור הזו לא מדבקת ולא מסוכנת. אז למה כולם מפחדים ממנה?

איריס קול

עודכן לאחרונה: 10.12.2021 / 7:47

פסוריאזיס היא מחלה מאוד שכיחה, שיכולה להתפרץ במפתיע בכל גיל. ד"ר חגית מץ מאיכילוב התארחה בפודקאסט מרפאת מומחים והסבירה למה רוב האנשים שמאובחנים בפסוריאזיס בטוחים שעולמם חרב, וגם - איך אפשר לחיות בשלום עם המחלה המציקה הזו

פסוריאזיס היא מחלה שההתמודדות איתה מורכבת - היא גם מגרדת ומציקה, וגם גורמת לא פעם למבוכה רבה בקרב הסובלים ממנה. ד"ר חגית מץ, מנהלת מרפאת פסוריאזיס ופוטותרפיה במערך העור באיכילוב, התארחה בפודקאסט "מרפאת מומחים" כדי להסביר איך חיים עם המחלה הכרונית הזו, איך מטפלים בה, וגם - למה אנשים כל כך מפחדים ממנה.

פסוריאזיס היא מחלת עור כרונית דלקתית, שלדברי ד"ר מץ היא מאוד שכיחה (מאות אלפים בארץ), ויכולה להתפרץ בכל גיל. המחלה מתבטאת בנגעים בכל הגוף, לרוב במרפקים, בקרקפת ובברכיים, עם קשקשת לבנה וגסה. "זאת מחלה שמאוד מציקה", הוסיפה ד"ר מץ, "המחלה הזו יכולה בין לא לגרד בכלל לבין לגרד מאוד, ולהפריע מאוד לחיי היומיום".

הבסיס של פסוריאזיס הוא בגנטיקה - שינוי בגנים שגורם למחלה. המשמעות של השינוי הגנטי הזה הוא שיש הפעלה לא תקינה של מערכת החיסון, הסבירה ד"ר מץ והבהירה כי "זה לא בהכרח אומר שלאמא או לאבא היה את זה". עם זאת, "אם לאחד ההורים יש פסוריאזיס זה מגדיל את הסיכון ב-15 אחוז, ואם לשני ההורים יש - הסיכוי עולה לכמעט 70 אחוז".

בפרק הקודם:

הרגע שכולנו פוחדים ממנו יגיע בוודאות. כך תתכוננו אליו

לכתבה המלאה
אישה מגרדת את הכתף. Giphy
פסוריאזיס עלולה לגרד מאוד ולשבש את איכות החיים. אישה מגרדת את הזרוע/Giphy

האם יש איך לרפא פסוריאזיס?

"לצערי, מצד אחד, אנשים באים ואני צריכה לומר שאני לא יכולה לגרום לכל שלא יהיה להם פסוריאזיס", אמרה ד"ר מץ, אבל הוסיפה כי מצד שני - "יש בשורה, כי אפשר לטפל. עד כדי כך שאפשר לגרום לזה שלא יהיה פסוריאזיס, שלא יהיה, שלא יראו לא כי זה לא על הפנים, אלא כי באמת אין פסוריאזיס למטופלים". היא הבהירה כי היא לא יכולה להבטיח שהמחלה לא תתפרץ בעתיד, אבל יכולה להגיד ש"עשינו כבר דרך עצומה, והיום יש מה להציע".

הטיפול בפסוריאזיס נע בין משחות, במקרים קלים, לבין טיפולי פוטותרפיה ועד לטיפולים ביולוגיים. בהקשר זה ד"ר מץ הסבירה כי מה שעוזר למטופלים בביקורים בים המלח הוא לא הבוץ או המלח, אלא דווקא השמש. וכדי ליהנות מהיתרונות של קרני השמש הייחודיות בים המלח, צריך לשהות שם שבועיים.

איריס קול מראיינת את ד"ר חגית מץ על פסוראזיס - גורמים ודרכי טיפול/מערכת וואלה!

למה אנשים מגיבים כל כך קשה לאבחנה בפסוריאזיס?

כאמור, פסוריאזיס יכול להתפרץ בכל גיל, אבל לרוב זה קורה בעשור הרביעי והחמישי לחיים. ד"ר מץ סיפרה בפודקאסט כי אנשים מגיבים באופן מאוד קשה לאבחון במחלת העור הזו. "מחלת עור היא משהו שמאוד מציק, והרבה פעמים אנשים באים אלי להרגיע, או אומרים 'אני לא מתפקד מאז שהרופא אמר שיש לי פסוריאזיס'".

ד"ר מץ הוסיפה כי רופאי עור חייבים להבין, כי למרות שהם רואים המון אנשים עם פסוריאזיס, ואולי לא מתרגשים מזה, "צריך להבין שבסיס של זה יש איזה סוד של משמעות של מחלה כרונית, ומחלה שרואים אותה, ומתחילים לדמיין כל מיני דברים, ופותחים גוגל ורואים את התמונות הכי נוראיות".

פסוריאזיס. ShutterStock
כשמדובר במחלה שרואים - אנשים נלחצים מאוד. אישה עם פסוריאזיס/ShutterStock

עם זאת, חשוב לזכור שמרבית החולים בפסוריאזיס סובלים ממחלה קלה בלבד. "יש פתרון, מרבית החולים לא יפתחו את מה שמהלכים עלינו אימים", היא אמרה. "אפשר לחיות עם פסוריאיזיס, היא לא מחלה מדבקת ויש לנו פתרון היום לכל מי שיש לו פסוריאזיס - מקלה ועד קשה" אמרה לסיום.

לפרטים נוספים על דרכי האבחוו והטיפול בפסוריאזיס, האזינו (או צפו) בפרק המלא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully