וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכל על מחלת העור של קים קרדשיאן

28.10.2018 / 9:20

היא לא מדבקת, היא יכולה להחמיר ולהגיע לכדי נכות של ממש וקים ק. היא ממש לא הסלבריטי היחידה שסובלת ממנה. לרגל יום המודעות הבינלאומי שיחול מחר, 9 עובדות ששופכות אור על מחלת העור

קים קרדשיאן בטקס פרסי האופנה של אמריקה יוני 2018. AP
דיברה בפתיחות על המחלה בטלוויזיה ובמדיה החברתית. קים קרדשיאן/AP

כ-256 אלף חולי פסוריאזיס חיים בישראל, ולמרות מספרם הרב עושה רושם שהידע אודות המחלה עדיין לוקה בחסר. טועים לחשוב שהיא מתבטאת בפריחה קלה בעור ושהיא מדבקת. לא יודעים עליה שהיא כרונית. לא יודעים שיש חולים קשים שסובלים גם ממחלות מפרקים, סוכרת, השמנה ודיכאון בשיעורים גבוהים. שהמחלה פוגעת בתפקודם של חלק מהחולים, שחווים קושי נפשי, חברתי, אינטימי ותעסוקתי. לרגל יום הפסוריאזיס הבינלאומי, שיצויין מחר - הנה 9 עובדות שישפכו אור על מחלת העור.

עוד בנושא:
ההשפעה המפתיעה של 4 כוסות קפה ביום על העור שלכן
האם בעלי עור כהה מתקמטים פחות?
האם זו המחלה שמייסרת את קים קרדשיאן?


1. קים קרדשיאן, קארה דלווין ואיל ברקוביץ'
בין המפורסמים שחולים בפסוריאזיס ושדיברו בפתיחות במדיה על ההתמודדות עם המחלה נמנים: קים קרדשיאן, בריטני ספירס, סינדי לאופר, ליאן ריימס, הדוגמניות קארה דלווין וקרידי אינגליש, ארט גרפונקל מהצמד סיימון וגרפונקל, הקומיקאי ג'ון לוביץ ובארץ אייל ברקוביץ'.

קארה דלווין חתונה מלכותית יוג'יני. GettyImages
קימי לא לבד. גם הדוגמנית קארה דלווין חולה בפסוריאזיס/GettyImages

2. אצל כשליש מהחולים המחלה מתפרצת לפני גיל 20
הגיל הממוצע להופעת פסוריאזיס הוא 33 ובשלושה רבעים מהחולים המחלה התפרצה לפני גיל 46. עם זאת, המחלה יכולה להתפרץ בכל גיל: בתינוקות התפרצות המחלה עשויה להתבטא בתפרחת החיתולים שלא מחלימה ואף מחמירה. אצל ילדים בוגרים יותר, המחלה עשויה להופיע לאחר פציעה של העור, שמעוררת את מערכת החיסון של הגוף ומהווה זרז להתפרצות המחלה.

3. זה לא רק מגרד
פסוריאזיס, שמקורה במילה היוונית "פסורה" ומשמעותה גרד, היא מחלה אוטו-אימונית שבה הגוף תוקף את עצמו. בגלל הפעילות המוגברת של מערכת החיסון תאי העור גדלים במהירות, ונערמים בצורת קשקשים על גבי העור. פסוריאזיס מתבטאת בצורות שונות, ובדרגות חומרה משתנות, שני שלישים מהחולים סובלים מצורתה הקלה של המחלה והשליש הנותר סובל ממחלה שחומרתה בינונית וקשה. אצל רוב החולים המחלה תתבטא בפריחה אדומה בולטת על גבי העור. חלק יסבלו מכאבים, מדלקות מוגלתיות, מרגישות בעור ומגרד בלתי פוסק. וחלק מתחלואה נלווית כמו מחלות מפרקים, השמנה, סוכרת, מחלות לב וכלי דם, וחרדה ודיכאון בשיעורים גבוהים.

4. לא פריחה זמנית או מדבקת
פסוריאזיס היא מחלה סיסטמית שמשפיעה על כל הגוף. בדרך כלל נוטים להבחין בנגעי העור שמופיעים על הגוף והפנים ולחשוב שמדובר רק בפריחה קלה, חולפת ואולי מדבקת. הביטוי החיצוני של המחלה מערער את הדימוי העצמי של החולים ומשפיע באופן ניכר על מצבם הנפשי והחברתי.
המחלה הכרונית מתאפיינת בתקופות של הטבה והחמרה לסירוגין. כשהיא "נעלמת" לכאורה, החולים מתמלאים בתקווה שהמצב משתפר. אולם כטבעה של מחלה כרונית, היא כאן כדי להישאר ומשפיעה לרעה על מצבם הנפשי של המתמודדים עם המחלה.

עוד באותו נושא

מה עושים כשהטיפולים לפסוריאזיס פשוט לא עובדים?

לכתבה המלאה
גבר מגרד את היד. ShutterStock
כשליש מהחולים סובלים גם מדלקות ונפיחות בפרקים. פסוריאזיס/ShutterStock

5. פסוריאזיס היא מחלה משפחתית
הגורם למחלה עדיין לא ידוע, אך ברוב המקרים (30-70 אחוזים) היא פורצת על רקע נטייה גנטית ותורשה. במידה שלאחד ההורים יש פסוריאזיס, הסיכוי להתפרצות המחלה הוא 15 אחוזים. כששני ההורים חולים בפסוריאזיס הסיכון לחלות נוסק ל-70 אחוזים.

6. היא עלולה להחמיר עד כדי נכות
ברוב החולים הביטוי למחלה יהיה קל. בשליש מהם תסמיני המחלה יהיו נגעים רבים על העור, גרד בלתי פוסק, נפיחות וכאבים. חלק מהחולים יסבלו מפגיעה בציפורניים, שמאבדות את צורתן החלקה ומתעבות בקצוות.

למרות שפסוריאזיס פוגעת ברוב המקרים רק בעור, כשליש מהחולים בפסוריאזיס מתמודד בנוסף למחלת העור גם עם דלקת פרקים, המתבטאת בכאבים ונפיחות בפרקים ועלולה להגיע לכדי נזק בלתי הפיך למפרקים ואף לנכות.

7. פסוריאזיס מחמירה בעיקר בחורף
הסיבות להחמרה הן בעיקר: יובש באוויר, חשיפה מועטה לאור שמש ולבישת ביגוד לא מאוורר.

אישה מורחת קרם ידיים. ShutterStock
מקלחות תכופות ומריחת קרם לחות על בסיס שמן יכולות להקל על התסמינים. אישה מורחת קרם/ShutterStock

8. מתכונים להקלה: שמש, מקלחות, הרבה קרם לחות ויוגה
חשיפה מבוקרת לשמש (פוטותרפיה) מקלה על תסמיני המחלה וביקורים תכופים בים המלח מסייעים לצמצום הנגעים בעור. בנוסף, מומלץ להתקלח מספר פעמים ביום במים חמים כדי לשמור על לחות העור, ולהקפיד על מריחת קרם לחות על בסיס שמן לאחר המקלחת. מתח נפשי משפיע מאוד על התפרצויות חוזרות של המחלה ולכן מומלץ להיעזר בטכניקות הרגעה שונות, כגון: מדיטציה, יוגה, מיינדפולנס, או כל פעילות גופנית רגועה.

9. השקעות במחקר הובילו לתרופות חדשות ויעילות
בארבע השנים האחרונות, חלה עליה של 70 אחוזים במחקר למציאת מזור למחלת הפסוריאזיס. עם הידע החדש שנרכש בשנים האחרונות, פותחו תרופות ביולוגיות חדשות כגון נוגדנים אנושיים, המסייעים לגוף להתמודד עם המחלה. בניגוד לתרופות ותיקות יותר שמדכאות את כל תאי מערכת החיסון, התרופות האנטי דלקתיות הביולוגיות יעילות יותר בכך שהן חוסמות את פעילותם של התאים הבעייתיים בלבד, יש להן פחות תופעות לוואי, ובנוסף אין צורך ליטול אותן כל יום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully