וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדברים שגורמים לכם לגרד בראש, מלבד כינים

אם הקרקפת שלכם מגרדת בלי הפסקה יתכן שמדובר בסימפטום למשהו אחר שכדאי לטפל בו. שיער מיוזע שרק זקוק לטיפוח, אלרגיה לצבע או לשמפו, או מחלת עור שעוד תגרום לכם להתגעגע לכינה נחמה וחברותיה - אלה הדברים שכדאי לבדוק

גבר מגרד את הקרקפת שלו. ShutterStock
מגרד בלי הפסקה? אולי זה סימפטום למשהו אחר בגוף. גבר מגרד בראש/ShutterStock

גם אתם מרגישים דחף עז לגרד את הראש בכל פעם שמישהו מדבר על כינים, או אפילו כשעולה בשיחה השם "נחמה"? אל דאגה, זו תופעה מוכרת - בעיקר בקרב הורים - והיא חולפת תוך שניות; אבל אם הגירוד בקרקפת נמשך הרבה זמן יכול להיות שהוא רק סימפטום לבעיית עור כלשהי שזקוקה לאבחון ולטיפול. אם שללתם את אפשרות הכינים, הנה כמה אפשרויות נוספות - מהחשודים המידיים ביותר ועד לסיבות הכי מפתיעות.

יובש בקרקפת
בניגוד לקיץ הישראלי הלח, חודשי החורף עלולים להיות יבשים מאוד - האוויר בחוץ או החימום של המזגן. היובש מפשיט את הקרקפת משמני ההגנה שלה, וכדאי להזין אותה בלחות בעזרת מרכך שיער עשיר או באמצעות מסיכה לשיער שבועית.

לכלוך וזיעה
הזעתם באימון ועדיין לא חפפתם את הראש? יכול להיות שהזיעה התייבשה על עור הקרקפת ומגרה אותו ובגלל זה מגרד לכם. ואולי אתם לא חופפים את השיער מספיק באופן כללי, ואז מצטברים שמנים טבעיים, לכלוך ומשקעי מוצרים על השורשים והקרקפת וזה שורט ומגרד.

אז כמה פעמים כדאי לחפוף? תלוי. חפיפה יומית מיותרת ואפילו מזיקה כי היא מייבשת את הקרקפת והשיער וגורמת לייצור מוגבר של שומן. יש לקחת בחשבון שלושה גורמים: סוג העור שלכם (ההמלצה היא לחפוף שיער "רגיל" מבחינת שומניות פעמיים בשבוע), מרקם השיער (שיער מתולתל רצוי לחפוף פעם-פעמיים בשבוע), ועיצוב שיער (באיזו תדירות נעשה ועם איזה חומרים כימיים. אם השיער שלכם פגום, יבש או מפוצל כל חפיפה תייבש אותו עוד).

צריבת שמש
ייתכן שהקרקפת שלכם מגרדת בגלל סיבה פשוטה וחד פעמית כמו כוויית שמש. במקרה כזה יקלו על תחושת הגירוד מקלחת קרירה וקצת קרם שמכיל סטרואיד הידרוקורטיזון וזמין לרכישה ללא מרשם רופא.

תגובה אלרגית
אנשים יכולים לחוש תגובה אלרגית לכל חומר שהם שמים על הקרקפת - משמפו, דרך צבע לשיער ועד לתרופות להצמחת שיער. אם אתם מרגישים גרד, שימו לב אם התחלתם לאחרונה להשתמש במוצר חדש. אם כן, הפסיקו את השימוש בו ותבדקו אם הגרד פסק (אם מדובר בחומרים לצביעת שיער ביתית, לרוב ניתן לשטוף אותם).

קשקשים

האופציה הבאה השכיחה לגירוד לאחר שלילת כינים היא פיטיריאזיס סימפלקס קפיליטי, בעברית קשקשת ובקרב הציבור - קשקשים. מדובר בתופעה שכיחה מאוד שמופיעה בממוצע בכל אחד מבין חמישה אנשים במהלך חייהם, בעיקר אצל גברים ובקרב אנשים בעלי עור שמנוני. היא מאופיינת בפתיתי עור באזורים בהם גדל שיער, לרוב בקרקפת. ברוב המקרים הקשקשים נוצרים כתוצאה מהגברה של תהליך טבעי שכולל תחלופה מואצת של תאי עור ונשירה מואצת של התאים הישנים, מה שמלווה לעיתים בתחושת גרד בקרקפת. הסיבה המדויקת להופעת הקשקשים לא תמיד ברורה ואחת ההשערות היא שתזונה עשירה בסוכר, במזון מעובד ובשומנים גורמת להפרשה מוגברת וקיצונית של אינסולין, שעלול להשפיע על התאים שמפיקים את השומן ולהגביר את שמנוניות הקרקפת.

הקשקשים אינם גורמים לנשירת שיער ולרוב ניתנים לטיפול בקלות יחסית בעזרת שמפו ייעודי או תכשירים טבעיים על בסיס שמן עץ התה. כאשר התכשירים הללו לא עוזרים, או במצבים של קשקשת קשה כמו סבוריאה - סוג של אקזמה (מצב דלקתי של העור), רצוי לפנות לרופא עור.

קשקשים בשיער. ShutterStock
נוצרים מתחלופה מואצת של תאי עור ונשירה מואצת של התאים הישנים. קשקשים בשיער/ShutterStock

מחלת עור

סקביאס
אם תחושת הגירוד היא לא רק בקרקפת, אולי יש לכם את המחלה ההיא שמזכירה לנו את הטירונות - סקביאס, הנקראת גם גרדת. המחלה נגרמת על ידי קרדית טפילה שחודרת לתוך העור, חופרת בו מחילות דקות ומטילה בהן ביצים רבות, וזה גורם לגרד עז. את הנגעים אפשר למצוא בין אצבעות הידיים, בקפלי המותניים ובתי השחי, בשורשי כפות הידיים, סביב הפטמות ובראש איבר המין הגברי.

הגרדת יכולה לפגוע בכל אדם ובכל גיל וכמעט תמיד היא עוברת במגע ישיר וממושך בין עור לעור. גרדת אצל מבוגרים נרכשת לעתים קרובות במגע מיני, אך יכולה להתפשט גם בתנאי צפיפות והיגיינה לקויה. הסימנים אינם בולטים, ולכן עוברים בדרך כלל מספר שבועות עד שניתן לאבחן את הגרדת.

אקזמה ופסוריאזיס
קרקפת מגרדת יכולה להיגרם גם כתוצאה ממצבי עור דלקתיים כמו אקזמה (אטופיק דרמטיטיס) ופסוריאזיס (ספחת). האקזמה של העור, המוכרת גם כאסתמה של העור, מופיעה בדרך כלל בילדות, ובמקרים מסוימים היא ממשיכה אל תוך הבגרות כמחלה כרונית שחומרתה נחלשת לעיתים עם השנים. היא שכיחה בקרקפת במיוחד אצל תינוקות.

הפסוריאזיס היא מחלה כרונית עם רקע גנטי שנגרמת כאשר מערכת החיסון תוקפת את הגוף עצמו, מה שמוביל לרבדים עוריים אדומים-סגולים, קשקשיים ומגרדים. המחלה מתפרצת או מחמירה בעקבות אירועים מלחיצים, והתאים שבמצב רגיל תפקידם הוא להגן על הגוף מופעלים בטעות וגורמים למצב דלקתי בעור. פסוריאזיס בקרקפת שכיחה בעיקר אצל מבוגרים.

גבר מגרד את היד. ShutterStock
הספחת מופיעה בכל הגוף, ושכיחה בקרקפת אצל מבוגרים. פסוריאזיס בזרוע/ShutterStock

תופעות בעור

אדמומיות של עור הפנים (רוזציאה)
מחלת עור לטווח ארוך שבדרך כלל משפיעה על הפנים ושכיחה בעיקר בקרב נשים עם עור בהיר, לרוב אחרי גיל 30. הרוזציאה נראית באופן קלאסי כסומק אדום ולעיתים תופיע כפצעונים על הפנים. היא עלולה להתלקח בחום, לאחר אכילת מזון ומשקאות חריפים, חמים או קפאין, או כתוצאה מלחץ רגשי. לעתים היא עלולה להשפיע על הקרקפת, ולגרום לתחושת מגרדת או צורבת.

דלקת זקיקי השיער (פוליקוליטיס)
אם הקרקפת המגרדת שלכם מלווה במה שנראה כמו פצעונים אדומים - עם שיער במרכז כל אחד מהם - יתכן שמדובר במקרה של פוליקוליטיס. על הפצעונים עשוי להיות מוגלה, והם עלולים לגרד או להישרף. כאשר הפצעונים נפרצים הם עלולים לנקז מוגלה, דם או שניהם. בדרך כלל הדלקת מופיעה כאשר זקיק השיער ניזוק כתוצאה מנשיכת חרק או חיכוך בבגד, צמות הדוקות מדי או גילוח לא זהיר. לרוב הסימפטומים נעלמים מעצמם תוך שבוע עד 10 ימים. אם זה לא קורה, אולי תזדקקו לאנטיביוטיקה.

התקרחות אזורית (אלופציה אראטה)
זהו מצב רפואי המתרחש באופן פתאומי, ובו נגרמות התקרחות באזורים מסוימים בגוף או בכולו, מבלי שהדבר גורר אחריו צלקת כלשהי. במחלה אין סכנת חיים והיא נוצרת כשמערכת החיסון מייצרת תאים שתוקפים את השיער.אחד הסימנים המוקדמים ביותר לקיומה הוא גירוד בקרקפת.

אישה חולה בלדקת רוזציאה בעור הפנים. ShutterStock
עלולה להשפיע על הקרקפת, ולגרום לתחושת מגרדת או צורבת. אישה חולה ברוזציאה/ShutterStock

גרד כמאפיין נוסף למחלות קשות

ובמקרי הקיצון, גרד בראש עלול להיות עוד סימן ברשימת מאפיינים שמצביעים על קיומן של מחלות משמעותיות כמו סרקואידוזיס (מחלה דלקתית גרנולומטוטית רב-מערכתית לא זיהומית שסיבתה אינה ידועה, המערבת בעיקר את הריאות), מחלת עמוד השדרה הצווארי, זאבת (לופוס, מחלה אוטואימונית כרונית שיכולה לפגוע בכל מערכות הגוף), לימפומה וסרטן העור.

ונסיים בסיבה המפתיעה ביותר: במקרים ממש נדירים, לקרקפת מגרדת אין שום גורם אורגני והיא מלווה בשום ממצאים רפואיים אובייקטיביים אחרים ויש לזה הגדרה רפואית: scalp dysesthesia. לעתים קרובות התופעה מופעלת או מחמירה על ידי גורם פסיכולוגי ועלולה לבטא בעיה פסיכיאטרית בסיסית או תסמונת כאב כרוני. בדרך כלל זה תורגש התופעה אצל חולים קשישים, וטיפול המפתח הוא תרופות נוגדות דיכאון במינון נמוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully