וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

7 פיתוחים רפואיים מדהימים מהשנה האחרונה שישפיעו על החיים של כולנו

מחיישן חכם לניטור סוכר, דרך קסדה שמונעת נשירת שיער אחרי טיפול כימותרפיה ועד מזל"ט שיעביר אליכם תרופות עד הבית - שנת 2018 הייתה גדושה בפריצות דרך טכנולוגיות ששינו וישנו את חייהם של מיליוני חולים

מבחנות עם דם במעבדה. ShutterStock
המדע בשירות הרפואה. מעבדת מחקר/ShutterStock

שנת 2018 הכניסה אותנו ללחץ בגלל מספר תופעות ומחלות מבאסות במיוחד, אבל גם הפיחה לא מעט תקווה. מספר פיתוחים טכנולוגיים שפותחו ואושרו השנה לראשונה שיפרו את מצב בריאותנו ואת איכות חיינו. הטכנולוגיה ממשיכה להתקדם בדרכים שיכולות לשנות לחלוטין את עולם הרפואה. השנה האחרונה הוכיחה שאנחנו חיים בזמנים מרגשים מבחינת יכולות פיתוח חדשניות.

אז כדי שנוכל לסיים את השנה הזאת באקורד חיובי, קיבצנו כמה פריצות דרך רפואיות בולטות ביותר מהחודשים האחרונים שיש להן את הפוטנציאל לשנות את חיינו ואת חייהם של עשרות ואולי מיליוני חולים ברחבי העולם.

עוד בנושא:
אלה העצות הכי טובות מהדיאטות הטרנדיות של שנת 2018
וואלה? 5 דברים מפתיעים שלמדנו השנה על הורות
5 מחלות שהלחיצו אותנו נורא ב-2018

מזל"ט רפואי

שמעתם על האפשרות שמזל"ט יוכל בעתיד לשנע חבילות של קניות שעשיתם באמזון עד לפתח ביתכם? אז מסתבר שבקרוב מאוד כלי טיס זעירים יוכלו גם להעביר אליכם תרופות ולשנע בדיקות דם וביופסיות שעשיתם אל בתי חולים לטובת לפענוח במעבדה.

תוספי תזונה וויטמינים על מדף בסופר. ShutterStock
האם בקרוב לא נצטרך להגיע אל בית המרקחת והתרופות יגיעו ישר אלינו? מדפים עמוסים בתרופות/ShutterStock

בחודש מאי האחרון, איגוד התעופה הפדרלי האמריקאי אישר מספר פרויקטים בהם מעורבים מזל"טים שיסייעו למרכזים רפואיים כמו למשל משלוחי דפיברילטורים ללב שישלחו בתגובה לשיחות חירום ויסייעו לבצע החייאה ועזרה ראשונה.

תרופה ראשונה שמבוססת על קנאביס

אמנם כבר יש מריחואנה רפואית ושמן CBD שחולים רבים משתמשים בהם השנים האחרונות אבל רק השנה אישר ה-FDA תרופה ראשונה שמכילה קנאביס ומיועדת לטיפול בהתקפים חמורים של אפילפסיה. מומחים צופים שהאישור הראשון יפתח צוהר לתרופות נוספות מבוססות קנאביס שנמצאות בשלבי פיתוח כמו למשל תרופה שמיועדת לחולי סיסטיק פיברוזיס.

עדשות מגע שמפרישות תרופות לעין

לפעמים נדמה שאפשר להמשיל עדשות מגע לכוסברה - יש מי שלא יכולים להיפרד מהן ומרכיבים אותן על בסיס יומיומי ויש מי שנאחז חזק במשקפיים שלו ולא מוכן לוותר. אבל חוץ מהשימוש בהן מטעמים אסתטיים הן יכולות לסייע מבחינה רפואית. חוקרים מבית החולים לילדים בבוסטון פיתחו עדשות מגע שנועדו לשחרר תרופות לאט לתוך העין. עדשות אלו יכולות לסייע בטיפול בגלאוקומה, רטינופתיה סוכרתית, דלקות ומצבים אחרים שמחייבים שימוש אינטנסיבי בטיפות עיניים או זריקות. הרכבת העדשות לא משפיעה על הראייה בזמן שהן משחררות תרופות לתוך העין במשך ימים או אפילו מספר שבועות וצפוי שהן יועילו לילדים שחוששים ממגע זר בעינם.

זריקות ללא מזרקים

ילדים, ולפעמים גם מבוגרים, לא נהנים כשהאחות או הרופא שולפים מולם מזרק. סטארטאפ שפותח במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) עשוי להפוך את החוויה למלחיצה הרבה פחות. הפיתוח שלהם מאפשר לרופא להשתמש במכשיר עם שפורפרת זעירה בקצה שלה שמוציאה את התרופה או את החיסון בלחץ גבוה ובזרם דק שכמעט לא מורגש בעור.

אילוסטרציה. ShutterStock
חדשות טובות לכל מי שחושש מזריקות/ShutterStock

כל הטוב לא נגמר כאן, מפני שיש גם אפליקציה תסייע לחולה ולרופא לעקוב אחרי המינון שניתן ואחר תופעות לוואי ותעלה את המידע לענן. זה אולי נשמע כמו פנטזיה דמיונית אבל היזמים כבר מחפשים שותפים כדי לשווק אותו בצורה מסחרית בשנתיים הקרובות.

מניעת נשירת שיער לאחר טיפולי כימותרפיה

אובדן שיער במהלך טיפולים כימותרפיים הוא גורם נוסף לכאב בתהליך קשה ומייסר גם כך. קסדה חדשה שמכילה ג'ל צונן בטמפרטורה של כ-3 מעלות הוכחה שיש ביכולתה לצמצם את כלי הדם מתחת לעור הקרקפת, כך שגם הכמות של התרופה כימית שמגיעה לזקיקי השיער פוחתת וכך פחות שיער נושר. המטופלים נדרשים לחבוש את הקסדה לפני, במהלך, ואחרי הטיפול כדי להעצים את האפקט. ה-FDA אישר לראשונה את מערכת קירור הקרקפת כבר בשנת 2015 עבור מספר מצומצם של חולי סרטן ובשנה שעברה הרחיב בצורה משמעותית את ההיתר.

ממוגרפיה קצת פחות כואבת

למרות שממוגרפיה מסייעת לגילוי מוקדם של סרטן השד ועשויה להפחית את הסיכון למות מהמחלה, מחקרים מראים שאחת מכל ארבע נשים נמנעת מהבדיקה, בין השאר בשל אי הנוחות הגופנית שכרוכה בה. מכונת ממוגרפיה חדשה שפותחה בחברת ג'נרל אלקטריק מנסה להפוך את החוויה לכואבת פחות.

בדיקת ממוגרפיה. ShutterStock
פחות לחץ על השד כשהחולה תוכל לשלוט במכשיר. בדיקת ממוגרפיה/ShutterStock

המכונה מגיעה עם שלט רחוק אלחוטי שמאפשר לחולה לשלוט בעוצמת הדחיסה של השד, היא מצוידת בגלאי תמונה דק יותר שדורש פחות מגע ויש בה גם משענות שתאפשר לנשים להרגיע את השרירים במהלך הבדיקה. כ-300 מכונות הוצבו כבר במספר מתקנים בארה"ב בלבד, אך החברה מעריכה שבמהלך שנת 2019 עוד מאות מכונות נוספות יהיו זמינות במדינות אחרות.

מחשבי דימות חכמים לסרטן

חוקרים מאוניברסיטת קייס וסטרן ריזרב באוהיו פיתחו מחשבי דימות שיכולים לקבוע במהירות ובדייקנות אילו סוגי סרטן הם אגרסיביים והאם יגיבו היטב לכימותרפיה שעשויה להחליש לעיתים את החולה מבלי לצמצם את הגידול. החוקרים מתבססים על טכנולוגיה שבודקת את "הארכיטקטורה המרחבית" של תאי המערכת החיסונית.

"המחשבים האלה יכולים לבחון בצורה טובה יותר ביופסיות ולתת למטופלים אבחון מדויק יותר לתכנון תכניות טיפול", אומר פרופ' אננט מדאבושי, מומחה להנדסה ביו-רפואית בבית הספר להנדסה באוניברסיטה שמשמש כחוקר הראשי בצוות, "הוכחנו שהטכנולוגיה הזו יעילה בשלבים מוקדמים של סרטן ריאות, סרטן השד, סרטן הראש והצוואר".

דרך טובה יותר למדוד את רמת הסוכר בדם

חולי סוכרת נאלצו במשך שנים לדקור את אצבעותיהם מספר פעמים ביום כדי לפקח על רמות הגלוקוז שלהם עד שלפעמים התחושה בהן נעלמה. בסוף השנה שעברה נכנס לשוק פיתוח חדש בשם "FreeStyle Libre", חיישן קטן שנדבק לחלק העליון של הזרוע ומספק לחולי הסוכרת ניטור גלוקוז בזמן אמת ללא כאב. מחירו הזול וקלות השימוש בו הפכו אותו להצלחה מסחררת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully