וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 מחלות שהלחיצו אותנו נורא ב-2018

19.11.2018 / 13:01

סוף השנה הוא זמן מצוין לסיכומים, גם בתחום הבריאות. שלל מחלות הפחידו אותנו בשנה החולפת: האם באמת היה מקום לבהלה מעכברת ומתקני יבוש ידיים, האם נוכל למנוע סיבוכים של חצבת שחזרה שוב לחיינו ומה זה בכלל שושנת יריחו? לגזור ולשמור

אילוסטרציה: יש של חולה. ShutterStock
סיבה לדאגה? אישה מאושפזת בבית החולים/ShutterStock

סיכומי שנה הם לא תמיד עסק משמח, במיוחד כשמדובר במחלות ותסמונות שהפחידו אותנו וגרמו לנו לסור במהירות לרופא. לצערנו, מדי כמה חודשים צצה תופעה חדשה שמדירה שינה גם מעיניינו עד יעבור זעם. אם מצאתם את עצמכם מגגללים יותר מדי פעמים שמות מלחיצים כמו עכברת ולשמניה ואתם מתחמקים משאלות של הורים אחרים בעמדת הקפה בעבודה על חיסוני חצבת כי אין לכם מושג איך ולמה היא חזרה שוב לחיינו, זאת הכתבה בשבילכם.

לקראת השנה האזרחית החדשה שבאה עלינו לטובה החלטנו לקבץ עבורכם את 5 המחלות שהכי עניינו את הגולשים שלנו ב-2018. חלקן הגדול נעלמו מחיינו (וטוב שכך) ויש כאלה שמרימות את ראשן המכוער אחת לכמה שנים, לפעמים בגלל חוסר מודעות בסיסית לנזקיהן. כדי שלא תתפסו לא מוכנים ולא תכנסו ללחץ מיותר, הנה המחלות שהכי הפחידו אותנו בשנה החולפת.

עוד בנושא:
וואלה? 5 דברים מפתיעים שלמדנו השנה על הורות
6 המחלות המאיימות שהתפרצו השנה מחדש
5 חטאים שאתם חייבים להיגמל מהם בשנה החדשה

חצבת

לצערנו התפרצות החצבת בישראל ממשיכה לעורר דאגה ופחד. כמעט 1500 ישראלים כבר נדבקו במחלה. לחצבת יש חיסון יעיל מאוד, שתרם להיעלמותה של המחלה כמעט לגמרי, אבל בגלל ריבוי ההורים שבוחרים לא לחסן את ילדיהם - מחלת הילדות הוויראלית והמסוכנת שבה לחיינו.

גב של תינוק מכוסה בפריחה של חצבת. ShutterStock
מרימה שוב את ראשה המכוער. תינוק חולה בחצבת/ShutterStock

חצבת היא מחלה ויראלית מידבקת מאוד שנחשבת למסוכנת בשל הסיכון הגבוה לסיבוכים, העלולים להיות קטלניים, ולהופיע שנים אחרי המחלה. אחד מכל 1,000 ילדים שיחלו בחצבת עלול למות כתוצאה ממנה. היא מתאפיינת בפריחה על העור, חולשה, שלשול, שיעול ואודם בעיניים. רוב מקרי המוות כתוצאה מחצבת נגרמים בשל סיבוכים בדרכי הנשימה או דלקת של רקמת המוח.

עכברת

לטיולים יש לפעמים מחיר כבד לא פחות מזה שמעיק על העו"ש שלכם. בעקבות זיהומים בכמה מנחלי הצפון בקיץ האחרון מספר מטיילים אושפזו בשיא עונת הרחצה לאחר שעלה החשש שנדבקו בעכברת (לפטוספירוזיס). מדובר במחלה זיהומית שנגרמת מהפרשת החיידק דרך דרכי השתן של חיה - בעיקר עכברים וחולדות, ומועברת לבני אדם ולבעלי חיים נוספים באמצעות הפרשות למקורות מים.

בני אדם או בעלי חיים שנחשפים למקורות המים שנגועים על ידי המחלה באמצעות פצעים חשופים, שטיפת עיניים או בליעת המים - עלולים להידבק. לכן, רצוי מאוד להמנע מרחצה ושתייה ממקורות מים עומדים בטיול הבא שלכם.

לישמניה

"שושנת יריחו" אולי נשמעת כמו עוד סרט כושל וודי אלן אבל המחלה, שידועה יותר בשם לישמניה, חזרה לחיינו שוב בשני העשורים האחרונים ובשנה החולפת נרשמה עלייה דרמטית בשיעורי ההדבקות בה כשמתחילת ינואר 2018 ועד היום דווח על עשרות מקרים בהם מבוגרים וילדים נדבקו בה.

טפיל שגורם למחלת שושנת יריחו על ידי יתוש. ShutterStock
מצוי בעיקר באזור הנגב וגורם ללישמניה. זבוב החול/ShutterStock

לישמניאזיס היא מחלה המועברת על ידי עקיצה של נקבת זבוב החול, ונגרמת על ידי טפיל מסוג- Leishmania. המחלה נפוצה באזור הנגב, אולם גם בצפון הארץ ובשומרון. העקיצה נראית תחילה כמו עקיצה רגילה של חרק, אך הנגע הולך ומתפשט על פני העור. במקרים קלים של תחלואה בה מסתפקים במעקב בלבד או במתן טיפול תרופתי שיכול לזרז את תהליך הריפוי ולהקטין את ההצטלקות. הדרך הטובה ביותר להמנע מלישמניה ומעקיצות זבוב החול היא באמצעות לבישת בגדים עם שרוולים ארוכים ושימוש בחומר דוחה חרקים בזמן שהייה בשטחים גיאוגרפים שמועדים לפורענות.

סלמונלה

יקום הגולש שלא קורא את הכותרת ולא חושב על רפי גינת מטעים באיטיות את שמו של החיידק שממשיך לחזור לכותרות כמעט כל שנה. באוגוסט האחרון נמצאו מספר אריזות של סלט תעשייתי צמחי שהכילו שרידים שלו, למרות שבדרך כלל החיידקים שלו מגיעים ממוצרים מן החי כמו עופות, ביצים וחלב - בעיקר מכאלה שאינם מבושלים היטב או מחלב לא מפוסטר.

ביצים קשות. ShutterStock
כדאי להקפיד על זמני הבישול של ביצים ובשר נא כדי שלא להדבק בסלמונלה. ביצה רכה/ShutterStock

הסלמונלה יכולה להגיע גם ממי שתייה מזוהמים ואפילו מאדם אחר שנדבק בה. הקיץ הוא העונה העיקרית שבה אנשים לוקים בזיהום מסלמונלה, כנראה בשל מזג האוויר החם שמאיץ את קצב התרבות החיידקים הללו במזון והעובדה שאכילה בחוץ יותר שכיחה בחודשים אלה. לכן, רצוי מאוד להמנע מאכילת ביצים ובשר מבושלים למחצה, להקפיד על ניקיון הידיים ולשמור על משטח עבודה נקי במטבח.

חיידקים עמידים

לא כל ביקור בשירותים ציבוריים טומן בחובו סכנת חיים כמו שרבים טעו לחשוב כשהעבירו בהמוניהם הודעת וואטסאפ מפחידה על הנזק החמור שנגרם כתוצאה משימוש במתקני יבוש ידיים. השמועה על מייבשי ידיים שהורגים ילדים עשתה מהר מאוד כנפיים. היא אמנם מכילה גרעין של אמת: מייבשי ידיים אכן מפיצים חיידקים לאוויר יותר מאשר מגבות נייר. אבל מכאן ועד לנימת ההפחדה של ההודעה יש מרחק רב.

מייבשי ידיים חשמליים בשירותים ציבוריים. ShutterStock
מזהמים יותר ממגבות נייר אבל ממש לא מסכנים את חייכם. מייבשי ידיים/ShutterStock

עד כה לא הוכח קשר ישיר בין הפצת חיידקים על ידי מייבש אוויר לבין הפצת מחלות ואם מנקים את השירותים בתדירות סבירה, כולל את מייבש הידיים עצמו, מספר החיידקים שהוא מפיץ מצומצם מאוד. חשוב גם לזכור שהחיידקים נמצאים בכל מקום סביבנו כל הזמן, כולל על העור, הבגדים והטלפון הנייד ואין סיבה להיכנס ללחץ דווקא מהמכשיר התמים שמשום מה מרטיב לכולנו את הבגדים בזמן השימוש בו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully