וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תפסיקו להאמין לשטויות: מייבשי ידיים לא הורגים ילדים

ד"ר גל חיימוביץ, מכון דוידסון

7.11.2018 / 11:25

הודעה המופצת בימים האחרונים ברשתות החברתיות מזהירה מפני מתקני אוויר לייבוש ידיים המפיצים חיידקים שהם "מתכון למוות של ילדים". חוץ מגרעין זעיר של עובדות, ההודעה הזו היא כולה אוויר חם של בדיות

הודעה מלחיצה על מייבשי ידיים. מערכת וואלה!
קיבלתם את ההודעה הזו? אל תעבירו אותה הלאה/מערכת וואלה!

לאחרונה רצה שמועה בוואטסאפ על מייבשי ידיים בשירותים ציבוריים שהורגים ילדים. ההודעה הזו אכן מכילה גרעין של אמת: מייבשי ידיים אכן מפיצים חיידקים לאוויר יותר מאשר מגבות נייר. אבל מכאן ועד לנימת ההפחדה של ההודעה יש מרחק רב.

עוד בנושא:
כל האמת על התמונה שחשפה את הטינופת שיש במייבשי ידיים
הטעות הדוחה שכולכם עושים בשירותים
חוקרים רוצים ליצור "תיבת נח" לחיידקים כדי להציל את כולנו

מייבשי ידיים בעזרת אוויר חם נכנסו לשימוש בשנות החמישים. בשנת 1993 פיתחה חברת מיצובישי את מייבש הידיים הסילוני שמייבש בעזרת זרם אוויר חזק המעיף את טיפות המים מהיד, במקום לאייד אותן בעזרת אוויר חם. המחקר הראשון שבדק אם מייבשי ידיים מפיצים חיידקים פורסם באנגליה בשנת 1987, ומסקנתו הייתה שמייבשי הידיים אינם מפיצים חיידקים יותר מאשר מגבות נייר. השימוש במייבש אוויר חסכוני יותר באנרגיה לעומת ייצור, אריזה, הפצה של גלילי הנייר וסילוק פסולת הנייר וכמובן חוסך כריתת יערות לצורך הפקת הנייר.

ואולם בשלושת העשורים שחלפו מאז פורסמו כמה מחקרים שהראו כי מייבשי ידיים באוויר חם, ומייבשי ידיים סילוניים, מפיצים יותר חיידקים ונגיפים מאשר מגבות נייר. המחקר הראשון שהראה שמייבשי ידיים מפיצים יותר חיידקים ממגבות נייר בוצע ב-1993 בהזמנת איגוד יצרני מגבות נייר. מאז פורסמו עוד מחקרים, אובייקטיביים יותר, שהראו כי מייבשי הידיים אכן מפיצים חיידקים, וכן נגיפים (לשם הניסוי השתמשו בבקטריופאג'ים - נגיפים הפוגעים בחיידקים) בכמות גדולה יותר מאשר מגבות נייר.

בחלק מהמחקרים לעיל השוו בין מייבש ידיים עם אוויר חם למייבש ידיים סילוני (המוזכר בהודעת הוואטסאפ) ובכל המקרים המייבש הסילוני הפיץ יותר חיידקים ונגיפים. למרות שמדובר בהבדלים של פי שלושה ועד פי 1000 (תלוי במחקר) מבחינת הפצת המיקרובים, יש לזכור שמבחינת מספר מוחלט, מדובר על מספרים קטנים של כמה עשרות או לכל היותר כמה אלפי חיידקים, רובם חיידקים שאינם מזיקים כלל. העור שלנו לבדו מארח דרך קבע מיליוני חיידקים כאלה על פניו.

מייבשי ידיים חשמליים בשירותים ציבוריים. ShutterStock
המייבש הסילוני מפיץ יותר חיידקים ונגיפים. מייבש ידיים/ShutterStock
"עד כה לא הוכח קשר ישיר בין הפצת חיידקים על ידי מייבש אוויר לבין הפצת מחלות – ודאי שלא בשירותים ציבוריים שאינם בבית חולים"

בנוסף, מיבש ידיים רגיל הוא הרבה פחות יעיל בייבוש היד לעומת מייבש סילוני או נייר, שכן לוקח כ-45 שניות להגיע ל-90 אחוז ייבוש (לעומת נייר או מייבש ידיים סילוני שמייבשים תוך 10 שניות). מכיוון שלחלק גדול מהאנשים אין סבלנות לחכות 45-60 שניות לייבוש היד, היא נותרת רטובה או לחה ולכן יש סיכוי גדול יותר שיישארו עליה חיידקים. מקור החיידקים עשוי להיות מרסיסי מים מהשירותים, מהכיורים ומהידיים שמגיעים אל פתחי האוורור של מייבש הידיים. בתכנית הטלוויזיה "מכסחי המיתוסים" הראו, למשל, שאם שוטפים ידיים במים בלי סבון, כפי שעושים מקצת האנשים, נותרים על הידיים חיידקים ומייבש הידיים מפזר ומפיץ אותם. המחקרים השונים הראו פיזור למרחק שבין עשרות סנטימטרים לשני מטרים ויותר.

זהו גרעין האמת שבהודעה. אולם, עד כה לא הוכח קשר ישיר בין הפצת חיידקים על ידי מייבש אוויר לבין הפצת מחלות - ודאי שלא בשירותים ציבוריים שאינם בבית חולים. לכל היותר מדובר בהמלצות של החוקרים שלא להשתמש במייבשי הידיים בבתי חולים כדי לצמצם הפצה אפשרית של חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה.

עוד באותו נושא

האמת המטרידה: האם חיידקים יכולים לגדול על סבון מוצק?

לכתבה המלאה

טענות מגוחכות ובדיות

לטענות נוספות בהודעת הוואטסאפ הוויראלית אין אחיזה של ממש במציאות:

1. "מים מצטברים בחורים מהם יוצא האוויר" - זו טענה מעט מגוחכת, שכן סילון האוויר החזק ימנע מטיפות המים להיכנס לפתחי יציאת האוויר. לא מצאתי עדות תומכת לטענה הזו. בנוסף, מייבשי הידיים הסילוניים מכילים מסננים שאמורים לצמצם את הפצת החיידקים שעלולים להצטבר בתוך המכשיר.

2. "החום גורם להם להתרבות" - לא נכון. האוויר הסילוני אמנם מעט מחומם (ממוצע של 39°C) אולם החשיפה היא למשך שניות בודדות. זהו אינו זמן מספיק לעודד גידול חיידקים, שכן זמן הדור של חיידק יכול להיות בין 20 דקות לכמה שעות.

3. "החיידק חודר למערכת הנשימה, לריאות וללב. ומשם הדרך לקריסת מערכות סוערת היא מאד קצרה" - הסכנה, כמובן, היא רק במקרה של חיידקים אלימים במיוחד בבתי חולים, וילדים עם מערכת חיסון חלשה במיוחד (למשל חולי סרטן, מושתלי איברים וכדומה). לילד בריא, בשירותים ציבוריים במסעדה או בקניון, לא צפויה סכנה, ודאי שלא סכנה של קריסת מערכות.

4. לא נמצאה עדות בתקשורת או בחיפוש באינטרנט למוות של ארבעה ילדים בבית החולים איכילוב בגלל זיהום שנדבקו בו ממייבש ידיים.

בקטריות וחיידקים. ShutterStock
חיידקים נמצאים בכל מקום סביבנו, וזה לא מסוכן. חיידקים/ShutterStock

בנוסף, חשוב לזכור שהחיידקים נמצאים בכל מקום סביבנו, כולל על העור, הבגדים והטלפון הנייד. המקור לזיהומים בבתי חולים נובע בעיקר מאי-שמירה על כללי ההיגיינה, הן על ידי הצוות והן על ידי המבקרים. בנוסף, העומס ותנאי האשפוז הלקויים בבתי החולים, העדר בידוד חולים, מחסור בכח אדם ואי עמידה בתקני חיטוי ועיקור של ציוד ואביזרים הם הגורמים העיקריים בהפצת זיהומים בבתי חולים, על פי דו"ח מבקר המדינה לשנת 2012. המבקר כלל אינו מזכיר בדו"ח מתקנים לייבוש הידיים. עם זאת, ובהתאם להמלצות החוקרים במחקרים השונים, חוזר מנכ"ל של משרד הבריאות משנת 2009 אוסר שימוש במתקני ייבוש באוויר בבתי חולים (סעיף 7.1.3.3).

לסיכום, אין סיבה לחשוש ממייבש הידיים הסילוני, ודאי שלא אנשים בריאים ומחוץ לבית החולים. אם אנשים ישטפו ידיים היטב במים וסבון, מספר החיידקים שיפוזרו מהידיים יהיה אפסי. בנוסף, אם מנקים את השירותים בתדירות סבירה, כולל את מייבש הידיים עצמו, מספר החיידקים שהוא מפיץ מצומצם מאוד. במייבש אוויר חם רגיל מומלץ לייבש את הידיים למשך לפחות 45 שניות.

ד"ר גל חיימוביץ, פוסט דוקטורנט במכון ויצמן וכותב באתר דוידסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully