וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל האמת על התמונה שחשפה את הטינופת שיש במייבשי ידיים

13.2.2018 / 23:46

ניקול וורד, תלמידת מיקרו ביולוגיה, הניחה צלחת פטרי בתוך מייבש ידיים למשך שלוש דקות, והיתה בהלם מהתוצאה. אז האם באמת עדיף להפסיק להשתמש בהם, או שזו סתם הגזמה?

ShutterStock

כשאנחנו הולכים לשירותים ציבוריים, שוטפים ידיים ואז מייבשים אותן, ברור לנו לגמרי שניקינו אותן. נכון? ובכן, לא בטוח שכדאי לסמוך על מייבשי הידיים התעשייתיים והמוכרים, ואחרי התמונה הבאה, בהחלט ייתכן שתתחילו לנגב את הידיים שלכם במגבות נייר.

הכל התחיל מתמונה שהעלתה הסטודנטית ניקול וורד, במסגרת שיעור מיקרו ביולוגיה. וורד בסך הכל לקחה צלחת פטרי והניחה אותה בתוך מייבש ידיים בשירותים ציבוריים לשלוש דקות. כן, שלוש דקות, וזה מה שקרה:

עוד בנושא:
מייבש ידיים חשמלי מפיץ פי 1,300 יותר חיידקים ממגבות נייר
מחריד: הרקטום של האיש הזה צנח כי הוא יושב יותר מדי זמן בשירותים

אז האם זה מסוכן?

גועל נפש, אה? "לעולם אל תייבשו ידיים במכשירים האלה", כתבה וורד על התמונה המלאה בבקטריות ופטריות. אבל כדאי לזכור כמה דברים לפני שמפסיקים להשתמש במייבשי ידיים. "יש מיקרובים על העור, וזה לא עוצר אותנו מלהחזיק ידיים עם אנשים", אמר המיקרו ביולוג מארק מרטין. "אני אפילו לא יכול להגיד כמה כאלה יש לכם בפה, ואתם עדיין מנשקים אנשים. אנחנו שוחים בים של מיקרובים כל הזמן, וזה בסדר".

רופאה בשם ג'ניפר וויידר דווקא נשמע מעט יותר מודאגת. "שירותים ציבוריים מלאים בחיידקים, וזה לא מפתיע שגם מייבשי ידיים יכולים להפיץ בקטריות וחיידקים אחרים", אמרה, "מספר מחקרים הפריכו את הטענה שמייבשי ידיים מפיצים חיידקים, אבל אני חושבת שניסוי צלחת הפטרי די משכנע".

אז מה עושים? עוברים למגבות נייר שפוגעות בסביבה? לוורד היה פיתרון די פשוט: "מעתה והלאה אני הולכת לשטוף ידיים ואז לנגב אותן על הבגדים שלי או לתת לאוויר לייבש אותן מחוץ לשירותים".

אגב, וורד טענה שחלק מהתגובות לפוסט הוויראלי שלה היו אגרסיביות למדי. לניו יורק טיימס היא סיפרה שאפילו קיבלה איומים על חייה. כן, עד כדי כך היא הכעיסה אנשים עם קביעות לא מדעיות, לכאורה.

עוד באותו נושא

מייבש ידיים חשמלי מפיץ פי 1,300 יותר חיידקים ממגבות נייר

לכתבה המלאה

אז מה קובע המדע?

מייבשי ידיים. ShutterStock
שימו לב, חבר'ה/ShutterStock

זו אינה הפעם הראשונה שעולות האשמות נגד מייבשי הידיים החשמליים. בשנת 2016 פורסם מחקר שטען שהם מפיצים אל האוויר המוני חיידקים. החוקרים מאוניברסיטת ווסטמינסטר קבעו שהמכשיר המזיק ביותר הוא המכשיר מסוג Airblade של חברת דייסון הפופולארי מאוד רחבי העולם. הם ביצעו ניסוי במסגרתו טבלו את ידיהם במים שהכילו וירוס שאינו מסוכן. לאחר מכן ייבשו את ידיהם בשלוש דרכים שונות: מכשיר ייבוש חשמלי סטנדרטי, מכשיר הייבוש של חברת דייסון וכן, במגבות נייר. החוקרים גילו שמכשיר ה- Airblade שמפיץ אוויר בעוצמה של קרוב ל-700 קמ"ש פיזר את הווירוס למרחק של 3 מטרים. מייבש ידיים רגיל הפיץ את הנגיף למרחק של 75 סנטימטרים בלבד. לעומת זאת, בשימוש במגבות נייר, תפוצת הווירוס שנמדדה עמדה על 25 סנטימטרים בלבד. כלומר, השימוש במייבש הידיים של דייסון עשוי להפיץ עד פי 60 יותר חיידקים ממייבשי ידיים אחרים, ופי 1,300 יותר מייבוש במגבות נייר, כך חישבו החוקרים.

מחקר דומה שפורסם בשנת 2004 על ידי חוקרים מאוניברסיטת לידס מצא שמספרם של חיידקים הנישאים באוויר היה גבוה פי 27 סביב מייבשי ידיים חשמליים, בהשוואה לסביבתם של מתקני מגבות נייר. פרופ' מארק ווילקוקס, החוקר שעמד בראש הניסוי, אמר כי "בפעם הבאה שאתם מייבשים את הידיים שלכם במתקן ייבוש חשמלי בשירותים ציבוריים, דעו שאתם מפיצים חיידקים מבלי שאתם מודעים לכך בכלל. בנוסף, ייתכן שאתם מרוססים בחיידקים שמקורם בידיהם של אנשים אחרים".

מי ינצח בקרב בין מייבשי הידיים למגבות הנייר?

תגובת יצרני מייבשי הייידיים: מגבות הנייר יותר מלוכלכות

דובר מטעם חברת דייסון אמר בתגובה למחקר מ-2016 (שהיה פרי יוזמת ארגון המכונה "סימפוזיון הטישיו האירופי"), כי "המחקר הוזמן על ידי תעשיית מגבות הנייר, ועל כן הוא פגום מיסודו. החוקרים בניסוי השתמשו בכפפות שזוהמו במספר לא ריאלי של חיידקים ולא נשטפו".

בפברואר האחרון פרסמה חברת דייסון בערוץ היוטיוב שלה, סרטון שמתמודד עם הטענות ששימוש במגבות נייר לייבוש הידיים הוא היגייני יותר משימוש במייבשי הידיים החשמליים שלה. בסרטון, שהוצג תחת הכותרת "הסוד המלוכלך של הנייר", נשמע קריין שאומר "מחקר בלתי תלוי העלה שעוד לפני שהן מגיעות לשירותים, מגבות נייר עלולות להכיל מושבות גדולות של חיידקים מזהמים. לטענת החברה, לאחר שהניירות נמצאים בשירותים הם סופגים זיהומים נוספים מן האוויר וממשתמשים קודמים. אחת הטענות המועלות בסרטון היא ש"עד 88% ממגבות הנייר הבלתי משומשות מכילות חיידקים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully