וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם באמת יש סיבה לדאוג משושנת יריחו?

27.7.2018 / 6:22

בשבועות האחרונים מדווחים ברחבי הארץ על עלייה בהידבקויות בנגיף הלשמניה, אשר עלול לפגוע באיברים פנימיים ולסכן חיים. למה זה קורה ואיך מטפלים? ד"ר עידן גורן עונה

עקיצה על ידי זבוב החול, בקה.. מג'יד סעיד, GettyImages
פצעים שהופכים לכיבים מכאיבים. ילדה שסובלת מלשמניה/GettyImages, מג'יד סעיד

בוודאי יצא לכם כבר לשמוע על שושנת יריחו, או לשמניה בשמה המקצועי, אבל האם ידעתם שהחיידק המדובר עלול לסכן חיים, ושמספר המקרים בישראל הולך ועולה בשבועות האחרונים? החודש דווח על התפרצות של מקרי שושנת יריחו באזור מודיעין, שם הופיעה המחלה הן בקרב מבוגרים והן בקרב ילדים בני שנתיים וארבע. במשרד הבריאות דיווחו על עשרות חולים חדשים השנה, מרביתם פעוטות ובני נוער מאזור ירושלים והשומרון.

לשמניה הוא טפיל המועבר באמצעות עקיצה של זבוב החול. העקיצה נראית תחילה כמו עקיצה רגילה של חרק, אך הנגע הולך ומתפשט על פני העור והופך לגושי. בלי טיפול מתאים בזמן, הפצעים הופכים לכיבים ונמקים מכאיבים. ישנם זנים שעלולים לגרום לפגיעה של המחלה גם באיברי גוף פנימיים ובפה, בלוע ובדרכי הנשימה העליונות.

עוד באני רק שאלה:
האם צריך לקלף פירות וירקות? לרופא שלנו יש תשובה
האם אפשר לשתות אלכוהול כשלוקחים אנטיביוטיקה?
מה קורה בדיוק בגוף כשמתעלפים?

שאלנו את רופא הבית שלנו, ד"ר עידן גורן, מה ההשלכות של ההתפרצות הזו, איך מטפלים במחלה והאם יש דרך להתגונן מזבובי החול המדוברים?

מה זה בדיוק לשמניה?

לישמניאזיס היא מחלה המועברת על ידי עקיצה של נקבת זבוב החול, ונגרמת על ידי טפיל מסוג- Leishmania. המחלה נפוצה באזור הנגב, אולם גם בצפון הארץ ובשומרון. לשמניה מכונה בישראל שושנת יריחו.

האם יש חשש אמיתי מהתפרצות?

המחלה קיימת ביותר מ-98 מדינות, וכ-350 מיליון בני אדם נמצאים בסיכון לחלות בה. השכיחות הכללית היא 12 מיליון מקרים, והשכיחות השנתית היא 2 עד 2.5 מיליון מקרים. ברוב המדינות, מדובר בהערכת חסר שכן חלק מהמקרים כלל לא מדווחים. התסמינים של לישמניאזיס רחבים ונעים בין מחלה קלה של העור ועד מחלה מפושטת.

בישראל המחלה נמצאת במגמת עלייה. בין השנים 2001 ל-2012, דווחו בישראל מעל 2,000 מקרים של לישמניה עורית, 40 אחוזים מתוכם ביישובי הנגב.

עוד באותו נושא

עונת היתושים: מתי עקיצות עלולות לסכן את החיים שלכם?

לכתבה המלאה

מה המאפיינים של המחלה?

לישמניה עורית יכולה להיות מקומית או מפושטת כתלות בסוג הטפיל ובמאפיינים של האדם שנחשף (כמו למשל גיל או מצב חיסוני). מחלה מקומית גורמת לכיבים על גבי עור חשוף (בפנים, בצוואר, בגפיים) והם יכולים להיות "רטובים" או "יבשים" במראה שלהם. במרבית המקרים הנגעים עוברים באופן ספונטני תוך 2-10 חודשים. נגעים אלה בדרך כלל לא כואבים.

לעיתים המחלה יכולה להיות מפושטת יותר עם נגעים עוריים מרובים ופריחה שיכולה להופיע גם שנים לאחר חלוף הזיהום הראשוני. ישנם סוגים מסובכים יותר של המחלה, לרבות מחלה קשה יותר שמערבת איברים פנימיים, ואפילו עלולה להיות קטלנית, אולם זנים אלה לא דווחו בישראל

איך נדבקים בשושנת יריחו?

ההדבקה בדרך כלל מתרחשת לאחר עקיצה של זבוב חול, אבל זה משתנה בתלות בזן הנגיף. הזן הוותיק והמוכר יותר - זה שגורם לשושנת יריחו - מכונה לישמניה מג'ור, והוא שכיח בעיקר בדרום הארץ. זן זה מקורו בעיקר ממכרסמים כדוגמת שפני סלע, והוא לרוב חולף מעצמו. לישמניה טרופיקה הוא הזן שמצוי יותר בצפון הארץ, עם סיכון גבוה יותר לנגעים עוריים מרובים וקשים יותר, עם סיכוי נמוך יותר לריפוי ספונטני ועם נטייה רבה יותר לפגיעה כרונית.

כיצד מאבחנים את המחלה?

האבחנה מתבצעת על ידי שילוב של מראה חשוד של נגע לא כואב שאופייני ללישמניה, עם בדיקות אימות שמבוצעות באמצעות דגימה מהנגע.היסטוריה של מגורים או שהייה באזור אנדמי ללישמניה הוא מידע חשוב שיש למסור לגורם הרפואי אליו פונים.

איך מטפלים בלשמניה?

לא בכל מצב יש צורך בטיפול. האופציה הקיימות בעיקר במקרים קלים הן מעקב בלבד או מתן טיפול תרופתי שיכול לזרז את תהליך הריפוי ולהקטין את ההצטלקות. הטיפולים נחלקים לטיפולים מקומיים לרוב במשחות (כדוגמת פרומומיצין) או טיפול מקומי בזריקות (כמו פנטוסטם). במקרים קשים יותר יש צורך בטיפול סיסטמי בתרופות דרך הפה או דרך הווריד.

איך נוכל להגן על עצמנו?

כיום אין חיסונים או תרופות למניעת הידבקות. הדרך הטובה ביותר למטיילים למנוע זיהום היא להגן על עצמם מפני עקיצות זבוב החול באמצעות לבישת בגדים עם שרוולים ארוכים ושימוש בחומר דוחה חרקים בזמן שהייה בשטח. בלינה בשטח רצוי לישון במקום מוגבה ולא ישירות על הרצפה. ברמה הלאומית יש חשיבות רבה לפיתוח תוכניות לאומיות למיגור המחלה ולמציאת חיסון יעיל, צעדים שעדיין לא מתקיימים בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully