פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      אלה העצות הכי טובות מהדיאטות הטרנדיות של שנת 2018

      מיצים, פליאו, 80:20 - כל כמה זמן עולה לגדולה דיאטה חדשה שמבטיחה שרק ממנה תבוא הישועה. למרות שבחלק מהמקרים המומחים דווקא חושבים אחרת, מכל אחת מהן למדנו השנה לפחות דבר אחד שבאמת יעזור לכם לרזות

      בטן שטוחה (ShutterStock)
      בשנה הבאה תשבו על המרפסת עם כמה קילוגרמים פחות. אישה חטובה (צילום: ShutterStock)

      דיאטה היא מלחמה מורכבת ומאתגרת מאין כמוה. כדי לנצח במלחמה הזאת, כל מני אנשים, מומחים יותר ופחות, מציעים דיאטות טרנדיות עם תיאור נוצץ והבטחות גדולות. הדיאטות האלו מצליחות לא פעם לסחוף אחריהן עדת מאמינים אדירה, והן לא פעם הופכות לדרך חיים של ממש שיוצרת סביבה קהילה מגובשת. וזה בכלל לא חשוב אם חוקרים קבעו שהן לא יעילות או לעיתים אפילו מסוכנות.

      אז נכון, לא כל הדיאטות הטרנדיות שהפציעו השנה בחיינו נחשבות כלא יעילות וחלקן אף עשויות לשפר את חייהם של אלו שהן מתאימות להם. הבעיה היא שדיאטות כאלה בדרך כלל מאופיינות בקיצוניות ובחוקים נוקשים שסופם להישבר בשלב כזה או אחר. אולם, בכל אחת מהן ניתן למצוא גם כמה פניני חוכמה שבאמת יעזרו להביס את השומנים העודפים.

      עוד בנושא:
      5 מחלות שהלחיצו אותנו נורא ב-2018
      וואלה? 5 דברים מפתיעים שלמדנו השנה על הורות
      5 חטאים שאתם חייבים להיגמל מהם בשנה החדשה

      פליאו - לאכול סוגים שונים של סיבים

      דיאטת פליאו המפורסמת מתבססת על רעיון די פשוט - אם נאכל כמו אבות אבותינו שהיו לקטים-ציידים - נצרוך בדיוק את מה שהגוף צריך כדי לשרוד ולשגשג. אז נכון, לאדם הקדמון לא היו הרבה ברירות והוא גם חי הרבה פחות מאיתנו, אבל אנשים רבים ברחבי העולם יכולים להישבע שדווקא דרך החיים הזאת סייעה לשפר את בריאותם ולשמור על המשקל.

      לדיאטת פליאו יש גרסאות רבות ברחבי העולם, אבל בגדול היא מבוססת על הימנעות מפחמימות, מזון מעובד ודגנים ומנגד צריכה מוגברת של בשר, ביצים, מוצרי חלב, ירקות ופירות. חוקרים ברחבי העולם כבר הזהירו שדיאטה מהסוג הזה עלולה להיות מסוכנת אם הולכים איתה רחוק מדי, אך יש לה גם צד חיובי והוא כמות הסיבים הגדולה שבמאכלי הדגל שלה.

      קערת פירות עם בננה אוכמניות וקיווי (ShutterStock)
      מה רע בסיבים שמגיעים דווקא מפירות וירקות? סלט פירות על טהרת תזונת הפליאו (צילום: ShutterStock)

      סיבים תזונתיים שמגיעים מפירות, ירקות ומקורות נוספים יכולים לשפר את מאזן החיידקים במעי, להאריך את תחושת השובע ובכך לגרום לנו להיות פחות רעבים לאורך היום. בנוסף, הסיבים מסייעים להפחית דלקות ולהפחית את הסיכון לעמידות לאינסולין. סיבים ממקורות מגוונים טומנים בחובם השפעה עוצמתית ורחבה יותר על הבריאות.

      קיטו - לא לפחד משומנים טובים

      גם ב-2018 חוקרי בריאות עדיין מסכימים על כך ששומנים טובים דווקא תורמים לגוף יותר מפחמימות. זאת בניגוד להמלצת עבר שקראה לצרוך יותר פחמימות ופחות שומנים. מדובר אומנם במסקנה מבוססת, אבל יש אנשים שלקחו את זה לקצה ומנתקים את עצמם לגמרי מקבוצת מזון חיונית ביותר. קים קרדשיאן ומייק ג'אגר הפכו לפרזנטורים גאים של השיטה, שמעודדת להימנע מפחמימות ולצרוך בין 70 ל-80 אחוזי שומן ביום.

      דיאטה ים תיכונית (ShutterStock)
      שומן "טוב" משתלב נהדר בדיאטה. מקורות לשומנים בריאים (צילום: ShutterStock)

      חשוב להבין כי על פי מומחים בתחום, חסידי הדיאטה הפופולרית שוכחים דבר חשוב - קיצונית היא אף פעם לא הפיתרון האידאלי. פחמימות בריכוזים גבוהים אמנם מזיקות לגוף, אך הן הכרחיות במינונים הגיוניים למתן אנרגיה זמינה לגוף.

      עם זאת, הדיאטה הזאת אכן מלמדת להפסיק לפחד משומנים שדווקא יכולים לשפר את הבריאות שלנו. מחקר אחד מצא כי אכילת שומנים טובים מאריכה את תחושת השובע וגורמת לנו דווקא לאכול פחות. מחקרים אחרים מצאו כי השומן מסייע לחדד את המוח ולשפר את מרקם העור והשיער.

      אבל למה בדיוק מתכוונים כשמדברים על שומנים טובים? בעיקר על חומצות אומגה 3 המצויות באבוקדו, דגים, שמן זית, אגוזים, זרעים וביצים.

      דיאטות הצום - להתרחק מהמטבח בלילה

      השנה עלו לכותרות כל מני דיאטות צום שמתבססות על כלל פשוט - אם תצומו לפרק זמן מסוים ביום או בשבוע, בשאר הזמן תוכלו לאכול כאוות נפשכם ועדיין לרדת במשקל. בגזרה הזאת עלו לגדולה לא מעט דיאטות עם כל מני מספרים - 80:20, 16:8, 12:12 - אבל גם כאן, חשוב להיזהר מהקיצוניות הזאת שדווקא עלולה לחבל במאמצים לרזות.

      גבר אוכל סנדוויץ' (ShutterStock)
      אפשר לאכול הכל אבל רק בשעות וזמנים מסוימים. גבר אוכל סנדויץ' (צילום: ShutterStock)

      כשאתם צמים, הגוף נכנס ל"מצב חירום" ומתחיל דווקא לאגור שומנים מתוך פחד שלא ברור מתי תהיה הארוחה הבאה שלו. זהו מנגנון הישרדותי שעזר לאבות אבותינו לשרוד תקופות ארוכות של רעב. לכן, צום על בסיס קבוע עלול לשבש את המנגנון הזה ובאופן אירוני דווקא להקשות להיפטר ממאגרי השומן.

      אולם, גם כאן יש עיקרון שחשוב לאמץ. מחקרים רבים, בהם מחקר של חוקרת ישראלית שסיפרנו לכם עליו, מצאו כי עדיף לאכול יותר בבוקר ולהימנע מאכילה בערב. זאת מכיוון שבבוקר מופרשים קורטיזול ואדרנלין, הורמונים שמסייעים להמיר ביעילות פחמימות לאנרגיה שדרושה כדי לתפקד במהלך היום, בעוד שבלילה הגוף אינו זז ולכן אוגר את הפחמימות שהוא צובר.

      אכילה אינטואיטיבית - לא לתת לדיאטה לנהל אתכם

      די אירוני להכניס לרשימה הזאת דיאטה שהיא אנטי-תזה לכל הדיאטות הטרנדיות של השנים האחרונות. אכילה אינטואיטיבית היא בעצם הצהרה שהפכה לתנועה חברתית של ממש, אשר יוצאת נגד הנטייה של דיאטות להגביל, לשנות לרעה את אורח החיים, לגרום לאנשים להיות אובססיביים על המשקל שלהם בצורה מוגזמת וגם, ברוב המקרים, לא להשיג את התוצאות הרצויות.

      אישה אוכלת שוקולד (ShutterStock)
      ואם האינטואיציה שלנו דוחפת אותנו לכיוון ארון הממתקים? אישה אוכלת שוקולד (צילום: ShutterStock)

      זוהי בעצם דיאטה שאומרת שכדי לחיות חיים בריאים יותר מוכרחים לזנוח את הדיאטה ולהתחיל לאכול מה שרוצים, מתי שרוצים. אז אמנם העצה הזאת כנראה לא תעזור לכם לרזות, אבל היא כן יכולה לתת לכם פרופורציות לגבי התהליך הזה ואיך לצלוח אותו.

      כל דיאטה שבה אתם נלחמים עם עצמכם ומונעים מעצמכם דברים שאתם אוהבים - סופה כנראה להיכשל. במקום זאת, נסו לסגל הרגלים בריאים יותר, שגם תצליחו לעמוד בהם לאורך זמן וגם לא תרגישו שהם מקשים עליכם. זו, ככל הנראה, אסטרטגיה יציבה ואמינה יותר מכל תוכנית שגורמת לכם להתנזר מדברים שבאמת עושים לכם טוב.