וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גבר עבר תאונה קלה, אבל אז קרה דבר מביך

גבר בן 35 נפל מהטוסטוס שלו ונחבל בישבן. הוא חשב שהוא יצא בזול, אבל אז החלה לו זקפה שנמשכה 9 ימים ונגמרה רק אחרי התערבות רפואית בבית החולים

קטנוע. ShutterStock
הכל התחיל בגלל נפילה מקטנוע. גבר רוכב על קטנוע/ShutterStock

גבר סבל מזקפה שנמשכה 9 ימים רצופים לאחר שעבר תאונת דרכים קלה עם הקטנוע שלו. בטח יש לכם כל כך הרבה שאלות עכשיו, אז נתחיל מההתחלה.

מדובר במקרה רפואי שתיעוד שלו התפרסם בכתב העת המקצועי Case Reports in Urology, שכשמו כן הוא, עוסק בתיאורי מקרים מתחום האורולוגיה. בדוח המקרה תיארו הרופאים את הטיפול בגבר בריטי בן 35 שנפל מהקטנוע שלו ונחת על הישבן. הנפילה גרמה לו לחבלה באזור הפרינאום (זה האזור שבין הרקטום לאיברי המין), שגרמה להופעת חבורה שם, אך ללא פציעות נוספות נראות לעין.

אלא שאז הצעיר פיתח זקפה עקשנית שלא נרגעה במשך ימים ארוכים (הרבה יותר ימים ממה שנחשב סבבה). הדבר ככל הנראה הסב לו מבוכה רבה, משום שלקח לו כמה וכמה ימים עד שאזר אומץ לגשת לרופא ולקבל עזרה.

גבר בחליפה אוחז בירך ובמפשעה שלו. ShutterStock
המטופל דיווח על "אי נוחות קלה בהליכה", אפשר להבין למה. גבר סובל מכאב במפשעה/ShutterStock

"בבדיקה, זוהתה זקפה בדרגה 4 עם התקשות של גוף ובסיס הפין", כתבו הרופאים בדוח המקרה. דרגה 4 בסולם הזקפה (כן, יש סולם, מסתבר) היא הדרגה הגבוהה ביותר ומתייחסת למצב שבו הפין "זקוף וקשיח לחלוטין". למרבה המזל, הזקפה לא גרמה למטופל כאבים, אך הוא דיווח על "אי נוחות קלה בעת הליכה".

חצי הכוס המלאה

הרופאים נטלו דגימת דם מהאזור ושלחו אותה למעבדה לבדיקת גזים בדם. התוצאות הצביעו על מצב שמכונה פריאפיזם שאינו איסכמי (high-flow priapism) - זקפה שנגרמת מזרימת דם ממושכת לתוך הרקמה הספוגית של הפין. ישנו סוג נוסף של פריאפיזם (פריאפיזם איסכמי) שנחשב למסוכן, משום שהוא נגרם מחסימה של אספקת דם מחומצן לרקמות הפין. במצב כזה נדרשת התערבות חירום, משום שאם הוא אינו מטופל בתוך מספר שעות בודדות הוא עלול לגרום לנזק בלתי הפיך לרקמות הפין ואף לנמק, והוא גם כואב מאוד. כך שלמרות מצב הביש שנקלע אליו, בכל זאת הכוס היתה חצי מלאה במקרה של הצעיר הזה.

הפריאפיזם שממנו סבל הצעיר הוא הגרסה הנדירה יותר, והוא לרוב נגרם מחבלה קהה, כמו גם במקרה הזה שבו הנפילה והמכה שקיבל הצעיר במהלכה הן שעורר את התגובה הזאת. הרופאים ערכו למטופל בדיקות אולטרסאונד ואנגיוגרפיה באמצעות CT כדי לאתר את הסיבה לפריאפיזם וזיהו נזק לאחד העורקים המובילים דם לפין, שהוביל "לזרימה בלתי נפסקת של דם מחומצן אל רקמות הפין, מה שהוביל לזקפה שאינה איסכמית", כך כתבו הרופאים.

במילים אחרות, כתוצאה מזה שהוא נפל מהטוסטוס שלו ישר על התחת, החל לזרום דם בצורה בלתי נשלטת לפין שלו.

רופאים אורולוגים מבצעים הליך כירורגי. ShutterStock
המקרה הזה היה מספיק חמור כדי להצדיק התערבות רפואית. אורולוגים מבצעים פרוצדורה כירורגית/ShutterStock

לרוב, הטיפול בפריאפיזם שאינו איסכמי נעשה בצורה שמרנית למדי - קירור המקום בעזרת קרחונים, הסרת הלחץ בצורה מכנית מכלי הדם שנפגע ולעתים מספיקה גם השארת המטופל להשגחה עד שהעניין נפתר מעצמו. אבל במקרה הזה הרופאים סברו שיש בכל זאת מקום להתערבות רפואית, שכן משך הזמן הארוך שנמשכה הזקפה כבר היתה עלולה להוות סיכון על המשך תפקודו המיני התקין של המטופל.

הרופאים נעזרו בקטטר כדי להחדיר לעורק הפגוע חומר מוקצף דמוי ג'ל ומיקרו-סליל שהגבילו באופן מלאכותי את זרימת הדם לפין, והגבר נשלח לביתו להמשך החלמה. בדיקת מעקב שנערכה לו כשנה לאחר התאונה, העלתה שהוא שב לתפקוד תקין.

הרופאים כתבו כי המטופל דיווח על שיפור הדרגתי בתפקודי הזקפה שלו לאורך 12 החודשים לאחר הטיפול שקיבל, וכי "בדיקת המעקב ארוכת הטווח שנערכה לו העלתה שתפקוד הזקפה שב למצב תקין לחלוטין בחלוף שנה מהפציעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully