וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עושים כשילד נחנק? רופא ילדים מסביר

עודכן לאחרונה: 16.5.2023 / 9:22

ילד בן שש נחנק מסוכריית ג'לי ביום שבת האחרון והוא מורדם ומונשם בביה"ח. לצערנו זה לא המקרה הראשון. מומחה מסביר מה עושים במצב של חנק וממה הכי כדאי להיזהר?

כיצד מבצעים היימליך? מדריך/מערכת וואלה

ילד בן שש מאשדוד אושפז בשבת בבית החולים אסותא שבעיר במצב קשה לאחר שנחנק מסוכריית ג'לי. האירוע התרחש בעוד הילד מטייל עם אמו באחד הרחובות בעיר, ואוכל מהסוכריות. לפתע, הוא החל להשתנק ואיבד את ההכרה. צוות מד"א שהוזעק למקום על ידי עוברי אורח ביצע בו פעולות החייאה, אך לא הצליח להוציא את הסוכרייה. רק בבית החולים הצליחו הרופאים להוציא את סוכריית הג'לי, והילד החל לקבל הנשמה בצורה מלאה. הרופאים ייצבו את מצבו, והוא מאושפז מחלקת טיפול נמרץ ילדים כשהוא מורדם ומונשם.

לפי נתוני ארגון בטרם, חנק הוא הגורם השלישי בשכיחותו לתמותת ילדים מהיפגעות, ומרבית מקרי החנק נגרמים ממזון. עוד עולה מהנתונים כי בזירת הבית כמעט מחצית (49.6%) ממקרי התמותה של תינוקות מתחת לגיל שנה הם תוצאה מחנק.

ד"ר משה יוסף, מומחה ברפואת ילדים במאוחדת, מסביר איך נוכל להיזהר ולהימנע מחנק אצל תינוקות וילדים, ומה עלינו לעשות אם מתרחש מקרה כזה.

"חנק מגוף זר מהווה גורם מוביל לתחלואה ותמותה בילדים, בעיקר מתחת לגיל 4. תינוקות ופעוטות מועדים יותר לחנק בעקבות שאיפת גוף זר משום שדרכי האוויר שלהם צרות ביחס למבוגרים, מנגנון הלעיסה שלהם אינו מפותח דיו, וכן, רפלקס השיעול שלהם אינו עוצמתי מספיק להוצאת מזון או חפץ שנשאף בטעות", מסביר ד"ר יוסף, "כאשר חפץ קטן או מזון נשאף לקנה הנשימה הוא חוסם את כניסת האוויר ועלול לגרום במהירות למצב של חנק".

לדבריו, "רוב מקרי החנק נגרמים ממזון, כמו ירקות ופירות טריים, פיצוחים, נקניקיות, סוכריות קשות ומסטיקים, אך יש סכנה גם מגופים זרים אחרים כמו בלון גומי, צעצועים קטנים, מגנטים ותכשיטים".

כוס ענבים. ShutterStock
מזונות עגולים כמו ענבים, עגבניות שרי ונקניקיות יש להקפיד לחתוך לאורך. ענבים בכוס/ShutterStock

איך נוכל להישמר מפני חנק אצל תינוקות וילדים?

  • האמצעי הטוב ביותר להתמודדות עם חנק הוא מניעה. בזמן האכילה יש להקפיד שהתינוק/פעוט יושב ליד השולחן, בהשגחת מבוגר, ולא עוסק בפעילות אחרת העלולה להסיח את דעתו.
  • מזונות עגולים כמו ענבים, עגבניות שרי ונקניקיות יש להקפיד לחתוך לאורך.
  • ירקות ופירות טריים יש לחתוך לחתיכות בגודל המתאים ליכולת הילד.
  • יש להימנע כליל ממתן פיצוחים לילדים עד גיל 5, אלא אם טוחנים אותם.
  • שמרו על סביבת משחק בטוחה והקפידו להרחיק מתינוקות ופעוטות משחקים קטנים במיוחד.

אם בכל זאת מתרחש מקרה של חנק, חשוב לדעת איך להתמודד:

1. אין לנסות להוציא את הגוף הזר על ידי החדרת האצבע לפה, אלא אם הגוף הזר בולט החוצה.

2. בתינוקות מתחת לגיל שנה יש להפוך את התינוק כשהוא שכוב על האמה שלכם וראשו כלפי מטה ולטפוח 5 טפיחות בין השכמות. אם הגוף הזר לא יצא הופכים את התינוק על גבו ולוחצים 5 לחיצות עם שתי אצבעות במרכז החזה. אם עדיין הגוף הזר לא יצא, יש לחייג מיד 101 ולהזעיק צוות של מד"א.

ממשיכים בסבבים של טפיחות על השכם ולחיצות על החזה עד הצוות הרפואי או עד שהגוף הזר יצא.

3. בילדים מעל גיל שנה, במקום לחיצות בחזה יש לאגרף יד אחת, לחבוק אותה עם היד השנייה ולבצע לחיצות פנימה ומעלה מעל הטבור (לחיצות ע"ש היימליך) עד שהגוף הזר ייצא או עד שצוות מד"א מגיע.

4. אם הגוף הזר לא חולץ והילד אינו נושם ואינו מגיב, יש להתחיל בהחייאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully