וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורים, כך תדעו אם הילד שלכם בסכנת התייבשות

ד"ר אדיר גמליאל

עודכן לאחרונה: 18.7.2022 / 11:40

הילדים בחופש, מה שאומר שהם מסתובבים יותר בחוץ ובבריכה, ולרוב גם שותים פחות מים. ד"ר אדיר גמליאל מומחה ברפואת ילדים במכבי שירותי בריאות מסביר איך לזהות התייבשות בילדים קטנים ומה אפשר לעשות כדי למנוע אותה

תרגיל התייבשות כף יד/מערכת וואלה!

הקיץ הגיע ואיתו גם החום והלחות הכבדים, והשיא עוד הרבה לפנינו. הילדים שנמצאים בחופש בחודשים אלו, יוצאים לקייטנות, לשחק עם חברים או לבריכה, נמצאים בסיכון גבוה לסבול מהתייבשות. אז איך ניתן למנוע התייבשות, איך מזהים וכדאי רצוי לטפל בילד שהתייבש?

הגוף שלנו מכיל 2/3 נוזלים והנוזלים הללו חשובים לתפקודו התקין. אובדן הנוזלים עקב טמפרטורות גבוהות, לחות גבוהה ושתיה מועטה הם סכנה להתייבשות וילדים בסיכון גבוה יותר להתייבשות. בנוסף, בשנים האחרונות התפתחה תרבות טיולים ענפה במקורות מים המצויים ברחבי המדינה. המגע הממושך עם המים עלול להטעות, שכן תחושת ההזעה מופחתת ולכן יכול לגרום לנו להתייבשות חמורה יותר. בנוסף, בקיץ עולה בשכיחות של וירוסים הגורמים לשלשולים המהווים גורם סיכון נוסף לאיבוד נוזלים והתייבשות.

כמה מים ילד צריך לשתות?

כלל האצבע אומר כי ילדים בגילאי 4-8 זקוקים לכמות מים של 1.2 ליטרים ביום וילדים בגילאי 9-13 זקוקים לכמות מים של 1.6 ליטרים ביום. במהלך טיולים או שהות במרחב הפתוח יש צורך להעלות את הכמויות.

כדי לברר האם באמת הילד שלכם שותה מספיק מים, הדבר הפשוט ביותר הוא לעקוב אחרי מתן השתן שלו. אם השתן שקוף, הילד שותה בכמות מספקת. אף שזה קל לומר אך לא תמיד קל לביצוע, חשוב לנסות להיות במעקב אחר זה, שכן ילדים נוטים להתייבש בקלות יתרה ביחס למבוגרים בגלל שהם מעדיפים לשחק ולהתרוצץ ושוכחים לשתות מים.

ילד שותה מים מבקבוק ספורט. ShutterStock
שלא ישכחו לשתות מים. ילד שותה מים מבקבוק/ShutterStock

איך נדע שילדינו בסכנת התייבשות?

סימנים של התייבשות קלה:
1. עייפות
2. עצבנות
3. כאב ראש
4. קושי בריכוז

בשלב זה מומלץ לעצור את הפעילות של הילד ולהתרכז בשתייה בלבד. כל כמה שעות, רצוי לעקוב אחר צבע השתן של הילד, ככל שהוא בהיר יותר, כך זה מעיד על שיפור במצב.

מצב של התייבשות יותר קשה יבוא לידי ביטוי בקושי בהחזרת נוזלים בגלל הקאות מרובות (מעל 6 ביממה), שלשולים מרובים (מעל אחד בשעה) או היעדר שתן לתקופה ארוכה. במצב כזה מומלץ להגיע לרופא לטיפול. בכל מקרה ניתן להתקשר למוקד קופ"ח ולהתייעץ עם המוקד לגבי המשך הטיפול.

איך נעודד את ילדינו לשתות?

  • נשתה בעצמנו ליד הילדים ונהווה מודל לחיקוי ודוגמא אישית.
  • רצוי לחלק את השתיה לארוך היום לשתות במרווחי זמן קבועים ובכמויות קטנות.
  • מים הם הנוזל המומלץ ביותר כמובן ולא מיצים ממותקים וכו'. אפשר להוסיף קרח, לימון או מלפפון למים לתוספת טעם קלה.
  • בקבוק מים אישי מקל על המעקב על כמות השתייה, ניתן לתת לילד לבחור לעצמו את הבקבוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully