וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שאתם צריכים לאכול כדי להישמר ממחלות קיץ

טל אליאס

עודכן לאחרונה: 29.6.2022 / 12:15

צינון מזגנים, קלקולי קיבה, דלקות אוזניים - יש לא מעט מחלות שמחכות לנו דווקא בעונה החמה. זו הדרך הטבעית לחזק את הגוף ולהימנע מהן

איך בוחרים אבטיח? המדריך המלא/מערכת וואלה!

בימים האחרונים חם במיוחד, כאילו כדי להזכיר לנו שהקיץ כבר כאן באופן רשמי. אף שהקיץ לא נחשב אצל רובנו כתקופה של מחלות, אם תסתכלו סביבכם תראו שהרבה מאוד אנשים חולים דווקא עכשיו. ויש לזה סיבה טובה: לפי הרפואה הסינית, בתקופת הקיץ היאנג נמצא בשיאו, החום הפנימי עולה יחד עם הטמפרטורות בחוץ, והגוף נמצא תחת מתקפה של גורמים חיצוניים שעלולים לגרום ללא מעט צרות. למרבה המזל, במשך אלפי שנים התאימה הרפואה הסינית דרכי טיפול לתופעות הקיץ הללו. אז אילו מחלות עלולות לתקוף אותנו דווקא כשחם בחוץ - ואיך נשמרים מהם? הנה כל התשובות.

מחלות של קיץ

צינון מזגנים
החום הכבד גורם לרובנו להפעיל מערכות מיזוג אוויר כדי לשהות בסביבה נעימה, אלא שהמעברים התכופים בין חום לקור (כאשר פעמים רבות אנחנו נמצאים בחדרים ממוזגים אך לא מאווררים), יוצרים מעמסה על הצ'י המגן (WEI QI), שמתפקד כקו הגנה ראשון לגוף מפני חדירת מזיקים מחוללי מחלה פנימה. כאשר הצ'י המגן לא עובד כשורה, זה עלול להתבטא במחלות קיץ כמו שפעת, צינון, שיעול ועוד. הכל כתוצאה מחוסר התפקוד של הגוף להגן עלינו משינויים יומיים בטמפרטורה.

קלקול קיבה
אכילה לא נכונה של מזון חם מדי, חריף ו/או מטוגן בשעות הקיץ הלוהטות עלולה להוביל לחדירת חום ורעילות לקיבה. בעיניים סיניות, בתקופת הקיץ יש להעדיף תזונה מקררת ומזינה ופחות אוכל חם ולוהט.

אישה בבריכה מקנחת את האף. ShutterStock
מעברים תכופים בין חום לקור. אישה מקנחת אף בבריכה/ShutterStock

דלקות אוזניים
תקופת הים והבריכות היא גם תקופת שיא בתחום זיהומי אוזניים שונים, כתוצאה משהייה ממושכת במים, ילדים ומבוגרים רבים סובלים מדלקות אוזניים חוזרות.

מחלות עור
כוויות עור, פטריית שמש, עור יבש ומגורה - כל אלה אופייניים יותר לקיץ בשל החשיפה הגבוהה יותר לשמש, שיודעת להעניק לנו ספיגה של ויטמין D, אך עלולה לגרום לנזקים לא מועטים בעור. לכן חשוב להקפיד על שימוש בחומרי הגנה, ועל חשיפה מבוקרת לשמש.

אז איך נמנעים מהמחלות שהקיץ מביא?

כדי להעניק טיפול לכל התופעות האלה הרפואה הסינית מתמקדת בתקופה זאת בתחזוקה ושימור הפעילות התקינה של מערכת החיסון, מערכת העיכול ומערכת הנשימה, עם התמקדות באיבר המקושר ביותר לקיץ והוא הלב, השייך לאלמנט האש. גם בתקופה של חום ממושך בחוץ ומזגן קר בפנים, כל עוד הגוף מאוזן, הלב הוא "מנהיג טוב", אך כאשר האיזון מופר אנשים עשויים לחוות:

נדודי שינה

• דפיקות לב

• פנים אדומות

• הזעה מוגזמת

• עצבנות, חרדה, חוסר מנוחה

• דכדוך

לתופעות האלה, וגם למחלות הקיץ שציינו קודם, יציעו המטפלים ברפואה הסינית טיפול באמצעות דיקור סיני, לעיתים בשילוב צמחי מרפא ותזונה מותאמת אישית, זאת לאחר אבחון ותשאול מעמיקים. חשוב לציין כי הטיפול מותאם אישית לכל מטופל ומטופלת בהתאם למאפיינים שלהם. הקיץ הוא גם זמן מצוין להמשיך או להתחיל טיפולים ברפואה הסינית המחזקים ומאזנים את היאנג, הצ'י והדם.

זה מה שכדאי לכם לאכול בעונה החמה

פירות: תפוח, לימון, קיווי, אבטיח, תפוז, אגס, אננס, מנדרינה

מזונות מקררים: מלפפון, לבבות דקל, תרד, עגבניות, סלטים, יוגורט, חיטה, שעורה, דג, נענע, שמיר, כוסברה.

משקאות: הרבה מים, מיץ אבטיח, תה ירוק. חשוב לציין כי לתה ירוק יש תכונות מצוינות והוא מפזר את חום הקיץ ויכול לגרש רעלים, לקרר את אש הלב, להרגיע את המוח, להסיר חום מהכבד ומכיס המרה ולהקל על הקיבה והריאות.

אישה שותה תה קר, חליטת צמחים. ShutterStock
המטרה - לקרר. אישה שותה תה קר/ShutterStock

והמלצה נוספת בתחום המשקאות: מנטה וחרצית מסייעים שניהם בקירור הגוף והעור וגם תומכים באופן קל בתפקוד הכבד. ניתן לשלב ביניהם בחליטת תה ולהוסיף מעט יערת דבש כדי ליצור תה פרחוני נפלא שישמור על קור רוח.

מה לא לאכול: מזונות חמים ויבשים כגון קפה, מזונות חריפים מדי, מזונות קרים כקרח כמו גלידה מכיוון שהם גורמים למערכת העיכול להאט.

ועוד כמה המלצות לשמירה על הגוף בקיץ

• התתעוררו שעה מוקדם יותר בבוקר

• השתדלו לנוח בצהריים

פתחו את הבוקר בשתיית מים

• חפשו מים כדי לאזן את אלמנט האש: אמבטיות ומקלחות קרירות, שחייה, שתייה מרובה.

• חפשו פעילויות שמביאות לכם שמחה ומכניסות אתכם למצב של זרימה כמו פעילות ספורטיבית מתונה וריקוד.

טל אליאס הוא רכז תחום רפואה סינית בכללית רפואה משלימה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully