וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא אשמתכם: זו הסיבה האמיתית להשמנה

ד"ר רלי רייכר

עודכן לאחרונה: 18.5.2022 / 11:23

אצל אנשים שמנים המנגנונים במוח שאמורים לשמור על מאזן אנרגיה תקין לא פועלים כראוי. ובדיוק כמו תפקודים אחרים הנשלטים על ידי גזע המוח (כמו לחץ דם) - אי אפשר לשלוט בזה רק בעזרת כוח רצון. אז מה עושים?

השמנת יתר היא אחת מהבעיות הקשות ביותר העומדות בפני האנושות במאה ה-21. מדובר במגיפה המשפיעה על עשרות אחוזים מהאוכלוסייה, עם עליה מדאיגה בשיעורי ההשמנה בילדים ונוער. כיום אפילו מדינות באפריקה ובמזרח, שאנו רגילים לקשר לרעב וחסרים תזונתיים, מושפעות מאחוזים הולכים ועולים של השמנה באוכלוסיה. למעשה, ב-40 השנים האחרונות אף לא מדינה אחת בעולם חוותה ירידה בשיעורי ההשמנה.

להשמנה השלכות גופניות, רגשיות וחברתיות רבות, המשפיעות לרעה על איכות ותוחלת החיים של אלו הסובלים ממנה. רובנו מכירים את הקשר בין תחלואה מטבולית (סוכרת, כולסטרול) ומחלות לב וכלי דם (טרשת עורקים, אי ספיקת לב, יתר לחץ דם, אירועים מוחיים וכדומה) לבין השמנה, אך למעשה כמעט כל מערכת בגוף מושפעת לרעה מהשמנה, כולל: נטייה לצרבות ודום נשימה בשינה, כאבי מפרקים וגב, עליה בשכיחות של גידולים מאירים (ושט, קיבה, מעי גס, שד, רחם ושחלות, לבלב), עלייה בשכיחות של דכאון וחרדה, ועוד.

זה לא קשור לכוח הרצון שלכם

מטופלים עם השמנה סובלים גם מסטיגמות חברתיות הקושרות בין השמנה ובין גרגרנות, העדר שליטה עצמית, וחוסר רצינות. הסובלים מהשמנה נוטים להיות פחות מקודמים במקום עבודתם ולהרוויח פחות לעומת אנשים בעלי משקל גוף תקין.

סטיגמות אלו מביאות למרכיב משמעותי מאוד של בושה ותחושת אשמה, שפוגעות במטופלים לפחות בשתי דרכים: הראשונה והברורה ביותר היא עוגמת הנפש הכרוכה בייחוס התכונות האלה לסובלים מהשמנה. בנוסף, מטופלים המתביישים במצבם וחשים אשמים גם נוטים שלא לפנות לטיפול וקבלת עזרה בהתמודדות עם ההשמנה - ובכך מחמירים עוד יותר את מצבם. ביקור זריז במרפאת השמנה יגלה מנכ"לים, גנרלים, ספורטאים מקצועיים בעברם, ועוד אנשים שהדבר האחרון שאפשר להאשים אותם בו הוא חוסר רצינות או העדר שליטה עצמית.

איור של אישה עצובה על משקל. ShutterStock
אנשים קושרים בין השמנה לבין העדר שליטה עצמית, אבל זה לא המצב. אישה עצובה על משקל/ShutterStock

חשוב לציין כי גם בקרב הממסד והצוותים הרפואיים יש בעיות בהתמודדות עם השמנה. לדוגמה, מחלת הסוכרת דומה בהרבה בחינות למחלת ההשמנה. אוכלוסיית המטופלים חופפת ברובה, שתי המחלות גורמות לנטייה לתחלואה מטבולית וקרדיו-וסקולרית עודפת, ושתי המחלות דורשות טיפול לאורך זמן אשר דורש שיתוף פעולה ומסירות של המטופל ושל הצוות המטפל. עם זאת, מעל 85 אחוזים מהחולים בסוכרת מטופלים למחלתם, לעומת פחות מאחוז אחד מהסובלים מהשמנה שמקבלים טיפול ישיר למחלתם.

הסטיגמות והדעות הקדומות השגויות בנוגע להשמנה, כמו גם נטיית הצוות הרפואי שלא לטפל ישירות בהשמנה, קשורות באופן הדוק לעובדה כי רבים בכלל לא תופסים את ההשמנה כמחלה. זאת על אף העובדה כי קיים קונצנזוס מוחלט בקרב אנשי המדע והרפואה העוסקים בהשמנה לגבי היותה מחלה אורגנית-גופנית לכל דבר ועניין.

השמנה היא מחלה כרונית מורכבת הנובעת מסיבות רבות אשר מובילות בסופו של דבר לחוסר איזון במרכזי הרעב והשובע בגזע המוח. מרכזים אלו מקבלים אותות חשמליים דרך עצבים ממערכת העיכול המגיעים ישירות למוח כמו גם הורמונים המופרשים מחלקים שונים של מערכת העיכול ונקשרים לקולטנים באותם מרכזים בגזע המוח. איזון עדין בין "אותות שובע" ו-"אותות רעב" קובע בסופו של דבר את התנהגות האכילה שלנו. אצל הסובלים מהשמנה מנגנונים אלו, אשר אמורים לשמור על מאזן אנרגיה תקין, אינם פועלים כראוי ומביאים לתסמינים של מחלת ההשמנה - תחושת שובע ירודה וחולפת ותחושת רעב מתמיד ומוגבר. בדומה לתפקודים אחרים הנשלטים על ידי גזע המוח דוגמת טמפרטורת הגוף או לחץ הדם - יכולתנו לשלוט בהם או לשנותם לאורך זמן רק באמצעות כוח הרצון שלנו - מוגבלת. למעשה, ניתן לקבוע כי השמנה כמחלה מביאה לאכילה מוגברת ועליה במשקל, ולא להפך, כפי שרבים תופסים זאת.

שטיפת מוח. Sprogell, Giphy
שמנה כמחלה מביאה לאכילה מוגברת ולעליה במשקל, ולא להפך. מוח/Giphy, Sprogell
דיאטה מופחתת קלוריות בלבד מגבירה את תחושת הרעב, ומבלי להיעזר בטיפול נוסף - המאבק בהשמנה הופך למייסר ומייאש, כפי שרבים מאתנו יודעים

מסיבות אלו, כל החברות הרפואיות והאיגודים המקצועיים העוסקים בהשמנה בארץ ובעולם ממליצים באופן חד משמעי על שימוש בכלי עזר שיסייע למטופלים להתמיד במאמציהם לשינויים באורחות חייהם - תזונה ופעילות גופנית. שינוי זה באורחות החיים מהווה את הבסיס לכל טיפול להשמנה, וכל טיפול נוסף להשמנה מטרתו להקל על המטופל להתמיד בשינוי אורחות החיים. על כן ברפואת השמנה אין תחליף למעורבות והשקעה של המטופל לאורך זמן. כלי העזר שאנו יכולים להציע למטופלינו הסובלים מהשמנה הינם טיפול תרופתי, אנדוסקופי, ו/או כירורגי. לטיפולים שונים מנגנונים שונים אך כולם כאמור נועדו להקל על המטופל בהסתגלות לאורח חיים בריא יותר.

טיפול מוצלח להשמנה הוא טיפול שמקל על תסמיני מחלת ההשמנה - שובע ירוד ורעב מוגבר, ומביא לתחושת שובע מוקדמת וממושכת יותר. דיאטה מופחתת קלוריות בלבד מגבירה את תחושת הרעב, ומבלי להיעזר בטיפול נוסף - המאבק בהשמנה הופך למייסר ומייאש, כפי שרבים מאתנו יודעים.

ד"ר רלי רייכר הוא רופא בכיר ביחידה להשמנת יתר ובריאטריה אנדוסקופית במכון למחלות דרכי עיכול וכבד בבית החולים איכילוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully