וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות מציג: זו הדרך להילחם במגיפת ההשמנה

עודכן לאחרונה: 8.6.2021 / 10:39

משרד הבריאות הישראלי מפרסם המלצות תזונה מעודכנות, שמותאמות למטבח הים תיכוני וגם למגמת ההשמנה שהתחזקה בתקופת הקורונה והובילה לעלייה ממוצעת של 5 ק"ג בקרב הישראלים

אם לא די בכל הצרות שמגיפת הקורונה הכניסה לחיינו, היא גם יצרה מצב של השמנה בקרב רבים מהישראלים. בעקבות כך פרסם משרד הבריאות קשת מזון חדשה, שמותאמת למטבח המזרח תיכוני.

הקשת מחולקת על פי תדירות הצריכה המומלצת של מאכלים שונים. הקשת הירוקה מכילה מגוון ירקות, פירות ודגנים מלאים - שאפשר לאכול בלי הגבלה; הקשת הצהובה מכילה 3 קבוצות מזון - שמן זית/טחינה/אגוזים, קטניות, חלב ותחליפיו - שמומלצות לאכילה בכל יום.

הקשת הכתומה לעומת זאת מכילה מזונות שכדאי לגוון בניהם על בסיס שבועי, והקשת הוורודה מכילה בשר בקר גולמי, שיש להמעיט בצריכתו. אם אוכלים בשר ההמלצה היא לא לצרוך יותר מ-300 גרם בשבוע, וזאת לטובת הבריאות והקיימות. הקשת האדומה וההפוכה מכילה מוצרים שאינם מומלצים לצריכה כלל. מוצרים אלו מאופיינים ברמות גבוהות של שומן רווי, נתרן וסוכר ובמידת עיבוד גבוהה.

קשת המזון. משרד הבריאות,
אמורה להילחם בהשמנה. קשת המזון החדשה/משרד הבריאות

ההנחיות התזונתיות הלאומיות מבוססות ברובן על מזונות מהצומח, שכן תזונה מגוונת מהצומח בריאה לאדם ולסביבה. תזונה זו כוללת ירקות, פירות, קטניות, דגנים מלאים, אגוזים וזרעים, ולאכילה מתונה לאורך השבוע של מזונות מן החי.

כאמור, בתקופת הקורונה התחזקה ההבנה שלתזונה השפעה משמעותית מיידית על הבריאות והחוסן. השמנה, סוכרת וחסרים תזונתיים נמצאו קשורים בהדבקות גבוה יותר בקורונה, בסיבוכי מחלה ובתמותה גבוהים משמעותית.

כך לדוגמה, ההשמנה העלתה את הסיכון לאשפוז בעקבות קורונה ב-113 אחוזים ולתמותה בכ-50 אחוזים. במקביל, סקרים הראו מגמות של הרעה בהרגלי אכילה בתקופת הקורונה. 50 אחוזים דיווחו על אכילת יתר, ו-50 אחוזים דיווחו על אכילה של יותר חטיפים וממתקים. סקרים שנעשו על עליה במשקל, הציגו ממצאים של עליה משמעותית בתקופה קצרה, כ-5 ק"ג בממוצע בקרב מבוגרים ועליה של 20-15 אחוזים במשקל של ילדים ובני נוער ועליה בהפרעות הפרעות אכילה.

פירות וירקות, אוכל. Giphy
יותר ירקות ופירות. גיף של מזונות בריאים/Giphy

"לאכול בריא זה לא רק 'ניו אייג''. לאכול בריא זה למען הבריאות שלנו, למען החיים שלנו", אמר שר הבריאות יולי אדלשטיין, "תופעת ההשמנה היתה בעליה וכעת הגיע הזמן לטפל בבריאות השוטפת של כולנו".

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי הוסיף כי הוא רואה את התזונה ואיכות התזונה כאחת המשימות החשובות של המשרד למען בריאות הציבור. "בשנים האחרונות יש עלייה במחלות סוכרת, מחלות לב, מחלות מוח וכלי דם. תזונה נכונה משלב הילדות, זאת הדרך הנכונה להתמודד עם מחלות אלו
ולשפר את איכות החיים ותוחלת החיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully