פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      איך אנשים מצליחים לשמור על המשקל לאורך זמן אחרי דיאטה?

      רבים יודעים איך לשרוד דיאטות ולהוריד במשקל, אך רק מעטים יודעים איך לשמר את ההישג. מחקר חדש מראה את ההתנהגויות והאסטרטגיות הפסיכולוגיות היעילות ביותר של אלה שכן הצליחו במשימה. החדשות הטובות - זה נהיה קל יותר עם הזמן

      איך אנשים מצליחים לשמור על המשקל לאורך זמן אחרי דיאטה?
      צילום: ניב אהרונסון עריכת וידאו:ניר חן

      בסרטון: הנתונים שחושפים שכחצי מהישראלים סובלים מעודף משקל

      בין שלל ההבטחות שהבטחתם לעצמכם עם פתיחת העשור החדש, ייתכן שאחת מהן הייתה שהשנה לא רק תעשו דיאטה ותורידו במשקל, אלא גם תצליחו לשמור על המשקל החדש מפה ועד הנצח. לא הרבה מצליחים לעשות את זה, כי אחרי הכל, השקעתם כל כך הרבה מאמץ וכוח רצון בדיאטה ובאימונים שהביאו אתכם למשקל היעד, מאיפה תשאבו עכשיו את האנרגיה להשקיע בשימור ההישג הזה?

      מחקר חדש של האוניברסיטה הפוליטכנית בקליפורניה (Cal Poly) מצא כמה מהמעטים שמצליחים להתמיד, וניסה לבדוק מה המפתח שלהם להצלחה. התוצאות, שפורסמו השבוע בכתב העת obesity, מצאו שכמה מההתנהגויות והאסטרטגיות הפסיכולוגיות היעילות ביותר שדווחו על ידי אלו ששמרו על הירידה במשקל כללו בחירה בתזונה בריאה, פיקוח ומעקב אחר מה שהם אוכלים ושימוש בדיבור עצמי חיובי. סך הכל צפוי, אבל עובד.

      המחקר סקר את אסטרטגיות ניהול המשקל של כמעט 5,000 חברים לשעבר בארגון שומרי משקל, שהורידו בממוצע כ-23 ק"ג ממשקלם, ושמרו על המשקל החדש במשך יותר משלוש שנים. חוקרים השוו קבוצה זו לקבוצת ביקורת של יותר מ-500 אנשים שסובלים מהשמנת יתר ודיווחו שלא העלו או הורידו יותר משני ק"ג במשך יותר מחמש שנים.

      צוות המחקר בדק 54 התנהגויות הקשורות לניהול המשקל. בהשוואה לקבוצת הביקורת, קבוצת שומרי המשקל דיווחה על שימוש תכוף יותר באסטרטגיות כמו קביעת יעד יומי לצריכת מזון, רישום של כל מה שנאכל בכל יום, מדידת מזון, היזכרות בהצלחות עבר וחשיבה חיובית לגבי הסיכוי לעלות שוב במשקל. החוקרים מצאו שהתנהגויות אכילה וחשיבה אלה הוטמעו בקרב חברי הקבוצה ונעשו קלות יותר לביצוע עם הזמן.

      עם הזמן זה נהיה קל יותר

      סוזן פלאן, פרופסור לקינזיולוגיה (חקר המכניקה והאנטומיה של השרירים) ובריאות הציבור שהובילה את המחקר, אמרה: "אנשים ששמרו על הירידה המוצלחת שלהם במשקל הכי הרבה זמן דיווחו על תדירות והישנות גבוהות יותר בבחירות תזונה בריאה, ובחירות אלה הפכו לאוטומטיות יותר עם הזמן. ממצאים אלו מעודדים עבור מי שמנסה לשמור על המשקל החדש, כי המשמעות היא שעם הזמן זה נהיה קל יותר ותחזוקת המשקל דורשת פחות מאמץ מכוון".

      השמנת יתר (ShutterStock)
      תוצאות המחקר יוכלו לתת מוטיבציה להרבה אנשים. מבט מאחור על אישה שמנה (צילום: ShutterStock)

      על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) שהתפרסמו בשנת 2018, כמחצית מהאוכלוסייה הישראלית (48 אחוזים) הם במצב של השמנה ומשקל יתר, בהובלה קלה של הגברים: 55 אחוזים מהם סובלים מעודף משקל לעומת 41 אחוזים מהנשים. עוד עולה מהדו"ח ש-21 אחוזים עושים דיאטה בפועל, ו-47 אחוזים מהם קיבלו הנחיות לכך מגורם מקצועי.

      השמנת יתר מגבירה את הסבירות למחלות לב, סוכרת וכמה מחלות סרטן. ההשמנה היא גורם המוות החמישי בעולם, כשההערכות הן שכ-2.8 מיליון איש מתים בכל שנה מעודף משקל (לאדם שמן יש רק 70 אחוזים סיכוי להגיע לגיל 70!). לדברי ההסתדרות הרפואית והחברה לחקר וטיפול בהשמנה, רק 10 אחוזים מהאנשים שהפחיתו משקל באמצעות שינוי אורח חיים בלבד הצליחו לשמר את ההישג למשך שנה.

      נותן מוטיבציה לטווח הארוך

      "להרזיה מוצלחת יש מגוון יתרונות בריאותיים", סיכמה פאלן, "איכות החיים המשופרת שנצפתה בקרב המשתתפים במחקר זה שהצליחו להוריד במשקל ולשמור על ההישג עשויה לתת מוטיבציה חשובה לאנשים שנאבקים לתחזק את המשקל שלהם לטווח הארוך". תוצאות מחקר זה יכולות לעזור לאנשים להתמקד באסטרטגיות שהוכחו כיעילות ביותר לשמירה על משקל בריא.