וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שהשמנה עושה לכל חלק בגוף שלכם

ד"ר גניה אהרון חננאל, מאמר אורח

29.8.2018 / 15:45

טרשת בעורקים, קוצר נשימה, עומס על המפרקים ושכבת שומן שעוטפת וחונקת את האיברים הפנימיים, בהם הלב, הריאות והכבד. זה מה שהמשקל העודף עושה לכל אחד מאיברי הגוף שלכם

דיאטה ג'ינס השמנה בטנית בטן כרס שמנה שומן שמן כפתור מכנסיים מותן מותניים. ShutterStock
דיאטה ג'ינס השמנה בטנית בטן כרס שמנה שומן שמן כפתור מכנסיים מותן מותניים/ShutterStock

אחד מכל ארבעה ישראלים מעל גיל 20 סובלים מהשמנת יתר. בשנים האחרונות, אנו מבינים כי השמנה היא מחלה כרונית המובילה לסיבוכים קשים. השמנה אינה בעיה שתחומה רק לכרס או לירכיים והשפעותיה ניכרות בכל אחד מחלקי הגוף שלנו.

עוד בנושא:
לראשונה בישראל נקבע: השמנה היא מחלה
איך השמנה עלולה לגרום לסרטן אצל נשים?
כך תדעו האם יש לכם עודף משקל - בלי להישקל

מפרקים - השמנת יתר מהווה מעמסה כבדה על המפרקים, בעיקר על חגורת האגן, הירכיים והברכיים מה שמעודד שחיקת סחוס, פגיעה בעצם, בשריר וברצועות המחברות בין השרירים לעצם. מחלה כרונית זו נקראת אוסטאוארטריטיס. בנוסף, רקמת השומן היא רקמה ביולוגית פעילה אשר מפרישה הורמונים וגורמים מעודדי דלקת. הסברה היא שרקמה זו תורמת לפגיעה במפרקים מעבר לאפקט המכני שלה. ואכן, יש קשר בין השמנת יתר לבין אוסטאוארטריטיס גם של מפרקים אשר אינם נושאי משקל קלאסיים.

אילוסטרציה. ShutterStock
מעמסה כבדה על המפרקים. כאבי ברכיים/ShutterStock

כלי דם - עודף שומנים בדם הוא אחד המצבים הרפואיים השכיחים הנלווים להשמנה. מדובר במצב שבו יש בדם רמות גבוהות של טריגליצרידים וכולסטרול - מעבר לרמה הרצויה. טריגליצרידים, מקורם בעודפים של פחמימות וסוכרים שלא נוצלו ליצירת אנרגיה. השמנה קשורה מאוד בעלייה משמעותית בטריגליצרידים, ושינוי תזונתי יחד עם ירידה במשקל יכול במקרים רבים להוות תחליף לטיפול תרופתי.

לב - מסביב לשריר הלב ישנה רקמת שומן דקה החיונית לתפקודו התקין. בדומה מאוד לשומן התת עורי המצטבר בהשמנת יתר, אותו אנו מזהים בקלות, השומן מצטבר גם סביב כל האיברים הפנימיים של גופנו. זה השומן המסוכן ביותר למרות שהוא סמוי מין העין. ככל שרקמת השומן סביב הלב גדלה הלב מתקשה להתכווץ בצורה יעילה ונוצרת אי ספיקת לב עם תפקוד לב תקין. בנוסף, רקמת השומן מפרישה חומרים מעודדי דלקת אשר מזרזים היווצרות של טרשת עורקים בכל הגוף וגם בלב, דבר העלול להוביל בסופו של דבר להתקף לב.

עוד באותו נושא

שמנים בראש: השמנת יתר משפיעה על מבנה המוח ותפקודו

לכתבה המלאה
אישה שמנה יושבת על מדרגות ומסתכלת בסמארטפון. ShutterStock
אנשים שסובלים מהשמנה מתקשים לנשום באופן מהיר לאחר מאמץ או פעילות גופנית. אישה שמנה יושבת על גרם מדרגות/ShutterStock

ריאות - הצטברות של רקמת שומן מעמיסה על קיבולת הריאה ועלולה להוביל למצבים של קוצר נשימה, ולכן לאנשים בעלי משקל עודף קשה יותר לנשום באופן מהיר לאחר פעילות גופנית. השמנה גם מובילה להצטברות יתר של שומן סביב הצוואר, באופן שמצר את דרכי הנשימה וגורם לקשיים בנשימה ולהפסקות נשימה, בעיקר מלילה. תסמונת זו נקראת "דום נשימתי בשינה" ומהווה גורם סיכון לעליית לחץ דם ומחלות לב וכלי דם.

כיס מרה - השמנה היא אחד הגורמים המשמעותיים להיווצרות אבני מרה, ואנשים הסובלים מעודף משקל סובלים יותר ממחלות כיס המרה, ביניהן אבני מרה ודלקת בכיס המרה.

כליות - השמנה משפיעה על עלייה בקצב סינון הדם בכליות ואף מובילה לעלייה בסיכון לאי ספיקת כליות.

השפעת ההשמנה על חלקי הגוף השונים.
חלקי הגוף השונים שמושפעים מהשמנת יתר

לבלב - זהו האיבר העיקרי שמטרתו להפריש אינסולין בתגובה לעליית הסוכר בדם. השמנה פוגעת בהפרשת האינסולין מהלבלב בהרבה דרכים, בהן שקיעת שומן בלבלב אשר פוגעת בתאי הבטא - התאים שמפרישים אינסולין - ומונעת את הפרשתו בתגובה לעליית גלוקוז, תהליכי דלקת שנוצרים בלבלב וכן עלייה של התנגודת לאינסולין ברקמות השונות (בעיקר כבד, שריר ורקמת השומן). כל התהליכים הללו יחד מובילים להתפתחות סוכרת מסוג 2.

כבד - עודף שומן עלול להצטבר בתאי הכבד ולהוביל למחלת כבד שומני העלולה להחמיר לתהליך דלקתי שעלול להוביל לשחמת הכבד ואף לצורך בהשתלה.

היות שהשמנה היא מחלה כרונית מורכבת, הטיפול בה דורש גישה רב תחומית בשביל להגיע להישגים משמעותיים לאורך זמן. לפיכך, יש צורך בעבודת צוות המשלבת טיפול רפואי, ייעוץ תזונתי, פסיכולוג או קואצ'ר, מאמן כושר, רפואה משלימה ועוד.

הכותבת היא מומחית לרפואה פנימית, מנהלת מרפאת ההשמנה במרכז DMC לטיפול בסוכרת והשמנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully