וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הקפה של הבוקר הורג את החיידקים הטובים שלכם?

עודכן לאחרונה: 18.4.2022 / 8:29

כל חובבי הקפה ובעיקר מי שלא מוותרים על קפה שחור בבוקר, יכולים ליהנות משיפור מאזן החיידקים הטובים במעי ללא שום מאמץ מיוחד - אבל התרומה החשובה הזאת מגיעה עם כוכבית מציקה שכדאי מאוד להכיר

5 דברים שאולי לא ידעתם על קפה/מערכת "אסור לפספס"

"המוח השני" הוא מושג שהופך נפוץ יותר ויותר בקרב מומחים שבוחנים את פעילות חיידקי המעי במערכת העיכול שלנו, המיקרוביום. כיום רק מתחילים להבין עד כמה מאזן החיידקים במעיים משפיע על היבטים שונים בבריאות, אך מדענים כבר יודעים להעריך שיש קשר בין ריבוי חיידקים טובים במעי לבין פעילות תקינה של מערכת העיכול, שיפור בריאות הלב, הפחתת כולסטרול, חיזוק מערכת החיסון ואפילו התמודדות עם מצבים נפשיים כמו חרדה ודיכאון.

זו הסיבה שרבים ברחבי העולם בוחרים ליטול באופן קבוע פרוביוטיקה, שעשויה לתרום לשיפור מאזן החיידקים הטובים במעי. עם זאת, כמו כל תרופה ותוסף, גם תוספים פרוביוטיים יכולים להתנגש עם חומרים אחרים, בצורה שעלולה לפגוע ביעילות שלהם ובספיגתם. אחת הדוגמאות המעניינות לכך היא התגובה של החיידקים למשקה שרובנו לא יכולים להתחיל את הבוקר בלעדיו. מערכת היחסים של קפה ופרוביוטיקה היא מורכבת - אבל כפי שתכף נבין, זה די פשוט להבין איך לנהל אותה בלי שהחיידקים ימותו מאש כוחותינו.

החדשות הטובות: קפה דווקא יכול לשפר את מאזן החיידקים

כיום יודעים להגיד שקפה יכול להועיל מאוד לבריאות אם לא מגזימים איתו, ובתנאי שמקפידים לא לשתות יותר מחמש כוסות ביום. גם בהקשר של חיידקי המעיים, שתיית קפה ובעיקר קפה שחור, יכולה להועיל להם מאוד.

עוד בוואלה!

מבחן הכוסות: מהי צריכת הקפה הכי בריאה בכל יום?

לכתבה המלאה
גיף קפה. Giphy
לא יותר מחמש כוסות ביום, כן? קפה/Giphy

במחקר אחד שפורסם ב-2019 בכתב העת The American Journal of Gastroenterolog נמצא כי אנשים ששתו שתי כוסות קפה או יותר בכל יום, נהנו באופן ממוצע משיעור גבוה יותר של חיידקים טובים במעי, בהשוואה למי ששתו פחות, או לא שתו קפה בכלל. מומחים מעריכים כי הסיבה לכך טמונה בעיקר בחומצה כלורוגנית שמצויה בקפה ותורמת לבריאות בשורה ארוכה של היבטים נוספים.

אבל אם אתם אוהבים את הקפה שלכם מתוק - כדאי שתדעו ששיעור גבוה של סוכר במשקה ובכלל, יכול להזיק לבריאות כמובן, ובאופן ספציפי יותר גם לבטל את ההשפעה המיטיבה של המשקה על חיידקי המעי ובריאות מערכת העיכול.

החדשות הרעות: אם אתם נוטלים פרוביוטיקה - כדאי לחכות עם הקפה

באופן כללי, ההערכות בקהילה המדעית גורסות כי שתיית קפה אינה גורמת לאינטראקציה בעייתית עם תוספים פרוביוטיים. זאת בשונה מתוספים אחרים שהקפאין עלול לפגוע בספיגתם, כמו סידן, ברזל, מגנזיום וחלק מהוויטמינים מקבוצת B.

עם זאת, אם אתם נוטלים תוספים פרוביוטיים, הקפה יכול "להרוג" אותם אם שותים אותו ממש לפני הנטילה או מיד אחריה. הסיבה לכך קשורה בעיקר בחום של המשקה, ולכן גם תה עלול להיות בעייתי בהקשר הזה. החיידקים בתוספים האלו נחשבים רגישים מאוד, וכל גורם שמגביר את הטמפרטורה או החומציות בקיבה עלול לחסל אותם לפני שיגיעו בבטחה למשכנם הקבוע במעי. לכן, במצב אידאלי, כדאי ליטול את התוסף מיד כשמתעוררים בבוקר, או ממש לפני השינה, על בטן ריקה.

תוסף התזונה קוורצטין תוספי תזונה. ShutterStock
כדאי ליטול פרוביוטקיה מיד כשמתעוררים בבוקר, או ממש לפני השינה. כמוסות פרוביוטיקה/ShutterStock

אם רוצים להבטיח קליטה מיטבית של החיידקים במעי, כדאי לחכות עם המשקאות החמים של הבוקר לפחות שעה או שעתיים לאחר נטילתם, משימה שכמובן תהיה קשה עד בלתי אפשרית לרבים מאיתנו. במהלך חלון הזמן הזה, מומלץ להימנע כאמור גם ממאכלים חמים מאוד, שעלולים גם הם לפגוע בחיידקים הרגישים. נסו גם להימנע בשלב הזה ממאכלים שמגבירים את החומציות בקיבה - כמו סוכר פשוט, שומן רווי, בשר אדום ומשקאות מוגזים - בקיצור, כל דבר שבדרך כלל גורם לכם לצרבת.

זה המקום להדגיש כי תוספים פרוביוטיים הם לא הדרך היחידה להביא לשיפור מאזן החיידקים במערכת העיכול. ישנם גם מאכלים שיעזרו במשימה הזאת, כמו יוגורט, כרוב כבוש, מלפפונים חמוצים וגבינות כמו צ'דר, מוצרלה וגאודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully