וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן הכוסות: מהי צריכת הקפה הכי בריאה בכל יום?

עודכן לאחרונה: 30.3.2022 / 7:45

אנשים עם בעיות לב שומעים לעיתים כי כדאי להם להפחית בצריכת הקפה, אבל מחקר חדש מצא כי לשתיה של שתיים-שלוש כוסות ביום של הנוזל השחור יש דווקא השפעה טובה על הלב. הנה הפרטים

5 דברים שאולי לא ידעתם על קפה/מערכת "אסור לפספס"

בשנים האחרונות יותר ויותר מחקרים מצאו כי שתיית כמה כוסות קפה ביום תורמת מאוד לבריאות. כעת מחקר חדש מצא כי שתיית שתיים עד שלוש כוסות קפה ביום עשויה להפחית את הסיכון לפתח בעיות לב, ואפילו יכולה להאריך את החיים.

חוקרים ניתחו נתונים של כמעט 400 אלף אנשים בשנות ה-50 לחייהם שלא סבלו ממחלת לב, ועקבו אחריהם במשך 10 שנים. הם גילו שבאופן כללי, שתיית שתיים או שלוש כוסות קפה בכל יום הייתה הטובה ביותר. לאנשים אלו היה סיכון נמוך ב-10 עד 15 אחוזים לפתח מחלת לב כלילית, אי ספיקת לב, דופק לא סדיר או למות מכל סיבה שהיא. ההטבות התקיימו ללא קשר לשאלה אם המשתתפים שתו קפה נמס או טחון. קפה נטול קפאין לעומת זאת, לא הניב את אותם היתרונות הבריאותיים.

החוקרים בדקו גם אנשים שכבר סבלו ממחלת לב כלשהי, וגילו ששתיים עד שלוש כוסות ביום קשורות לסיכויים נמוכים יותר למות בהשוואה לאי שתייה, למרות החשש בקרב הרופאים שהחומר הממריץ עלול להחמיר בעיות לב.

קפה. ShutterStock
כמה כוסות קפה ביום אתם שותים? כוסות קפה/ShutterStock

"הנתונים שלנו מצביעים על כך שאין להימנע מצריכת קפה יומית, אלא לכלול אותה כחלק מתזונה בריאה לאנשים עם וללא מחלת לב", אמר פרופסור פיטר קיסטלר, מומחה במכון הלב בייקר במלבורן, אוסטרליה, שהוביל את המחקר.

מה יש בתוך הקפה?

פולי קפה מכילים יותר מ-100 תרכובות הקשורות לרמות נמוכות יותר של דלקת ולמטבוליזם מוגבר. החוקרים אמרו כי מנגנונים אלו עשויים להיות חלק מהגורמים מאחורי האופן שבו שתיית המשקה יכולה לשפר את בריאות הלב. התרכובות בקפה יכולות להפחית דלקת, לשפר את הרגישות לאינסולין - מה שמפחית את רמת הסוכר בדם - ומגבירה את חילוף החומרים. ידוע גם כי קפאין מדכא תיאבון, מה שעשוי להוביל לשיעור נמוך יותר של השמנת יתר ולמצבים הבריאותיים הקשורים אליו.

החוקרים האוסטרלים השתמשו בנתונים מ-BioBank בבריטניה - מאגר מידע המכיל מידע בריאותי של יותר מחצי מיליון בריטים שהיו במעקב במשך 10 שנים. הנכללים במאגר מילאו שאלון, בו נשאלו בין היתר כמה כוסות קפה הם שותים ביום. במחקר הראשון, הצוות בחן נתונים על 382,535 אנשים, בני 57 בממוצע, ללא בעיות לב.

תוצאות המחקר, שיוצגו בכנס האמריקני לקרדיולוגיה בוושינגטון, הראו כי שתיית שתיים עד שלוש כוסות ביום קשורה לתועלת הגדולה ביותר. הסיכון של הנחקרים לסבול ממחלת לב כלילית, אי ספיקת לב, בעיה בקצב הלב או למות מכל סיבה שהיא עד סוף המחקר היה נמוך ב-10 עד 15 אחוזים.

עם זאת, הצוות מצא שאלו ששתו כוס קפה אחת ליום היו בסיכון הנמוך ביותר ללקות בשבץ או למות מבעיות לב. פרופסור קיסטלר, ראש מחקר הפרעות קצב בבית החולים אלפרד ובמכון לב בייקר, אמר שיש 'מגוון שלם של מנגנונים' שדרכם קפה עשוי לשפר את בריאות הלב ולהפחית את התמותה.

כולסטרול: הדמייה של הצטברות פלאק בעורק. ShutterStock
'מגוון שלם של מנגנונים' שדרכם קפה עשוי לשפר את בריאות הלב. הדמיה של עורקים/ShutterStock

בחלק השני של המחקר, הצוות בחן 34,279 אנשים עם מחלות לב וכלי דם כדי לקבוע כיצד צריכת קפה השפיעה על בריאותם. בסך הכל, אלה ששתו שתיים עד שלוש כוסות קפה בכל יום היו בעלי הסיכוי הנמוך ביותר למות במהלך תקופה של 10 שנים. וצריכת כל כמות של קפה לא העלתה את הסיכון לפתח בעיות בקצב הלב, שחלק מהרופאים מציינים כסיבה לצמצם את צריכת הקפה, שכן קפה גורם לעלייה בקצב הלב ודפיקות לב.

הצוות מצא שאלו שסבלו מפרפור פרוזדורים - סוג שכיח של בעיה בקצב הלב - ושתו כוס קפה אחת ליום היו בסבירות נמוכה בכמעט 20 אחוזים למות במהלך 10 שנות מעקב בהשוואה לאלו שאינם שותים קפה.

פרופסור קיסטלר אמר כי לרופאים "בדרך כלל יש חשש מסוים" לגבי אנשים ששותים קפה וסובלים ממחלות לב וכלי דם או הפרעות קצב. "אבל המחקר שלנו מראה שצריכת קפה קבועה היא בטוחה ויכולה להיות חלק מתזונה בריאה דווקא לאנשים עם מחלות לב", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully