וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל הסימנים המוקדמים לכך שהלב שלכם לא עומד בעומס

עמוס זיו, מאמר אורח

1.5.2018 / 12:44

סובלים מעייפות, תשישות, קוצר נשימה או תחושת חנק? כדאי שתקראו את זה. לרגל יום המודעות לאי ספיקת לב, אספנו את כל סימני האזהרה המקדימים ואת הפתרונות לבעיה

לב אנושי פועם/Getty image

קוצר נשימה, גם במאמץ קל, בצקת, תחושת מחנק בשינה ובעיות במערכת העיכול - אלו הם רק חלק מהסימפטומים המעידים על אי ספיקת לב - מצב רפואי כרוני שבו הלב לא מסוגל לספק את הדם לאיברי הגוף השונים כנדרש. לרגל יום המודעות לאי ספיקת לב החל היום (שלישי), אספנו את כל הסימנים המקדימים המזהירים שהלב אינו עומד בעומס, ואת הפתרונות לבעיה.

אחד מכל עשרה אנשים מעל גיל 65 סובל מאי ספיקת לב. השכיחות של התופעה באוכלוסייה הכללית היא שני אחוזים, והיא מצויה במגמת עלייה בשנים האחרונות, בישראל ובמדינות העולם המערבי. הסיבה לעלייה הזו נעוצה, ככל הנראה, בכך שהרפואה המתקדמת מאפשרת לאנשים לחיות שנים רבות לאחר טיפולים כדוגמת ניתוחי מעקפים או החלפת מסתמים. למרות ההתפתחויות וההתקדמות בטיפול הרפואי, אי ספיקת לב אינה מבשרת טובות, ועד כ-40 אחוזים מהחולים שאובחנו עם כשל לבבי כתוצאה מאי ספיקת לב מתים בתוך כשנה ממועד האבחון.

עוד בנושא:
הכירו את החלבון שגורם ללב לחשוב שאתם מתעמלים
כל מה שאתם צריכים לדעת על הלב
התקפי לב לנשים: המידע שעשוי להציל את חייך

מהם הסימנים המוקדמים לירידה בתפקוד הלב?

הסימנים לפיהם הלב אינו עומד בעומס ואינו מזרים כשורה דם לאברי הגוף הם מגוונים, ותלויים באזור הפגיעה בלב.

אי ספיקת לב ימנית מתבטאת בירידה ביכולת ההתכווצות בחלקו הימני של הלב. זהו החלק שנועד להזרים דם לריאות, וכשל בחלק הימני של הלב גורם להצטברות נוזלים בוורידים. הנוזלים המצטברים גורמים לבצקת כללית, ורידים בולטים בצוואר, גפיים תחתונות וקרסוליים עם בצקת, וכן בצקות בגב תחתון ובאיברים פנימיים כמו הכבד. הסימנים כוללים חולשה, תשישות ועייפות גדולה, לחץ דם נמוך מהרגיל, דופק חלש, קצב לב מתגבר וקרירות על פני עור הגוף בשל כיווץ של כלי דם היקפיים סמוכים לעור. במהלך היום ישנה ירידה במתן שתן, ואילו בלילה ישנה עלייה בתפוקה של השתן.

לב אנושי. ShutterStock
הסימנים תלויים באזור הפגיעה בלב. לב אנושי/ShutterStock

אי ספיקה בצדו השמאלי של הלב גורמת להצטברות יתרה של דם בעלייה השמאלית ובכלי הדם המוליכים לריאות. התסמינים כוללים גודש דם בנימים ובוורידי הריאות ובצקת ריאות. עקב המצב, נגרמים קוצר נשימה, ושיעול לילי יבש, התנשמויות ונשימה בקצב מהיר, צפצופים וליחה בעת הנשימה, גניחות וחרחורים בריאות, עלייה בלחץ דם ריאתי ולחץ בלתי תקין בחדר הלב השמאלי. היכולת להתמיד במאמץ יורדת, וקוצר הנשימה במאמץ גובר ומחמיר, עד שהוא מופיע גם במצב של מנוחה. בהמשך, קוצר הנשימה יכול להופיע גם בשכיבה, והוא חולף כאשר עוברים לישיבה. בלילה מופיעים התקפים של קוצר נשימה, מלווים בחרדה ובתחושה של מחנק. בעת ישיבה, תחושת החנק יורדת, וישנה הקלה.

אילו סימנים צריכים להריץ אתכם לרופא?

אי ספיקת לב מתבטאת בדרך כלל בהצטברות ניכרת של נוזלים בגוף והיווצרות של בצקת. הדבר קורה מאחר שהלב מתקשה להתמודד עם העלייה בנפח הדם, ועל כן נוצרים עודפים של נוזלים בוורידים ובאברי הגוף. כאשר מדובר באי ספיקת לב שמאלית, הנוזלים יצטברו בריאות. באי ספיקת לב ימנית, הנוזלים יצטברו בעיקר בגפיים התחתונות. במקרים של אי ספיקת לב כוללת, יכולה להיווצר הצטברות נוזלים באברי גוף שונים.

בצקת היריון. ShutterStock
אי ספיקת לב מתבטאת בדרך כלל בבצקת. רגל בצקתית/ShutterStock

סימנים בולטים אחרים כוללים עייפות, תשישות, קוצר נשימה, קושי בנשימה בעת שכיבה או תחושת חנק, והקלה בעת מעבר לישיבה או לתנוחה זקופה, לחץ דם משתנה ולא יציב, כאבים בחזה, ובעיות עיכול שונות כדוגמת אובדן משקל עד כדי רזון בולט, בחילה והקאות, כאבי בטן, תחושת מלאות או שובע מוקדמת. במקרים מסוימים יופיעו גם בלבול, בעיות באוריינטציה ושינויי מצב רוח.

איך מטפלים באי ספיקת לב?

לטפל באי ספיקת לב ברפואה הסינית במקביל לטיפול הקונבנציונלי, ולהעניק לחולים הן טיפול מניעתי והן טיפול שיקומי, לצד הטיפול הרפואי השוטף

אי ספיקת לב עלולה להופיע כהתפרצות פתאומית ואקוטית, או להיות מאובחנת בעת בדיקות תקופתיות שגרתיות, כשהחולה אינו מודע לבעיה. התפרצות אקוטית מחייבת טיפול מיידי ודחוף. גם אבחון מקרי, בעת בדיקות רפואיות, מחייב התייחסות וטיפול, על מנת למנוע הידרדרות והחרפת הבעיה. הטיפול הרפואי הקונבנציונלי שניתן בדרך כלל כולל תרופות שונות כמו נוגדי קרישה, משתנים, תרופות לטיפול בהפרעות לקצב הלב ועוד.

בנוסף, ניתן לטפל באי ספיקת לב ברפואה הסינית במקביל לטיפול הקונבנציונלי, ולהעניק לחולים הן טיפול מניעתי והן טיפול שיקומי, לצד הטיפול הרפואי השוטף. הטיפול הטבעי ברפואה סינית כולל דיקור סיני, המלצות לתזונה מאוזנת ולאורח חיים מתאים ונטילה של צמחי מרפא. כל אלו יכולים לאזן ולווסת את מצב המחלה, להאט את קצב התפתחות המחלה, לסייע לגוף להיפטר מעודפי הנוזלים שיוצרים את הבצקת, לשפר את כושר כיווץ שריר הלב ולטפל בגורמים למחלה. זהו טיפול מונע ויעיל, ללא תופעות לוואי, שנושא תוצאות מצוינות.

עמוס זיו הינו מטפל בכיר ברפואה סינית, דיקור סיני ורפואת לב אינגרטיבית לטיפול ומניעה של מחלות לב. הקים וניהל את היחידה למחקרים ברפואה משולבת במרכז הרפואי אסף הרופא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully