וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכורים לקפה? רק תשתדלו לא לשתות אותו בזמן הזה

קמים בבוקר היישר לכוס הקפה שלכם? מעולה! ממשיכים לשתות במהלך היום? אחלה! אבל מה קורה אחרי הצהריים ובערב? מחקר חדש מצא את התשובה ויש לו דד ליין לשתיית הקפה של אחרי הצהריים

סכנה - יש עופרת בקפה/מערכת סיפור בדקה

רבים פותחים את היום שלהם עם כוס קפה במטרה להתעורר ולהתחיל להניע את היום, אבל מחקר שנערך לאחרונה מצא כי צריכת קפאין רבה מדי בהמשך היום יכולה להשפיע בצורה משמעותית על השינה, גם אם שתיתם אותו יחסית מוקדם.

חוקרים מהמחלקה לרפואת שינה באוניברסיטת אדינבורו שערכו מחקר בנושא מצאו כי ההשפעה של קפה על השינה יכולה להימשך עד שש שעות לפני שאתם הולכים לישון. הכותבת הראשית של המחקר, רנטה ריהא, הסבירה כי ירידה בצריכת הקפאין החל משש שעות לפני השינה עשויה לסייע בהפחתת ההשפעה על מחזור ההשכמה והשינה של האדם.

אבל יש גם חדשות טובות עבור המכורים לקפה שלהם: מחברי המחקר מצאו כי שתיית קפה לאחר התעוררות יכולה לסייע לריכוז ולערנות. זה נכון במיוחד עבור עובדי משמרות שנאלצים להסתגל לעתים קרובות למדי למחזור שינה חדש.

השעון הביולוגי שלנו פועל בהתאם לסימנים חיצוניים כמו זמני החושך והאור ומתבסס גם על גנים שמשפיעים על המהירות שלו. בגלל שהגנים של כל אחד מאיתנו שונים, כך גם פעילות השעון הביולוגי שונה בין אדם לאדם, על אף שאת המגמות הבולטות שבו רובנו חווים בצורה דומה.

מטרתו של השעון הביולוגי היא לא רק לקבוע מתי נלך לישון ונתעורר. המנגנון הזה אמון על סנכרון בין כל התהליכים הביולוגיים בגופנו. לכל רקמה ואיבר בגוף יש "שעון ביולוגי" משלהם, וכך יכול הגוף לשלוט במדדים כמו לחץ הדם, הטמפרטורה והפעילות ההורמונלית, בצורה דומה בכל אחד מהתאים ובסנכרון מושלם.

יד של גבר אוחזת בכוס חד פעמית של שתייה חמה. ShutterStock
לא רק כמה קפה אלא מתי. כוס קפה/ShutterStock

מחקר קודם גילה כי צריכת 300 מ"ג קפאין ליום (שווה ערך לשלוש כוסות קפה) יכולה לסייע בשיפור התגובות הקוגניטיביות של המוח בשלושת הימים הראשונים של שינה לקויה. לבעלי מחזור שינה לא תקין, כמו אצל כאלה שעובדים במשמרת לילה, צריכת קפה קבועה יכולה לסייע בהפגת ליקויים קוגניטיביים לטווח הקצר שנוצרים בשל מחסור בשינה. למרות שזה עשוי לעזור לעובדים במשמרות לילה מיד, החוקרים אומרים כי ככל הנראה תהיה לכך השפעה שלילית על איכות השינה ומשך הזמן שלה בהמשך.

יש אנשים שעשויים להיות רגישים יותר להשפעות הקפאין. כמות הקפאין שצורכים מספקת גם תוצאות שונות. מחברי המחקר מראים כי 75 מ"ג קפאין מגביר את תשומת הלב, הריכוז והערנות. עם זאת, שתייני קפה עדיין יכולים ליהנות עד 400 מ"ג כחלק מתזונה מאוזנת בריאה תוך היותם פעילים.

"קפאין נצרך מדי יום על ידי כ-80 אחוזים מאוכלוסיית העולם, לעתים קרובות בזכות יתרונותיו בקידום ערנות וריכוז", אמרה ריהא בהודעה לתקשורת. "השפעותיו יכולות להימשך מספר שעות, תלוי באיזו מהירות, או איטיות אצל אחרים, הוא מתעכל בגוף".

לדבריה, מי שמגלה כי שתיית קפה בהמשך היום משבשת את דפוסי השינה שלו, מומלץ לו להחליף למשקאות עם כמות קפאין נמוכה או קפה נטול קפאין בשעות אחר הצהריים והערב", מסכמת ריהא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully