פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      6 סימנים לכך שאתם שותים יותר מדי קפה

      כל גוף מעכל ומגיב שונה לדברים שאנחנו אוכלים ושותים ולכן לא תמיד פשוט לתת נתונים מדוייקים. אתם מכירים את הגוף שלכם הכי טוב ויודעים מה משפיע עליו. הנה כמה סימנים לבדוק אם הגזמתם עם הקפה

      6 סימנים לכך שאתם שותים יותר מדי קפה

      בווידאו: 10 עובדות על קפה

      קפה הוא לא סתם משקה. הוא טקס שלם שרבים מאיתנו חוזרים עליו מספר פעמים במהלך היום, באותו סדר של עשיה ועם אותם מרכיבים. חלקנו פשוט עושים את הטקס הזה יותר מדי פעמים.

      על פי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA), צריכה של יותר מ- 400 מיליגרם קפאין ביום (בין 4-5 כוסות קפה) ממריצה את הגוף, אך במקביל עלולה להשפיע על מעבירים עצביים במוח ולגרום לתופעות פיזיות ממשיות. הנה המרכזיות שבהן:

      1. כאבי בטן
      אנחנו נוטים לקשר את כאבי הבטן שלנו למתח, דברים שאכלנו וגם לתופעות כמו תסמונת קדם וסתית, אבל למעשה גם המשקה של הבוקר יכול להיות קשור לכך.

      לקפה יש רמת חומציות גבוהה יחסית, מה שעלול לגרום להצטברות לא רצויה של מיצי קיבה ומרה ולהוביל לבעיות לא נעימות כמו צרבת, שלשולים ובאופן כללי אי נוחות בתהליך העיכול.

      2. אתם סובלים משלשולים
      ואם כבר בשלשולים עסקינן - אחת התיאוריות היא שקפאין עשוי לסייע להאצת הפעילות של מערכת העיכול. קפאין הוא חומר בעל השפעות ממריצות באופן כללי, וכשם שהוא משפיע על מערכת העצבים המרכזית הוא יכול להמריץ גם את מערכת העצבים הסימפטטית שאחראית בין היתר על העיכול.

      קפאין יכול לעודד את התנועה של צינור העיכול, שמכונה פריסטלטיקה. הוא למעשה מגביר את תנועות הכיווץ של המעי הדק והמעי הגס עד שבסופו של דבר הוא גורם לצורך ללכת לשירותים.

      מחקרים שבחנו את האפקטים הפיזיולוגיים של קפאין מצאו הפחתה בספיחת הנוזלים במעי והגברה בהפרשת נוזלים מהמעי הדק לתוך צינור העיכול כתוצאה מחשיפה לקפאין - תופעה שהלכה וגברה ביחס ישר למינון שניתן לנבדקים.

      קפה (ShutterStock)
      לשתות, אבל לא להגזים. קפה (צילום: shutterstock)

      3. המיגרנות לא עוזבות אתכם
      במחקר שפורסם בכתב העת The American Journal of Medicine ניסו חוקרים להבין כמה כוסות קפה עלולות להוות טריגר להופעת מיגרנות בקרב אלו שנוטים לסבול מהן. הם קבעו שהסיכון עולה במידה ניכרת כאשר שותים שלוש כוסות קפה או יותר במהלך היום. עבור אנשים שלא רגילים לשתות קפה ולא צורכים אותו בכל יום - הסיכון לסבול מהתקפי מיגרנה ניכר גם כאשר הם צורכים כוס אחת או שתיים.

      4. אתם סובלים מהפרעות שינה
      להגביר את רמות האנרגיה והערנות זה נחמד וגם רצוי לעיתים קרובות, אבל קפאין יכול להישאר בדם שלנו חמש שעות. כלומר, כוס הקפה של אחר הצהרים עלולה לעלות לנו בקשיי הירדמות בלילה.

      נדודי שינה (ShutterStock)
      יכול להשפיע על איכות השינה בלילה. איש סובל מנדודי שינה (צילום: shutterstock)

      נדודי שינה כאמור יכולים להוות סימן מובהק לשתייה רבה מדי של קפה, והם ממש יכולים להרוס את השינה שלכם ולגרום לכם להתעורר מספר פעמים במהלך הלילה, ולהקטין את זמן השינה הכללי. כדי לפתור את הבעיה, נסו לשתות את כוס הקפה האחרונה לא יאוחר משעות הצוהריים.

      5. אתם בהיפר ערנות ואפילו חווים חרדה
      מחקרי עבר הראו שקפאין יכול לחקות תסמינים אופייניים להתקפי חרדה, במיוחד כשהוא נצרך בכמויות גדולות. התסמינים הללו עשויים לכלול חוסר מנוחה, רעידות, פנים סמוקות ודופק מואץ. למעשה, אם אתם מלכתחילה סובלים מחרדה, אתם בסיכון גדול יותר לחוות תסמינים דמויי חרדה או התגברות שלהם בעקבות שתיית קפה.

      6. אתם סובלים מדפיקות לב מואצות
      דפיקות לב מואצות יכולות להיגרם כתוצאה מצריכה של יותר מדי קפאין, ניקוטין ואפילו אלכוהול. במקרים מסוימים, דפיקות לב מואצות עלולות להוביל לסחרחורת ואף להתעלפות. חשוב לציין שלא מדובר בצריכה יומיומית מתונה (עד חמש כוסות קפה), אלא באנשים שצורכים מדי יום כמויות גדולות יותר של קפה.