פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      זה מה שיקרה לגוף שלכם כשתעשו הפסקה מקפה

      זה אולי נשמע לכם בלתי אפשרי, אבל גמילה מקפה (אפילו זמנית) היא אסטרטגיה פשוטה יחסית לשפר את מצב הרוח, להילחם בחרדות ובאופן כללי להרגיש טוב יותר עם הגוף שלנו. הנה 6 סיבות לנסות את זה

      זה מה שיקרה לגוף שלכם כשתעשו הפסקה מקפה

      בסרטון: עובדות על קפה

      המחשבה על הוצאת הקפה מרוטינת הבוקר שלנו מוציאה מאנשים בדרך כלל רצף של התנגדויות לפגיעה במאגר האנרגיה, ונפנוף במחקרים האחרונים על יתרונותיו של הקפה, למשל סיכון נמוך יותר ללקות במחלות כבד, סרטן וסוכרת מסוג 2. ויש בזה משהו, לקפה באמת יש לא מעט יתרונות בריאותיים, ובכל זאת - הוא גם ממכר מאוד וצריכה מוגזמת ממנו מזיקה לבריאות הגופנית והנפשית.

      יש לא מעט אנשים שלא יכולים בלי קפה, ולהם אנו ממליצים להתחיל בהפחתה בכמויות או בהפסקה זמנית. על פי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA), צריכה של יותר מ- 400 מיליגרם קפאין ביום (בין 4-5 כוסות קפה) אכן תמריץ את הגוף, אך במקביל עלולה להשפיע על מעבירים עצביים במוח ולגרום לתופעות כמו בחילות, עצבנות, חרדות וכאבי ראש. כך שגמילה אולי תזיק לאנרגיות שלנו בהתחלה, אבל תפצה על זה בכמה חזיתות חשובות. הנה כמה מהן:

      1. שיפור השינה
      להגביר את רמות האנרגיה והערנות זה יופי, אבל קפאין יכול להישאר בדם שלנו חמש שעות. כלומר, כוס הקפה של אחר הצהרים עלולה לעלות לנו בקשיי הירדמות בלילה. הפחתת הצריכה תוביל לשינה איכותית יותר שתאפשר הרבה יותר אנרגיה למחרת.

      2. שיפור בריאות הפה
      שתיית קפה עלולה להכתים את השיניים, לשחוק את האמייל ולתרום לריח רע מהפה. כמויות גבוהות של קפה נקשרו גם לשיניים דקות ושברירות. הפחתת הצריכה תשפר את כל זה, וגם תבהיר לנו את החיוך ותרענן את הנשימה.

      3. השפעה על המשקל
      הרבה פעמים כוס הקפה שלנו מכילה מרכיבים עתירי קלוריות כמו סוכר, ממתיקים וחלב, כך שוויתור על כוס קפה מורידה משמעותית את כמות הקלוריות היומית. בנוסף, הפחתה בצריכת קפה יכולה להשפיע על התיאבון ובכך לתרום לירידה במשקל. מנגד, לפעמים זה גורם דווקא לרעב מוגבר ועלייה במשקל, תלוי באופן ההשפעה.

      גיף קפה קר (Giphy)
      אולי זו הסיבה לכאב הראש שלכם? קפה קר (צילום: giphy)

      4. פחות מיגרנות
      במחקר שפורסם בכתב העת The American Journal of Medicine ניסו חוקרים להבין כמה כוסות קפה עלולות להוות טריגר להופעת מיגרנות בקרב אלו שנוטים לסבול מהן. הם קבעו שהסיכון עולה במידה ניכרת כאשר שותים שלוש כוסות קפה או יותר במהלך היום. עבור אנשים שלא רגילים לשתות קפה ולא צורכים אותו בכל יום - הסיכון לסבול מהתקפי מיגרנה ניכר גם כאשר הם צורכים כוס אחת או שתיים.

      5. פחות בלגן בבטן
      לקפה יש רמת חומציות גבוהה יחסית, מה שעלול לגרום להצטברות לא רצויה של מיצי קיבה ומרה ולהוביל לבעיות לא נעימות כמו צרבת, שלשולים ובאופן כללי אי נוחות בתהליך העיכול.

      6. שיפור מצב הרוח
      ההשפעות הרעות של הקפאין מתרחשות בדרך כלל לאחר צריכה גבוהה ממנו. זה מתבטא בעצבנות, לחץ וחרדה, או להפחתת הריכוז. תוסיפו את זה לשאר התופעות שפירטנו, ותעשו את החשבון.