וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למי מתאים ניתוח לקיצור קיבה? מומחה עונה

איריס קול

עודכן לאחרונה: 18.5.2022 / 11:23

איזה מחלות כרוניות ניתוח בריאטרי יכול לעזור לפתור, מי המועמדים הכי ברורים לניתוח כזה ואיך נראים החיים ביום שאחרי? כל מה שאם צריכים לדעת על אחד הניתוחים הכי נפוצים שקיימים

בשנים האחרונות ניתוחים בריאטריים הפו להיות כמעט עניין שבשגרה - המון אנשים בוחרים בהם כדי לרדת במשקל, וכדי להימנע מהסיבוכים הרפואיים הנלווים להשמנת יתר חמורה. ד"ר שי מרון אלדר, מנהל המרכז לטיפול בהשמנת יתר בחטיבה הכירורגית של בית החולים איכילוב, התארח בפודקאסט "מרפאת מומחים" כדי להסביר איתו סוגי ניתוחים קיימים ולמי הם מתאימים.

"היום יש בעצם שלושה ניתוחים שהם הפופולריים ביותר", הסביר ד"ר מרון אלדר, "המיני-מעקף הוא הניתוח הכי פופולרי, הוא גם נקרא מעקף קיבה בהשקה אחת. ניתוח נוסף שמאוד נפוץ, והיה נפוץ יותר עד לפני מספר שנים, זה שרוול הקיבה. והניתוח השלישי שהוא בעצם הניתוח הוותיק ביותר, זה ניתוח המעקף המלא, שגם אותו אנחנו עדיין עושים במקרים ספציפיים שמתאימים לו".

מתי מתאים לניתוח בריאטרי?

ניתוחים מסוג זה לא מתאימים לכל אדם שלא מרוצה מהמשקל שלו. "יש אינדיקציות מאוד ברורות לניתוחים בריאטריים", הסביר ד"ר מרון אלדר, "את האינדיקציה אנחנו קובעים לפי BMI - מדד מסת הגוף, שהוא חישוב פשוט מאוד של המשקל חלקי הגובה בריבוע. ברגע שהמספר הזה גדול מ-40 - יש אינדיקציה לניתוח, גם אם אין שום מחלות נלוות. ב-BMI מעל 35 האינדיקציה קיימת במידה וכבר קיימות מחלות נלוות להשמנת יתר: כבד שומני, סוכרת, יתר לחץ דם, עודף כולסטרול, שחיקה של המפרקים, כאבי ברכיים, דום נשימה בשינה ועוד ועוד". יש לציין, הוסיף ד"ר מרון אלדר, כי "מעטים האנשים עם BMI מעל 40 שהם בריאים לחלוטין".

עוד בוואלה!

לאנשים האלה כואב כל הזמן, בכל מקום. איך חיים עם זה?

לכתבה המלאה

וסוכרת היא נושא חשוב בכל הקשור לניתוחים בריאטריים. "היום, בגלל שהניתוחים האלה כל כך יעלים בסוכרת, מטופלים סוכרתיים שהמחלה שלהם קשה לאיזון, ומתקשים להגיע איתם לרמות סוכר מאוזנות עם תרופות, כבר ב-BMI של 30 יאפשרו להם לעבור ניתוח בריאטרי, כי הניתוחים האלה כל כך יעילים וכל כך עוזרים באיזון של סוכרת מסוג 2.", אמר ד"ר מרון אלדר. הוא הוסיף כי ניתוחים בריאטריים מביאים לנסיגה של הסוכרת, כך מי שעובר ניתוח יגיע לנסיגה מלאה של המחלה ב-85 אחוזים, ויוכל להפסיק ליטול תרופות. "השפעה דרמטית, פנטסטית", אמר.

הניתוחים מתאימים מגיל 18 ועד גיל 65. "נזהרים מקצוות הגילאים. אני מנתח גם בני 14 ו-15, אבל הרבה יותר בזהירות, בודדים, בחירה בפינצטה, גם בגיל מבוגר הבחירה הרבה יותר קפדנית, הסביר.

מה הסיבוכים של ניתוחים כאלה?

לפני שנגיע לתופעות הלוואי, ד"ר מרון אלדר ביקש הדגיש כי "במאזן שבין סיכון מול סיכוי, מי שכבר עומד בקריטריונים לניתוח, אנחנו כרופאים מאמינים שהסיכוי בניתוח - לרפא אותו ממחלות, לשפר לו את איכות החיים ולהאריך את חייו - גבוה מהסיכון בניתוח. זו השורה התחתונה. זה נכון שבדרך לניתוחים האלה יש סיבוכים שעלולים להיות סיבוכים קשים ומסכני חיים, אמנם הם בשוליים, באחוזים מאוד נמוכים, אלה ניתוחים בטוחים מאוד, אבל לעולם לא אוכל להבטיח למישהו שהניתוח יעבור ללא סיבוכים וללא תופעות לוואי".

לאחר ניתוח מיני מעקף, לדוגמא, למטופל תהיה קיבה יותר קטנה, והוא ישבע אחרי מנות הרבה יותר קטנות, בערך 20 אחוז ממה שהיה רגיל לאכול קודם. "המטופל גם אוכל הרבה פחות, וגם את מה שהוא אוכל - הוא סופג פחות", הסביר ד"ר מרון אלדר. מה שיכול לקרות זה בחילות והקאות אחרי ניתוחים כאלה, לפעמים יש תופעה גם של צרבות מרתיות, תחושה או טעם מר בפה, והאלמנט של תת הספיגה גורם לרוב לגזים, מאוד לא נעימים ומסריחים, ולפעמים גם לשלשולים, לרוב כאלה שלא פוגעים באורח החיים, אבל יותר יציאות מהרגיל.

תהליך ניתוח קיצור קיבה. Alessando Vincenzi, צילום מסך
"מרבית המטופלים מאוד נהנים מהניתוח". אישה עומדת על משקל/צילום מסך, Alessando Vincenzi

ומה לגבי החיים אחרי הניתוח? "חשוב לדעת דבר אחד מאוד בסיסי - הניתוח הוא כלי מאוד חזק לרדת במשקל למשקל גוף תקין או קרוב אליו. הניתוח יביא את המטופל למשקל גוף תקין, אבל בשביל לשמור על התוצאה הזו לאורך זמן, ואת זה אני מדגיש למטופלים שלי, התפקיד עובר אליהם בשלב מסוים. האפקט של הניתוח לפעמים הולך ומטשטש ככל שעובר זמן מהניתוח, ומי שלא יקפיד על הרגלים, על כללים, על חיים חדשים - לאכול נכון, לעשות פעילות גופנית - עלול לאט לאט לראות את המשקל זוחל בחזרה", הבהיר ד"ר מרון אלדר.

"הניתוח תמיד כנראה יעזור", הוא הוסיף, אבל הבהיר כי הגוף הוא מכונה מתוחכמת, ולאט לאט הוא ישאף לחזור למשקל שהיה לו נוח בו. האפקט של הניתוח יישמר, אמנם, ויהיה קל יותר לשמור על המשקל אחרי הניתוח, אבל זה דורש מאמץ ואימוץ של אורח חיים בריא.

איריס קול מראיינת את ד"ר שי מרון אלדר על ניתוחים בריאטריים/מערכת וואלה!

מה גורם לאנשים לבחור בניתוח כזה?

ד"ר מרון אדלר הבהיר כי האנשים שמגיעים לניתוח הם לרוב אנשים שניסו לרדת במשקל עשרות פעמים בדרכים אחרות, ולא הצליחו. כך שגם כאשר פורסים בפניהם את תופעות הלוואי - הם לא מוכנים לוותר על הניתוח. "בשלב הזה תופעות הלוואי האלה לא מרתיעות אותם, והם לא יוצאים מהחדר", אמר, "זה משנה חיים. למישהו שכל חייו שוקל 40-50 קילו מעל המשקל התקין, ואנשים כאלה שפתאום יורדים למשקל גוף תקין - זה משנה חיים. הם מוכנים לחתום כמעט על כל תופעות לוואי, העיקר להיפטר מהמשקל העודף ולהות אדם בריא יותר".

הוא הוסיף כי מרבית המטופלים מאוד נהנים מהניתוח, חיים חיים נהדרים וטובים יותר מאלה שהיו להם קודם. "בודדים הם אלה שתופעות הלוואי גורמות להם להתחרט על הניתוח, יש גם כאלה, אבל זה לא מייצג. המייצג זה אדם שמח, רזה, בריא יותר, עם מעט תופעות לוואי שהוא חי איתם בשלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully