וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבות אכלו בוסר: גנים של שומן מסוכן מגיעים מהאבא

30.9.2018 / 7:32

לא רק צבע העיניים והדירה של סבתא יכולים לעבור אליכם בירושה. מחקר חדש מגלה סיבה מפתיעה לעליות התכופות שלכם במשקל. מסתבר שהגנים שיעברו אליכם מאבא יקבעו אם תהיו רזים או שמנים יותר

אישה מנסה לסגור ג'ינס על בטן שמנה. ShutterStock
תאשימו את אבא. השמנה בטנית/ShutterStock

את העיניים הכחולות אולי ירשתם מאמא אבל את תאי השומן המסוכנים כנראה לקחתם מאבא. מחקר חדש חושף איך גנים שלקחתם מאביכם יביאו להתפתחות סוג השומן בגופכם. המחקר שפורסם בכתב העת Nature Communications בתחילת החודש מצא שלגן המכונה H19 יש אפקט ייחודי שמגן על מי שנושא אותו מפני עלייה במשקל. גן זה הוא אחד מסוגי הגנים שניתן לרשת באופן בלעדי מהאם.

לדברי החוקרים, הגן יכול לשחק תפקיד חשוב במניעת מחלות הקשורות להשמנת יתר כגון מחלות לב וכלי דם, טרשת עורקים, מחלות מטבוליות וסוכרת מסוג 2.

עוד בנושא:
זו הסיבה שממש אסור לכם להעיר לילדים על המשקל שלהם
שמנים בראש: השמנת יתר משפיעה על מבנה המוח ותפקודו
חדשות טובות: השומנים שלכם מגנים עליכם מפני זיהומים

אילוסטרציה. ShutterStock
לא כל תאי השומן בגופנו שווים. תאי שומן/ShutterStock

כדי להבין את המסקנות חשוב להדגיש שלא כל תאי השומן בגופנו שווים. בעוד שתאי שומן "חומים" יכולים להגן עלינו מפני השמנת יתר על ידי שריפת קלוריות עודפות, תאי שומן "לבנים" יכולים להיות בעלי השפעה הפוכה ועשויים להוביל לעלייה במשקל עודף ולסיכונים בריאותיים הקשורים להשמנת יתר.

הגנים שאנשים יורשים מאביהם קשורים דווקא לרקמות שומן לבנות שמאחסנות אנרגיה עודפת כשאנו צורכים יותר מדי קלוריות. סוג השומן המסוכן הזה נמצא על חלקי הגוף כמו הבטן והירכיים ועלול להוביל למחלות מטבוליות.

החדשות הטובות הן שתוכלו לרשת מאמא שלכם גנים שיובילו לפיתוח רקמת שומן חום בגופכם, רקמות שנחשבות לסוג "טוב" של שומן, שמבצעות את הפונקציה של המרת מזון שאנו צורכים לטובת יצירת חום גוף במקום לאגור אותו.

עוד באותו נושא

זה המרכיב התזונתי שיקבע אם תשמינו

לכתבה המלאה
אבא אוכל ארוחת בוקר עם הבן שלו. ShutterStock
אל תאמינו לחיוך שלו, הוא מסתיר גנטיקה גרועה במיוחד. אבא ובן סועדים יחד/ShutterStock

הממצאים החדשים לא יעזרו לכם רק לנצח בוויכוחים משפחתיים מול אבא, אלא יכולים גם לסייע לצוותי מחקר לפתח אסטרטגיות חדשות נגד השמנת יתר. בניסויים שנערכו במסגרת מחקרים קודמים נמצא למשל שהגדלת מסת השומן החום בעכברים הגדילה את הקצב שבו הם שרפו אנרגיה ומפחיתה את אחוזי השומן בגופם.

"זיהינו שהגן H19 מבצע מעין בקרת גנים בתאי שומן חומים ונוכחות מוגברת שלו בקרב עכברים מגנה מפני השמנה והתנגדות לאינסולין", אומר פרופ' יאן וילהלם קורנפלד מהמחלקה לביוכימיה וביולוגיה מולקולרית באוניברסיטת דרום דנמרק, "הצלחנו לזהות דפוסים דומים של בקרת גנים גם אצל אנשים שמנים, ולכן אנו מאמינים שהתוצאות שלנו הן הצעד הראשון לקראת פיתוח טיפולים חדשים ומשופרים למניעת למחלות הקשורות להשמנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully