וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניקוי רעלים: ככה תחזירו לגוף את האנרגיות בכמה צעדים פשוטים

מיה אביר

19.4.2022 / 10:44

תזונה מעובדת, חשיפה לחומרים כימיים ומזהמים ואורח חיים מעורר סטרס - הגוף שלנו נדרש לעבוד קשה מאוד כדי להגן על עצמו. ניקוי רעלים אביבי יכול לסייע לחיזוק מערכת החיסון שלכם - והוא לא דורש הרבה

סדנת ניקוי רעלים/צילום: ליאור נאור, עריכה: אביב אירגז ונועה לוי

הרבה אנשים בוחרים לנצל את תחילת האביב וחופשת הפסח כדי לנקות את גופם מבפנים. אבל האם ניקוי רעלים בכלל נדרש? הגוף שלנו יודע לבצע את תהליך הניקוי באופן טבעי, והוא עושה זאת דרך איברי הגוף כמו הכבד, מערכת העיכול, מערכת הנשימה, הכליות ומערכת השתן, המערכת הלימפתית והעור. ואולם, תזונה לא מאוזנת, לחץ ומתח נפשי, מחלות וגיל גורמים להיחלשות של אותה מערכת ניקוי רעלים הטבעית.

התהליך המכונה "ניקוי רעלים" מטרתו למעשה לעודד את מערכת ניקוי הרעלים הטבעית של הגוף, והוא נשען על שלושה רבדים: תזונה, שינוי הרגלים וצמחי מרפא.

תזונה

את השינויים בתזונה הנדרשים לתהליך ניקוי רעלים חשוב לבצע בהדרגתיות, כדי לאפשר לגוף להסתגל לשינוי. הכי טוב להתחיל מלהוציא מהבית את כל המזונות המעובדים, עתירי הנתרן והסוכרים. זה גם הזמן להתחיל לשתות בכל יום יותר ויותר מים וכן חליטות צמחים התורמות לאיזון של רמת החומציות בגוף.

מעדן קוואקר וזרעי צ'יה. נמרוד סונדרס
הקפידו לאכול הרבה ירקות, פירות וסיבים. מעדן צ'יה וקוואקר/נמרוד סונדרס

במהלך הניקוי הרבו באכילת ירקות ופירות. סיבים מירקות ופירות ומזרעי פשתן וצ'יה תומכים בעבודת מערכת העיכול בתהליך הניקוי. עלים ירוקים וירקות ירוקים העתירים בכלורופיל ובנוגדי חמצון וכן ירקות מצליבים, כמו כרוב וברוקולי, העשירים בחומרים גופרתיים, מעוררים את פעילות הכבד. רוב הרעלים עוברים דרך הכבד, שתפקידו בין היתר לסנן אותן החוצה מהגוף. מיצי ירקות המורכבים ממלפפון, קישוא, סלרי, עלים ירוקים ולימון מסייעים בהמרצת מערכת השתן.

פעילות גופנית לצד מנוחה

לפעילות גופנית חלק משמעותי בתהליך ניקוי הרעלים, שכן היא מסייעת להמרצת מערכת הלימפה, חילוף החומרים וזרימת הדם. פעילות גופנית חשובה גם לתפקוד יעיל של מערכת העיכול ושאר מערכות הגוף.

בנוסף, חשוב מאוד גם להקדיש זמן למנוחה. בניקוי רעלים הגוף עובד קשה, והמנוחה היא הכרחית. מומלץ לשמור על היגיינת השינה. לדוגמה, להוציא מחדר השינה מכשירים חשמליים וכל מה שיכול להסיח את דעתכם ממנוחה טובה ובריאה. זאת ועוד, במהלך הניקוי כדאי לבלות הרבה בחיק הטבע, שכן לבילוי במרחבים הפתוחים יש יכולות מוכחות להרגעת הנפש.

צמחי מרפא

רכיבים פעילים בצמחי מרפא מעוררים את פעילות איברי הטיהור וההפרשה של הגוף, מניעים את פעילות הלימפה והדם, ממריצים את מערכת העיכול ותומכים בתהליכי חילוף חומרים בתאים.

• טריפאלה: תערובת הודית מסורתית המורכבת משלושה פירות עשירים בנוגדי חמצון - אמלאקי, ביבהיטאקי והאריטאקי. השילוב של שלושת הפירות האלה מחזק את תהליך הניקוי בגוף דרך עידוד פעילות העיכול. שלושת הפירות מגיעים יחד באבקה, בתמצית נוזלית או בטבליות.

• כורכום: על פי הרפואה ההודית (איורוודה), הכורכום מסייע בתהליכי עיכול וספיגה ובתמיכה של פעילות הכבד בניקוי רעלים. את הכורכום אפשר לשלב בתבשילים ומזונות שונים. תוספים שמשלבים כורכומין ורכיבים פוספוליפידיים מעצימים את יכולת הספיגה של הרכיבים בגוף.

• גדילן מצוי: את הגדילן אפשר למצוא גדל בר באזורים רבים בארץ. על פי הרפואה המסורתית, זרעי הגדילן תומכים בפעילות הכבד ומגנים עליו מפני תהליכי חמצון. את הזרעים אפשר לטחון ולשלב אותם במזונות שונים.

גדילן מצוי. ShutterStock
גדל בכל מקום בארץ וזרעיו עוזרים לכבד. גדילן מצוי/ShutterStock

• אלוורה: ג'ל האלוורה משמש ברפואה המסורתית להרגעת העור ולשיקום, ובשימוש פנימי לתמיכה בפעילות של מערכת העיכול ולוויסות רמות חומציות. מומלץ לבחור במוצרי אלוורה איכותיים, שלא עברו פסטור.

• צמח שן הארי: עלי שן הארי משמשים לתמיכה בפעילות הכבד והמרצת תהליכי פינוי פסולת דרך השתן.

• סרפד: צמח מטהר דם ומשתן העשיר בוויטמינים ובמינרלים החשובים לחיזוק הגוף. אפשר להשתמש בעלי הסרפד במרקים, בתבשילים או בחליטת תה.

כך תסייעו לגוף בניקוי הרעלים

סאונה: הזעה תורמת לשחרור רעלים דרך העור. תוכלו לעודד הזעה בסאונה יבשה או רטובה. יש סאונות ייעודיות לניקוי רעלים שבאדים המשוחררים בה יש תמציות צמחי מרפא התומכים בתהליך הניקוי.

אמבט מלחים: המרצת פעילות מערכת הלימפה באמצעות אמבט מלחים, מקלחות חמות וקרות לסירוגין ושפשוף העור בספוג גס.

והכי חשוב, את ניקוי הרעלים יש לבצע תוך התייעצות עם איש מקצוע מוסמך שיתאים עבורכם את התהליך וילווה אתכם לאורכו.

מיה אביר היא יועצת לנטורופתיה ותזונה טבעית בברא צמחים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully