וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העלים הירוקים שיכולים לעצור את הקורונה

עלים ירוקים, ברוקולי וכרוב ידועים בתור מזונות אנטי סרטניים, אבל מחקר חדש הראה שהם יכולים גם לעכב את התפשטות נגיף הקורונה. הנה כל מה שכדאי לכם לדעת

עלים ירוקים לא רק טובים לנו מבחינה תזונתית, הם עשויים אפילו לעזור לסיים את מגיפת הקורונה. חוקרים ממרכז הילדים של ג'ונס הופקינס אספו עדויות משכנעות לכך שחומר כימי שנמצא בתוך ברוקולי ושאר הירקות המצליבים עשוי להציע דרך חדשה ויעילה להילחם הן ב-COVID-19 והן בהצטננות.

מדענים מכנים את הכימיקל שמקורו בצמח (פיטוכימיקל) המדובר סולפורפאן. מחקרים קודמים כבר חיברו בין סולפורפאן למניעת סרטן. כעת, העבודה האחרונה מדווחת שהתרכובת יכולה גם לעכב את השכפול של SARS-CoV-2 (הנגיף שאחראי לקורונה).

למרות שתוצאות המחקר שפורסם בכתב העת Communications Biology מבטיחות מאוד, מחברי המחקר אומרים כי אין צורך לרוץ למכולת ולקנות עלים ירוקים. לעומת זאת הם מבהירים כי נחוצים מחקרים נוספים המתמקדים במיוחד בהשפעת שלל התרכובת על בני אדם, ולא על עכברים כפי שנעשה בניסוי הנוכחי, לפני שמדענים יכולים לדעת אם הכימיקל בטוח ויעיל לחלוטין.

סלט ברוקולי, אפונת שלג ואבוקדו. מתן שופן, מערכת וואלה!
טעים ובריא. סלט ירוקים/מערכת וואלה!, מתן שופן

התרכובת הטבעית של עלים ירוקים שהופכת לסולפורפאן מצויה בשפע בברוקולי, כרוב ניצנים, קייל וכרוב. תרכובת זו התגלתה לראשונה ויתרונותיה זוהו על ידי מדענים בג'ונס הופקינס לפני עשרות שנים.

"כאשר החלה מגיפת הקורונה, צוותי המחקר הרב-תחומיים שלנו החליפו את המחקרים שלנו לגבי וירוסים וחיידקים אחרים כדי להתמקד בטיפול פוטנציאלי למה שהיה אז וירוס חדש ומאתגר עבורנו", אומרת מחברת המחקר הבכירה והמיקרוביולוגית של מרכז הילדים, ד"ר לורי ג'ונס-ברנדו מומחית לרפואת ילדים בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס, בהודעה לתקשורת. "בדקתי מספר תרכובות לפעילות אנטי-קורונה והחלטתי לנסות את הסולפורפאן מכיוון שהוא הראה פעילות צנועה כנגד גורמים מיקרוביאליים אחרים שאנו חוקרים", הוסיפה.

עוד בוואלה!

עלה ירוק: איזה ירק עלי הוא הכי בריא

לכתבה המלאה

עלים ירוקים אפילו עובדים נגד זני קורונה חדשים

הצוות מציין שאנשים יכולים להפיק סולפורפאן טבעי ממקורות מזון נפוצים רבים, כולל זרעי ברוקולי, נבטים, צמחים שונים, כמו גם חליטות נבטים או זרעים לשתייה. בינתיים, ראוי לציין שעבודה נוספת שבוצעה על ידי חוקרי ג'ונס הופקינס מציעה שסולפורפאן יכול לסייע במניעת סרטן וזיהומים על ידי הפרעה לתהליכים תאיים מסוימים. במחקר החדש, בכל ניסוי נעשה שימוש בסולפורפאן מטוהר וסינטטי.

באופן ספציפי, ניסוי אחד כלל חשיפת תאים לסולפורפאן במשך שעה או שעתיים לפני הדבקת התאים ב-SARS-CoV-2 ובקורונה HCoV-OC43 - נגיף הגורם להצטננויות, ולעיתים נדירות עלול לגרום גם לדלקת ריאות או לברונכיוליטיס. תהליך זה הוריד את שכפול הנגיף ב-50 אחוזים בקרב שישה זנים שונים של SARS-CoV-2 - כולל גרסאות הדלתא והאומיקרון. חוקרים גילו תוצאות דומות בקרב תאים שנדבקו בעבר בנגיפים.

אוכל בשילוב תרופות

מחברי המחקר גם חקרו את ההשפעה של ערבוב סולפורפאן עם רמדסיביר, תרופה אנטי-ויראלית שאושרה לשימוש נגד COVID-19. ניסוי זה הביא עיכוב של 50 אחוז מהשכפול של הנגיפים. בנוסף, החוקרים מאמינים כי סולפורפאן ורמדסיביר קיימו אינטראקציה באופן סינרגטי במספר יחסי שילוב כדי להפחית את הנטל הנגיפי ב-50 אחוזים בקרב תאים שהיו נגועים בנגיפים שנבדקו.

"מבחינה היסטורית, למדנו שהשילוב של תרכובות מרובות הוא אסטרטגיה אידיאלית לטיפול בזיהומים ויראליים. העובדה שסולפורפאן ורמדסיביר עובדים טוב יותר בשילוב מאשר לבד מעודדת מאוד".

התרופה רמדסיביר שאושרה לשימוש לחולי קורונה קשים. ShutterStock
עובדת טוב יותר עם עלים ירוקים ולהיפך. רמדסיביר/ShutterStock

מרכיב אנטי ויראלי

החוקרים ערכו בדיקות נוספות על עכברים שהודבקו בקורונה. תהליך זה הוביל לגילוי שמתן 30 מיליגרם של סולפורפאן לק"ג משקל גוף לפני הדבקתם ב-SARS-CoV-2 הפחית באופן ניכר את הירידה האופיינית במשקל הגוף שנראתה בקרב מכרסמים שנדבקו בנגיפים (7.5%). טיפול מקדים זה בסולפורפאן הביא גם לירידה מובהקת בעומס הנגיפי של המכרסמים בריאות (ירידה של 17%) ודרכי הנשימה העליונות (ירידה של 9%).

"מה שמצאנו הוא שסולפורפאן הוא ממש אנטי ויראלי נגד נגיפים HCoV-OC43 ו-SARS-CoV-2 תוך שהוא עוזר לשלוט בתגובה החיסונית", אמרו החוקרים, "פעילות רב-תכליתית זו הופכת אותו לתרכובת מעניינת לשימוש נגד זיהומים ויראליים אלה, כמו גם אלה הנגרמים על ידי נגיפים אנושיים אחרים"

בהמשך, צוות המחקר מתכנן לערוך מחקרים נוספים על סולפורפאן עם בני אדם. הכימיקל עשוי להפוך בקרוב לאפשרות בחירה למניעה או טיפול במקרים של COVID-19 וזיהומים ויראליים אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully