וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כולם סביבכם השמינו לאחרונה? זו כנראה הסיבה

עודכן לאחרונה: 23.2.2022 / 14:02

הקורונה גרמה לרבים מאיתנו לעלות במשקל, אולם רק כעת מתברר עד כמה המגמה הזו רחבה. מחקר חדש גילה כי בשנתיים מאז התפרצות הקורונה עלינו עד 12 ק"ג. מופתעים?

איריס קול מראיינת את פרופ' רונית לובצקי בנושא השמנת ילדים/מערכת וואלה

השנתיים האחרונות היו משוגעות - סגרים, בידודים, לחץ כלכלי, חרדה וחוסר וודאות. ובאופן טבעי, רבים מאיתנו זזו פחות ואכלו הרבה יותר. רבות נכתב כבר על מגמת ההשמנה של תקופת הקורונה, בקרב ילדים ומבוגרים כאחד, אולם רק כעת מתברר עד כמה באמת עלינו במשקל - ומה היו הגורמים האמיתיים לכך.

מחקר חדש שפורסם בכתב העת של אוניברסיטת הארוורד מצא כי בשנתיים מאז שהקורונה התפרצה בעולם חלה עלייה במשקל של עד 12 קילו. המחקר, שהתבסס על ניתוח מידע רפואי בארה"ב, בחן 150 אלף נבדקים לפני הקורונה, בתקופת הקורונה ואחריה. החוקרים גילו כי 39 אחוזים מהנבדקים העלו יותר מקילו, יותר מ-25 אחוזים העלו כ-5 קילו, 10 אחוזים העלו יותר מ-5 קילו ו-2 אחוזים עלו למעלה מ-12 ק"ג.

מה גרם לנו להשמין?

המחקר מצא כי העלייה במשקל הורחבה לכלל האוכלוסייה ולא נותרה רק אצל רק בעלי הרקע להשמנה. החוקרים הסבירו את הממצאים בלחץ הנפשי, הגורם לשחרור הורמון הקורטיזול במוח. המעלה את הדחף לאכול פחמימות, סוכר, שומן וסודיום (מלח).

חומרים אלה נותנים אמנם סיפוק מיידי אך הוא לטווח הקצר - וגורמים לאכילת יתר בטוח הארוך. בכך הם מעלים את הסיכון להשמנת יתר, לסוכרת 2, התקפי לב ולנזק לשרירים. הקורטיזול עצמו מרכז את השומן באזור הבטן וגורם להשמנה בטנית, הידועה כגורם סיכון למגוון תחלואות נלוות.

עוד בוואלה!

מחקר מצא מה הגיל בו נשים מרוצות מהגוף שלהן, והוא מפתיע

לכתבה המלאה

בחלק מהמקרים מגמת ההשמנה של תקופת הקורונה היא יותר מרק כמה ק"ג עודפים. עבור אוכלוסיות הנמצאות בסיכון להשמנת יתר, זה עלול להוות סכנה ממשית. ד''ר שי אלדר, מנהל המרכז לטיפול בהשמנת יתר בחטיבה הכירורגית באיכילוב, מסביר כי "אחת המחלות הבעייתיות בעולם המערבי, הגוררת הרבה מאוד סיבוכים נלווים היא השמנת יתר. למעלה מרבע מאוכלוסיית ישראל סובלת ממנה, וכ-4,000 אנשים מתים ממנה מדי שנה".

השמנת יתר. ShutterStock
למעלה מרבע מאוכלוסיית ישראל סובלת מהשמנת יתר. אישה צועדת/ShutterStock

ד"ר אלדר הסביר כי השמנת יתר היא מחלה כרונית ולא כשל התנהגותי. "מחקרים רבים מראים כי מחלה זו היא פיזיולוגית-גנטית, ולמרות שיש פרמטרים הניתנים לשליטה כמו תזונה ואורח חיים, רוב האוכלוסייה הסובלת מעודף משקל, מחזירה את משקלה העודף לאחר ניסיון הרזיה ואף מכפילה את משקלה", אמר.

"השמנת יתר נמצאה כגורם סיבוך משמעותי כשמדובר בנגיף הקורונה", הדגיש ד"ר אדלר, "ברפואה אין הרבה תחומים בהם ניתן לספק פתרון ממשי בטיפול אחד כמו הניתוחים הבריאטריים. ניתוחים אלו המסייעים במקרים שאין פתרון אחר להשמנת יתר המסכנת חיים הם הכרחיים. הורדה במשקל למטופלים הסובלים מהשמנה המסכנת את הבריאות יכולה להוות פתרון משמעותי כנגד סיבוכי נגיף הקורונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully