וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדבר המדהים ש-10 שזיפים מיובשים ביום יכולים לעשות לגוף

עודכן לאחרונה: 20.3.2022 / 11:41

שזיפים מיובשים מתקשרים אצל רבים בעיקר לעצירות, אבל יש להם עוד כמה יתרונות חשובים, בעיקר לנשים אחרי גיל המעבר. אז כמה מהם צריך לאכול ביום?

שזיפים מיובשים נשמעים עבור רבים כמו משהו שחייבים לאכול בט"ו בשבט או כשיש עצירות, אבל חוקרים מאוניברסיטת פן סטייט מציעים לנשים מבוגרות בגיל המעבר לשקול להוסיף לפחות כמה שזיפים מיובשים לתזונה היומית שלהן. המחקר שלהם מצא ששזיפים מיובשים יכולים לעזור למנוע או לעכב אובדן עצם בנשים מבוגרות.

מחברי המחקר שפורסם בכתב העת Advances in Nutrition טוענים שהסיבה לכך היא ששזיפים מיובשים מפחיתים דלקת גופנית ונזק חמצוני, שניהם תורמים לאובדן עצם. "בנשים לאחר גיל המעבר, רמות נמוכות יותר של אסטרוגן עלולות לעורר עלייה של נזק חמצוני ודלקת, להגביר את הסיכון להיחלשות העצמות שעלולות להוביל לשברים", אומרת פרופסור קוני רוג'רס, מומחית למדעי התזונה ופיזיולוגיה שערכה את המחקר. "שילוב שזיפים מיובשים בתזונה עשוי לסייע בהגנה על העצמות על ידי האטה או היפוך של תהליך זה".

אוסטאופורוזיס, מצב שבו העצמות הופכות שבירות וחלשות, נפוץ למדי בנשים מעל גיל 50. למעשה, ההערכות מראות שכ-200 מיליון נשים בעולם חיות עם אוסטיאופורוזיס, כאשר המצב גורם לכמעט תשעה מיליון שברים בעצמות על בסיס שנתי. נכון שיש היום מספר תרופות לאוסטאופורוזיס, אך מחברי המחקר מציינים כי יותר ויותר נשים מחפשות דרכים לטפל או להימנע לחלוטין מהמצב, בעיקר באמצעות תזונה.

שזיפים מיובשים. ShutterStock
תרופה טבעית. שזיפים מיובשים/ShutterStock

שזיפים מיובשים מלאים בחומרים מזינים חיוניים

גוף האדם פועל לשמירה על בריאות העצם שלו באמצעות סדרה מתמשכת של תהליכים הבונים ללא הרף תאי עצם חדשים תוך הסרת תאי עצם ישנים. עם זאת, בסביבות גיל 40, פירוק תאי עצם ישנים מתחיל לעלות על ייצור תאי עצם חדשים בגוף המזדקן. חוסר איזון זה יכול להיות תוצאה של גורמים שונים, שניים מהם הם כאמור דלקת ולחץ חמצוני.

חשוב להבהיר כי מתח חמצוני לא מתייחס לתחושות של מתח או לחץ. עקה חמצונית מתייחסת לחוסר איזון בין רמות הרדיקלים החופשיים ונוגדי החמצון בתאים. למרבה המזל, שזיפים מיובשים מלאים במינרלים, סיבים תזונתיים, ויטמין K ותרכובות פנוליות. כל היתרונות התזונתיים הללו עשויים לעזור להילחם בהשפעות המזיקות של דלקת ונזקי חמצון.

עוד בוואלה!

למרות הסוכר: 5 הפירות היבשים הכי בריאים

לכתבה המלאה

10 שזיפים מיובשים ביום יכולים לחזק עצמות

הצוות ניתח נתונים מ-16 מחקרים פרה-קליניים שנערכו במכרסמים עבור מחקר זה, 10 מחקרים פרה-קליניים ושני ניסויים קליניים על בני אדם. בכל המחקרים האלה, התוצאות נותרו כמעט זהות: אכילת שזיפים מיובשים הביאה שתי תוצאות אטרקטיביות: פחות מתח חמצוני ודלקת ועצמות חזקות יותר. ליתר דיוק, הניסויים הקליניים מצאו שאכילת כ-10 שזיפים מיובשים (100 גרם) מדי יום במשך שנה שלמה שיפרה את צפיפות המינרלים של העצם בתוך האמות ובעמוד השדרה התחתון.

באופן דומה, צריכה של בין 50 ל-100 גרם שזיפים מיובשים מדי יום במשך שישה חודשים מנעה אובדן מוחלט של צפיפות העצם והורידה את רמות הדלקת באופן ניכר בהשוואה לנשים מבוגרות אחרות שלא אכלו שזיפים מיובשים.

צוות המחקר משער ששזיפים מיובשים מעוררים שינויים בריאים יותר בתוך המיקרוביום של המעי, ובהמשך מוריד את הדלקתיות במעי הגס. התפתחויות כאלה כנראה מפחיתות את הרמות של ציטוקינים פרו-דלקתיים וגם של סמני נזק חמצוני. מחקר נוסף כבר מתוכנן שיחקור באופן יסודי יותר את ההשפעה של צריכת שזיפים מיובשים לאורך שנה על תוצאות בריאות העצם, דלקות ומעי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully