וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש פתרון טבעי וקל לכאבי מחזור - ולא מספיק נשים מכירות אותו

יבגני וייסברג

עודכן לאחרונה: 21.10.2021 / 15:13

כאבי מחזור, כאבי ביוץ ותסמיני גיל המעבר - אין אישה שלא עוברת את רכבת ההרים ההורמונלית הזו, אבל מסתבר שיש צמח אחד שיכול לאזן וגם להרגיע את הכאבים המוכרים. זה מה שאתם צריכים לדעת עליו

כאבי מחזור הם בעיה שכמעט כל אישה מכירה, אבל את הצמח שיכול להקל עליהם - ועל תופעות הורמונליות אחרות - לא מספיק נשים מכירות. הצמח שיח אברהם (אגנוס קאסטוס, או Vitex Agnus Castus) מוכר כבר מעל 2,500 שנים כצמח מרפא. הפירות והעלים שלו שימשו לטיפול במגוון בבעיות גניקולוגיות ברפואה העממית במצרים, יוון, רומא ופרס.

גם בארסנל של רפואת הצמחים המודרנית הצמח נמצא במקום מכובד. בגרמניה ובמדינות אחדות נוספות שיח אברהם רשום כתרופה המותווית לטיפול בהפרעות מחזור, תסמונת קדם וסתית, כאבי חזה ותסמונת גיל המעבר. בישראל הצמח נמכר כבר במשך שנים רבות כתוסף תזונה, ולאחרונה הצמח קיבל הכרה גם כתרופה לטיפול בתסמונת קדם וסתית.

מה כל כך מיוחד בשיח אברהם?

חלק ניכר מהצמחים שהרבליסט יכול להמליץ עליהם במקרה של בעיות הקשורות למערכת המין הנשית - כגון הפרעות מחזור, הפרעות הקשורות לגיל המעבר, הפרעות פריון וכדומה - כוללים פיטו-אסטרוגנים מובהקים (מולקולות דמוית הורמון המין הנשי אסטרוגן שמקורן בצומח). צמחים אלו (כמו אנגליקה סינית, קוהוש שחור או תלתן אדום) מכילים תרכובות כימיות הנקשרות לרצפטורים של הורמון האסטרוגן ויכולים לתרום לחיזוק או להחלשה של הפעילות האסטרוגנית בגוף. הם נבדלים זה מזה על ידי עוצמת הפעילות, השפעות נוספות על הגוף והרכב החומרים הפעילים - אך ברובם ההשפעה על המערכת האסטרוגנית תופסת מקום מרכזי במנגנון פעילות הצמח על הגוף. הסיפור שונה במקרה של שיח אברהם.

שיח אברהם. ShutterStock
כבר 2,500 שנים הוא מקל על נשים. שיח אברהם/ShutterStock

נכון לאוקטובר 2021, שיח אברהם זה מוזכר במעל 800 מחקרים מדעיים, מתוכם 29 מחקרים קליניים ו-64 מאמרי סקירה או מטה אנליזה. למרות המחקר הרב שבוצע על הצמח, מנגנון הפעילות המדויק שלו אינו ידוע. צמח זה מכיל שורה ארוכה של רכיבים בעלי פוטנציאל ההשפעה על הגוף. החוקרים משערים כי הצמח יכול לתמוך בפעילות של השחלות ולשמור על רמות ההורמונים בגוף. חלק מהמחקרים מצאו גם פעילות פיטואסטרוגנית מסוימת של רכיבי שיח אברהם, אך השפעה זו אינה דומיננטית.

ברפואת הצמחים המודרנית הצמח נחשב למאזן הורמונאלי בזכות ההשפעה העדינה שלו על מספר הורמונים נשיים שונים. משערים כי פעילות זו של הצמח מאפשרת לגוף לווסת את עצמו בצורה יעילה יותר.

תסמונת קדם וסתית (PMS)

מאמר סקירה שפורסם בשנת 2018 בכתב עת מדעי Pharmacognosy Reviews מציג 12 מחקרים קליניים שונים בהם השתתפו בין 14 לבין 1,634 נשים שקיבלו תמציות שונות של הצמח למשך 2-6 מחזורים. מרבית המחקרים הדגימו שיפור בתסמינים הקשורים לתסמונת קדם וסתית, במיוחד התסמינים הגופניים, אך גם בשינויים במצב הרוח.

על פי מחקר מטה אנליזה שפורסם בשנת 2019 בכתב עת Complementary Therapies in Medicine והתבסס על 3 מחקרים, תמציות שונות של הצמח הראו יעילות גבוהה פי 2.57 לעומת פלסבו במניעת תסמיני תסמונת קדם וסתית (PMS).

תסמיני גיל המעבר (מנופאוזה)

בשימוש המסורתי נהוג להשתמש בשיח אברהם במקרה של תסמיני גיל המעבר בעיקר בתקופה הראשונית, כאשר המחזור עדיין קיים. במחקר מדעי שפורסם בכתב העת Korean Journal of Family Medicine השתתפו 52 נשים בגיל המעבר שחולקו ל-2 קבוצות. קבוצה אחת קיבלה שיח אברהם וקבוצה שנייה קיבלה פלסבו. מסקנת החוקרים הייתה כי השימוש בצמח יכול להקל על תסמיני גיל המעבר.

כאב בטן. ShutterStock
פתרון טבעי. אישה סובלת מכאבי מחזור/ShutterStock

כאבי מחזור, כאבי חזה הקשורים למחזור

ישנם מחקרים קליניים קטנים שהדגימו תועלת בשימוש בשיח אברהם להקלה על כאבי מחזור ועל כאבי החזה הקשורים לשינויים הורמונאליים בתקופת המחזור. חלק מהמחקרים הדגימו יעילות הדומה לאלה של משככי כאבים.

הפרעות פוריות בנשים

שיח אברהם הינו אחד הצמחים החשובים בהם משתמשים הרבליסטים במצבים של הפרעות פוריות בנשים. ישנם מחקרים אחדים שהדגימו יעילות של תמציות צמחיות שכללו שיח אברהם בהקשר להפרעות פוריות הנובעות מחוסר איזון הורמונאלי בנשים ובמודלים של בעלי חיים. יחד עם זאת, חשוב לציין שהקושי בכניסה להיריון יכול לנבוע מסיבות רבות, שונות ומורכבות (אצל כל אחד מבני הזוג או אצל שניהם). הטיפול בהפרעות מסוג זה הינו מורכב ביותר והוא חייב להתבצע תחת מעקב רפואי צמוד בלבד.

שימושים מסורתיים נוספים

ישנם הרבליסטים הממליצים על השימוש בצמח במקרים של ירידה בליבידו אצל נשים, מחזור לא סדיר, הגברת תנובת חלב אם, ואפילו להפחתת התשוקה המינית אצל גברים. השימושים האלו הם עממיים בלבד והם לא נבדקו באופן משמעותי מבחינה מחקרים.

האם יש לשיח אברהם תופעות לוואי?

שיח אברהם הוא צמח מעניין ומבטיח, שיכול, בשימוש מושכל, לתרום ולסייע במצבים שונים. באופן כללי הצמח נחשב בטוח לשימוש, ותופעות הלוואי אינן נפוצות ולרוב קלות. במקרים מסוימים יכולות להופיע בחילות, כאבי ראש או תגובות אלרגיות. בכל מקרה של ספק מומלץ להתייעץ עם רופא או רוקח.
אסור להשתמש בשיח אברהם במקביל לתרופות בעלות השפעה הורמונאלית במערכת המין הנשית (אלא אם כן ניתנה לכך הוראה מפורשת מרופא), והצמח לא מתאים לשימוש בתקופת היריון.

יבגני וייסברג הוא הרבליסט, רוקח וביוטכנולוג בחברת סולגאר וסופהרב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully