וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים שהמחזור שלהן לא סדיר בסיכון למות מוקדם יותר

מחקר שבו השתתפו קרוב ל-80 אלף נשים מצא קשר בין מחזור חודשי ארוך ולא סדיר ובין סיכון לתמותה מוקדמת, בעיקר ממחלות לב וכלי דם, סוכרת וסרטן. "המחזור הוא סימן חיוני שמעיד על בריאותן הכללית של מטופלות"

סיפור בדקה: האישה שסבלה ממחזור במשך 5 שנים/מערכת וואלה!

בסרטון: האישה הזאת קיבלה מחזור שנמשך 5 שנים

חוקרים קוראים לרופאים לשים לב יותר לסדירות המחזור החודשי של נשים, ואומרים כי יש להתייחס למחזור לא סדיר כסמן חיוני לגבי הבריאות הכללית של המטופלת. זאת לאחר שמחקר חדש חשף קשר בין מחזורים לא סדירים וסיכון גבוה לתמותה מוקדמת.

צוות החוקרים, מאוניברסיטת הרווארד ואוניברסיטת מישיגן סטייט בארה"ב ואוניברסיטת הואז'ונג בסין, גילה שבקרב נשים שדיווחו שרוב חייהן המחזור החודשי שלהן לא היה סדיר, היו אחוזי תמותה מוקדמת גבוהים יותר, מאשר נשים באותן קבוצות גיל שהמחזורים שלהן היו סדירים. החוקרים שיקללו לתוך הנוסחאות שלהם גם גורמים אחרים שעלולים להשפיע על סיכויי תמותה, כמו גיל, משקל, אורח חיים, אמצעי מניעה והיסטוריה רפואית משפחתית.

במחקר השתתפו 79,505 נשים ללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם, סרטן או סוכרת. הנשים נשאלו לגבי הסדירות ומשך המחזורים החודשיים שלהן בשלוש נקודות זמן שונות: בגילאי 14-17, 18-22 ו-29-46. בנוסף, החוקרים עקבו אחר מצבן הבריאותי של הנשים במשך פרק זמן ארוך של 24 שנים.

עוד בוואלה!

אלה סוגי כאבי הראש הכי נפוצים וככה מטפלים בהם

לכתבה המלאה
אילוסטרציה של רחם ושחלות. ShutterStock
רופאים צריכים להתייחס למחזור החודשי כסמן בריאות חיוני. איור של מערכת הרבייה הנשית/ShutterStock

"המחקר הזה הוא צעד משמעותי בדרך לסגירת פער הנתונים שקיים בכל הנוגע לבריאות נשים. עולות ממנו לא מעט שאלות מחקריות מעניינות ותחומי מחקר עתידיים", אמרה ד"ר ג'קלין מייבין, חוקרת בכירה וגניקולוגית מייעצת במרכז לפוריות ובריאות האישה באוניברסיטת אדינבורו. "הנתונים הללו יעודדו חקר נוסף של תסמינים ופתולוגיות שקשורים במחזור החודשי כאינדיקטורים של השלכות בריאותיות ארוכות טווח ועשויים אף לשמש הזדמנות להתערבות מוקדמת וליישום אסטרטגיות של רפואה מונעת שישפרו את בריאותן של נשים בכל הגילאים", הוסיפה. ד"ר מייבין עצמה לא היתה מעורבת במחקר.

מחזורים לא סדירים וארוכים במיוחד נמצאו במחקר כקשורין עם סיכון גבוה יותר למחלות כרוניות בהן סרטן השחלות, מחלות לב, סוכרת סוג 2 ובעיות נפשיות. באופן ספציפי, מצאו החוקרים, שנשים שדיווחו על מחזורים ארוכים שמשכם 40 יום או יותר (הכוונה למחזור החודשי כולו, לא רק לווסת), בגילאים 18-22 ו-29-46 היו בעלות סיכון גבוה למות מוקדם (לפני גיל 70), ביחס לנשים באותן קבוצות גיל שדיווחו על מחזורים סדירים באורך של 26-31 יום.

הקשר החזק ביותר בין מאפייני המחזור לתמותה מוקדמת היה בהקשר של תמותה ממחלות לב וכלי דם.

כאב בטן. ShutterStock
נשים שדיווחו על מחזורים לא סדירים וארוכים במיוחד היו בסיכון הגבוה ביותר. אישה סובלת מכאבי בטן/ShutterStock

עם זאת, ד"ר מייבין אומרת שנשים שהמחזורים שלהן ארוכים או לא סדירים לא צריכות בהכרח להיבהל ממסקנות המחקר הזה. לדבריה, חשוב לזכור שמחזור לא סדיר הוא לרוב תסמין ולא אבחנה. "יכול להיות שיש סיבה רפואית שגורמת למחזור להיות לא סדיר וגם מגדילה את הסיכון לתמותה מוקדמת. זה לא הדימום הלא סדיר כשלעצמו שיוצר את הסיכון. כבר היום אנחנו יודעים שנשים שסובלות משחלות פוליציסטיות (אחד הגורמים הנפוצים למחזור לא סדיר) בסיכון גבוה יותר לחלות בסוכרת, לחץ דם גבוה וסרטן הרחם".

עוד עובדה שחשוב לציין היא שהמחקר הזה היה תצפיתי בלבד, ולכן הוא יכול לבסס קשר נסיבתי בלבד בין מחזורים לא סדירים וארוכים ובין מוות מוקדם. ייתכן שגורמים אחרים גם הם השפיעו על התוצאות. ד"ר מייבין הפנתה את תשומת הלב לכך שכל המשתתפות במחקר עובדות כאחיות. עבודה במשמרות, במיוחד משמרות לילה, נמצאה בשלל מחקרים כגורם משמעותי שמשפיע הבריאות בטווח הארוך. בנוסף, נראה שהמחקר לא שיקלל בנתוניו מצב סוציואקונומי, שגם הוא נמצא כמשפיע על הבריאות ותוחלת החיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully