וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם חוקרים ישראלים פיענחו את הסיבה להפלות חוזרות לא מוסברות?

אנו כבר יודעים שלריח יש חשיבות עצומה במשיכה גופנית, אבל האם יכול להיות שיש לו השפעה גם על הריונות? חוקרים ממכון וייצמן מצאו קשר מעניין ביותר, והם אומרים כי קיים סיכוי שעד היום מדענים חיפשו במקומות הלא נכונים הסבר להפלות חוזרות

אישה בהריון. ShutterStock
50 אחוזים מההפריות מסתיימות באובדן של העובר. אישה בהיריון/ShutterStock

בניגוד לעבר, היום כבר מבינים שהיריון, על אף שהוא מנגנון טבעי של הגוף הנשי, הוא דבר מורכב ולא בהכרח פשוט. למעשה כיום אנחנו יודעים שלא רק שלא כל הפריה מסתיימת בהיריון ובלידה, אלא שכ-50 אחוזים מההפריות וכ-15 אחוזים מההריונות המתועדים מסתכמים באובדן העובר.

מדעני מכון ויצמן למדע גילו באחרונה קשר מפתיע בין הפלות וחוש הריח. במחקר חדש שהתפרסם אתמול בכתב-העת המדעי eLife, הראו החוקרים ממעבדתו של פרופ' נעם סובל כי נשים הסובלות מהפלות חוזרות ובלתי-מוסברות תופסות ריחות גוף של גברים באופן שונה מנשים אחרות. ממצאים אלה עשויים להצביע על כיוונים חדשים בחיפוש אחר הסיבות להפלות חוזרות ולמניעתן.

לחוש הריח שמור תפקיד מרכזי בחיזור ורבייה ביונקים. בשנת 1959, גילתה הזואולוגית הבריטית הילדה ברוס כי נקבות של מכרסמים נוטות להפיל את עובריהן בתגובה לריח גוף של זכר זר. מאז הגילוי הראשוני, התגלה "אפקט ברוס" גם במינים נוספים של יונקים ובהם מין מסוים של קופים. הסיבה לאפקט ברוס אינה ידועה במלואה, אך ההסבר האבולוציוני הנפוץ הוא שהנקבה "בוחרת" לסיים את ההיריון שלה, לאחר שהבינה כי בא לשכונה זכר חדש - וכשיר יותר - מאשר הזכר שהפרה אותה. גם בבני אדם ישנן עדויות למעורבות של חוש הריח ביחסים בין המינים. לפיכך, ביקשו במעבדתו של פרופ' סובל לבדוק אם ייתכן אפקט דומה גם בנשים הסובלות מהפלות חוזרות בלתי-מוסברות.

תנאי הכרחי לקיומו של אפקט ברוס במכרסמים, הוא כמובן היכולת של הנקבה לזכור את ריח הגוף של הזכר שהפרה אותה. כדי לבדוק זאת בבני אדם, הציגו החוקרים לנשים שעברו הפלות חוזרות ובלתי-מוסברות ריחות שחולצו מחולצות טריקו שלבשו בני הזוג שלהן לצד ריחות שחולצו מחולצות של גברים זרים.

אישה מריחה עורף של גבר שהיא מחבקת. ShutterStock
חוש הריח מעורב ביחסים בין המינים יותר ממה שאתם חושבים. אישה מריחה גבר/ShutterStock

החוקרים גילו כי נשים אלה הצליחו לזהות את בן הזוג שלהן על פי ריח הגוף, בעוד נשים בקבוצת הביקורת לא הצליחו בכך. מלבד יכולת זו, נשים אלה ניחנו בחוש ריח טוב אך במעט מהנשים בקבוצת הביקורת. "למעשה, היכולת שלהן לזהות את הריח של בן הזוג הייתה כה מדהימה, עד שכמה מהן אמרו לנו 'אוי, בעלי כאן' לאחר שנחשפו לריח שהצגנו להן - וזאת מבלי שידעו כלל מה הן מריחות", מספרת רעות וייסגרוס, שהובילה את המחקר לצד ד"ר לירון רוזנקרנץ וד"ר טלי וייס. "זה לא קרה, אף לא פעם אחת, בקבוצת הביקורת". המחקר נערך בשיתוף פרופ' הוארד כרפ, ראש מרפאת ההפלות החוזרות במרכז הרפואי שיבא - תל השומר.

בדיקות נוספות העלו כי נשים אלה לא רק טובות יותר בזיהוי הריח של בן הזוג שלהן, אלא שהן תופסות ריח גוף של גברים באופן שונה מהנשים בקבוצת הביקורת. כאשר התבקשו לדרג את ריחות הגוף של גברים על פי מדדים שונים, ממדדים סטנדרטיים של נעימות ועוצמה ועד משתנים כגון משיכה מינית או מידת הפוריות, הנשים שסבלו מהפלות חוזרות היו ייחודיות באופן שתיארו ודירגו את הריחות, ותפיסת הריח שלהן הייתה שונה באופן משמעותי מקבוצת הביקורת.

יתירה מכך, בסריקות MRI שנערכו לנשים אלה התגלה כי פקעות ההרחה שלהן - התחנה הראשונה במסלול העצבי מהאף למוח - קטנות יותר בממוצע. בנוסף, סריקות fMRI, הראו תגובה מוגברת לריחות גופם של גברים בהיפותלמוס שלהן, האזור המוחי האחראי על ויסות הורמונלי, ובכלל זאת גם במהלך ההיריון, אשר ממלא תפקיד מפתח באפקט ברוס במכרסמים.

"ייתכן שרופאים לא מוצאים הסבר להפלות אלה, כי הם מחפשים במקום הלא נכון - בודקים את מערכת הרבייה, כשהכתובת היא אולי מערכת העצבים, ובפרט אזורי הריח במוח", אומרת וייסגרוס. פרופ' סובל מוסיף כי: "חשוב לסייג שהמתאם שמצאנו עדיין אינו מעיד על סיבתיות. עם זאת, הממצאים כן מצביעים על כיוון מחקר חדש שעשוי להתברר כמשמעותי ביותר להבנת הסיבות להפלות חוזרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully