וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרי מושלם: 5 יתרונות בריאותיים של שזיפים

הוא מעולה בהקלה על עצירות, אבל לפרי הקיץ הסגול-אדום הזה יש עוד כל כך הרבה להציע לבריאות שלכם. כל הסיבות הטובות לאכול שזיפים בקיץ, וגם בשאר השנה

מכשיר לקילוף פירות/מערכת וואלה! news

בסרטון: שיטה מהפנטת לקילוף פירות

השזיף הוא פרי קיץ מזין מאוד, ויש לו שלל יתרונות בריאותיים להציע. שזיפים עשירים בוויטמינים ומינרלים, נוגדי חמצון וסיבים תזונתיים ושילוב שלהם בתזונה הקבועה יכולה להועיל מאוד להפחתת הסיכונים למספר מחלות כרוניות. את השזיפים אפשר לצרוך גם כשהם טריים וגם בצורתם המיובשת, מה שאומר שניתן ליהנות מהתועלות הבריאותיות והתזונתיות שלהם לא רק בקיץ, אלא גם בעונות אחרות לאורך השנה כולה.

שזיף טרי אחד מכיל כ-30 קלוריות. יש בו 8 גרם פחמימה, 1 גרם סיבים, 7 גרם סוכרים, ויטמין A ו-K בכמות של 5 אחוזים מהצריכה היומית המומלצת, ויטמין C בכמות של 10 אחוזים מהצריכה היומית המומלצת ו-3 אחוזים מהצריכה היומית המומלצת של אשלגן. בנוסף, בשזיף יש גם כמויות קטנות של ויטמינים מקבוצת B, מגנזיום ומספר מינרלים נוספים.

עוד בוואלה!

אלה הפירות שהכי טובים לדיאטה שלכם

לכתבה המלאה
עוגת שזיפים בחושה. נמרוד סונדרס
מלא בוויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון. שזיף/נמרוד סונדרס

מנה של 30 גרם שזיף מיובש מכילה יותר קלוריות - כ-67 בערך, וגם יותר פחמימות (18 גרם). יש בה גם 2 גרם סיבים, 11 גרם סוכרים והיא מכילה כמויות גדולות יותר של אותם ויטמינים שציינו קודם לכן, במיוחד ויטמין K, ויטמיני B ומינרלים. הנה כמה יתרונות נוספים של שזיפים:

הקלה בתופעות של עצירות ותמיכה בפעילות סדירה של מערכת העיכול
נתחיל עם היתרון הבולט והמוכר ביותר של שזיפים - הם תרופה טבעית מוכרת ויעילה מאוד נגד עצירות. זאת, בעיקר בשל תכולת הסיבים הגבוהה יחסית שיש בהם. רוב הסיבים בשזיף הם מהסוג הבלתי מסיס, שאינו מתערבב עם מים. האופן שבו זה מסייע להקלה בעצירות הוא שהסיבים מוסיפים נפח לצואה וכך הם מזרזים את תנועת הפסולת במעיים והחוצה מהם. שזיפים מיובשים מכילים גם סורביטול, סוכר אלכוהולי שלו סגולות משלשלות טבעיות. מחקרים שנערכו לאורך השנים מצאו שאכילת שזיפים מיובשים יעילה יותר בהקלה על עצירות מרוב התכשירים האחרים (כמו פסיליום, למשל).

עוגת שזיפים בחושה. נמרוד סונדרס
שומרים על הלב וגם על העצמות. עוגת שזיפים/נמרוד סונדרס

הפחתת דלקתיות והגנה על התאים מפני נזקי רדיקלים חופשיים
שזיפים (טריים ומיובשים) עשירים בנוגדי חמצון שמסייעים בהפחתת רמות הדלקת בגוף וכן מסייעים להגן על התאים מפני נזקים של רדיקלים חופשיים. הם עשירים במיוחד בנוגד חמצון שנקרא פוליפנול, שלו השפעות מיטיבות על בריאות העצם והוא ידוע כמפחית סיכון למחלות לב ולסוכרת. בשזיפים יש כמות כמעט כפולה של פוליפנולים בהשוואה לפירות פופולריים אחרים כמו נקטרינה ואפרסק. עוד נוגד חמצון עוצמתי שמצוי בשזיפים הוא אנתוציאנין, שהוא סוג ספציפי יותר של פוליפנול שקשור בהפחתת סיכון למחלות לב ולסוגי סרטן שונים.

מסייעים להפחתת רמות הסוכר בדם
למרות שהם מכילים יחסית הרבה פחמימות, נראה ששזיפים לא גורמים לעלייה חדה ברמות הסוכר בדם לאחר אכילתם. זאת משום שיש להם נטייה להעלות את רמתו של הורמון בשם אדיפונקטין, שמשתתף בתהליך ויסות הסוכר בדם. גם לתכולת הסיבים בשזיף יש ככל הנראה חלק בעניין - סיבים מאטים את קצב ספיגת הפחמימות בגוף וגורמים לרמת הסוכר בדם לעלות בהדרגה, ולא בחדות.

שזיפים מיובשים. ShutterStock
השזיפים המיובשים מציעים את אותם יתרונות של הטריים, רק בצורה מרוכזת יותר. שזיפים מיובשים בקערה/ShutterStock

משפרים את בריאות העצמות
לשזיפים מיובשים יש פוטנציאל לסייע בשמירה על בריאות העצם. כמה מחקרים מצאו קשר בין צריכת שזיפים מיובשים ובין ירידה בסיכון לחלות במחלות שפוגעות בעצמות ועשויות אף לפגוע בתנועה כמו אוסטאופרוזיס ואוסטאופניה - שתיהן מחלות שפוגעות בצפיפות העצם. אכילת שזיפים מיובשים לא רק מגנה מפני אובדן עצם, אלא במקרים מסויימים היא נמצאה כבעלת יכולת להפוך תהליכים של אובדן עצם שכבר התרחשו בגוף. עדיין לא ידוע באופן חד משמעי מה בשזיפים גורם להם להשפיע בצורה כה משמעותית על העצמות, אך חוקרים סבורים שזה קשור בנוגדי החמצון ובהפחתת הדלקתיות. בנוסף, אכילת שזיפים נמצאה קשורה גם בהגברת רמות הורמונים מסויימים שידועים כמעורבים בתהליך בניית העצם בגוף, ויש בהם גם מינרלים וויטמינים חשובים לעצמות כמו ויטמין K, מגנזיום ואשלגן. רוב המחקרים בנושא אמנם בוצעו על בעלי חיים, אך מעט המחקרים שנערכו על בני אדם הניבו תוצאות מעודדות ומצביעים על כך ששזיפים מועילים לבריאות העצמות יותר מכל פרי אחר.

מיץ שזיפים. ShutterStock
מיץ שזיפים בכל בוקר מפחית את לחץ הדם ורמות הכולסטרול. מיץ שזיפים/ShutterStock

שומרים על הלב שלכם בריא
צריכה קבועה של שזיפים טריים ומיובשים בתפריט עשויה לסייע להגן על הלב שלכם מפני מחלות ונזקים שונים. מספר מחקרים בדקו את הפוטנציאל של שזיפים להפחית לחץ דם וכולסטרול - שניהם גורמי סיכון משמעותיים לתחלואה לבבית. במחקר אחד, שבו מחצית מהמשתתפים התבקשה לשתות מיץ שזיפים כל בוקר ולאכול שזיפים מיובשים מדי יום במשך 8 שבועות ואילו המחצית השנייה לא צרכה שזיפים כלל ושתתה רק כוס מים מדי בוקר במשך אותה תקופה - גילו החוקרים כי בתום תקופת המחקר, קבוצת הניסוי הפחיתה משמעותית את לחץ הדם שלה, רמת הכולסטרול הכללית וכן רמת הכולסטרול ה'רע' (LDL). מספר מחקרים נוספים שנערכו בבני אדם ובחיות כאחד הובילו לתוצאות דומות. את תרומתם לבריאות הלב תולים המדענים ב-3 סיבות: סיבים, אשלגן ונוגדי חמצון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully