וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה רשמי: ישיבה מרובה מעלה את הסיכון למות מסרטן

רובנו כבר הפנמנו שאם אנחנו רוצים להפחית את הסיכויים שלנו למות מסרטן אנחנו צריכים להפסיק לעשן, לאכול בריא יותר ולהיזהר מהשמש. אבל לקום קצת מהכיסא? זה קשה לנו מדי. אולי המחקר החדש הזה יעזור

www.designedtomove.org

בסרטון: קמפיין בריטי שקורא לאנשים לקום מהכסא

כבר כתבנו כאן שאורח חיים יושבני מסוכן לבריאות שלכם כמעט כמו עישון סיגריות, אבל נראה שהמסר הזה לא תפס. בשונה ממגיפות שמצליחות להפחיד את כולם, עניין הישיבה נראה לרבים סביר לחלוטין, אף שמומחים מסבירים פעם אחר פעם שאם לא תקומו מהכיסא ותתחילו לזוז הבריאות שלכם בסכנה. אבל אולי המחקר הזה ישנה את התמונה: חוקרים גילו שישיבה ממושכת מעלה מאוד את הסיכון למות מסרטן.

המחקר המדאיג הזה, שפורסם בשבוע שעבר ב- JAMA Oncology, הוא הראשון שמראה קשר מובהק בין חוסר בתנועה ותמותה מסרטן. הבשורות הטובות הן שהחלפת לפחות 30 דקות של ישיבה בפעילות גופנית קלה, בינונית או נמרצת יכולה להוריד את הסיכון הזה. "הממצאים שלנו מחזקים את ההבנה שחשוב לשבת פחות ולזוז יותר", אמרה מחברת המחקר ד"ר סוזן גילכריסט, מהמרכז הרפואי לסרטן אנדרסון באוניברסיטת טקסס.

עוד בוואלה!

פעילות גופנית לא שווה הרבה אם אתם כל היום יושבים

לכתבה המלאה

במחקר השתתפו כ-8,000 בני אדם שהתבקשו ללבוש מכשיר מעקב, או מד תאוצה, בשעות הערות שלהם במשך שבעה ימים ברציפות בין השנים 2009 ל-2013. אף אחד מהנבדקים לא חלה בסרטן בתחילת המחקר. לאחר מעקב של חמש שנים, החוקרים גילו כי האנשים שישבו יותר היו בסיכון גבוה ב-82 אחוזים למות מסרטן, לעומת האנשים שזזו יותר. זאת, גם לאחר שלקחו בחשבון משתנים כמו גיל, מין ומחלות נלוות.

יש לציין שכל המשתתפים היו חלק ממחקר גדול יותר שנקרא REGARDS (או בשם המלא REasons for Geographic and Racial Differences in Stroke) שגייס יותר מ-30 אלף אמריקנים מעל גיל 45 בין השנים 2003-2007 כדי לבחון מדוע במדינות הדרום ובקרב שחורים יש שיעורים גבוהים יותר של שבץ ובעיות כלי דם המובילים לפגיעה קוגניטיבית ודמנציה.

עובד בחברת מחשבים. ShutterStock
כשתסיימו לקרוא את זה, קומו לסיבוב. גבר יושב במשרד/ShutterStock

כאמור, זו לא הפעם הראשונה בה מדברים על המחיר הבריאותי של ההרגלים היומיומיים שלנו. מחקרים קודמים כבר הראו כי ניתן למנוע כמעט 50 אחוזים ממקרי הסרטן באמצעות תזונה בריאה, פעילות גופנית והפסקת עישון. אבל בכל הנוגע לישיבה וסרטן, מחקרים קודמים הסתמכו על דיווח עצמי ולא על נתונים אובייקטיביים. במחקר הנוכחי החוקרים הצליחו להעריך בצורה מדויקת יותר את ההשפעה ההרסנית של ישיבה ממושכת. משום שהיו להם נתונים מכשירי מעקב אחר כושר, החוקרים הצליחו להעריך בצורה מדויקת יותר את השפעת התרגיל על התוצאה.

בעיה שאפשר לתקן בקלות, יחסית

החוקרים גילו כי אנשים שהחליפו 30 דקות של ישיבה בפעילות בעצימות קלה, כמו הליכה, הפחיתו את הסיכון שלהם לסרטן בשיעור של 8 אחוזים. ד"ר גילכריסט מסרה כי היא מבקשת מהמטופלים שלה "לעמוד במשך 5 דקות כל שעה בעבודה או לעלות במדרגות במקום המעלית. זה אולי לא נשמע כמו הרבה, אבל המחקר הזה אומר לנו שלפעילות קלה יש יתרונות במניעת סרטן".

עם זאת, התועלת הייתה גדולה עוד יותר בפעילות בעצימות בינונית, שהפחיתה את הסיכון לסרטן ב-31 אחוזים. פעילות כזו יכולה להיות רכיבה על אופניים, הליכה מהירה, שחייה, גינון ועוד. "שילוב של 30 דקות של תנועה בחיי היומיום שלך יכול לעזור להפחית את הסיכון שלך למוות מסרטן", אמרה גילכריסט.

אשה שוחה בבריכה. ShutterStock
מאוד בריא ונכון לעונה. אישה שוחה/ShutterStock

הנתונים הללו עולים בקנה אחד עם מחקרים אחד. חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג' שניתחו נתונים שנאספו ממיליון נשים וגברים, הגיעו כבר ב-2016 למסקנה שישיבה במשך יותר משמונה שעות מדי יום, מבלי לבצע פעילות גופנית, מגדילה באופן משמעותי את הסיכוי למוות מוקדם. הנבדקים שישבו הרבה, בהם אלפים רבים שמועסקים בעבודה משרדית, נמצאו כבעלי סבירות גבוהה ב-60 אחוזים למות בגיל צעיר, בהשוואה לנבדקים שאורח חייהם יושבני פחות או פעיל יותר.

גם במחקר שלהם הייתה דרך קלה לתקן את זה - הם גילו ששעה של פעילות גופנית מתונה מדי יום מנטרלת את ההשלכות המזיקות והקטלניות בפוטנציה של יום שלם של ישיבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully