פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      5 דרכים שבהן הדרך לעבודה הורסת לכם את הבריאות

      בין אם אתם משתמשים בתחבורה ציבורית, מדשדשים בפקקים עם הרכב או מסכנים את עצמכם על האופניים - הדרך לעבודה מציבה לא מעט איומים על הבריאות שלכם. כך תתגוננו מהם לפני שיהיה מאוחר

      איש ישן באוטובוס (ShutterStock)
      (אילוסטרציה: shutterstock)

      יום ראשון בבוקר. האוטובוסים מפוצצים עד אפס מקום בחיילים ואנשים שעושים את דרכם לעבודה, נתיבי איילון שוב פקוקים והרכבות, כרגיל, מאחרות. לא משנה מהו כלי התחבורה שבו אתם בוחרים להתנייד - אם אתם נוסעים בשעות העומס בבוקר ואחר הצהריים - אתם כנראה מרגישים היטב את הקשיים בהגעה לעבודה.

      הבעיה היא שלא כולנו מבינים איך המצב המאתגר הזה באמת משפיע על מערכות הגוף. החדשות הטובות הן שניתן להפחית את ההשפעות המזיקות האלה ואף למנוע אותן לחלוטין בעזרת קצת מודעות והרבה אחריות אישית.

      עוד בנושא:
      העבודה שואבת מכם יותר מדי? כך תצמצמו את השחיקה
      המחקר שיגרום לכם לוותר על האוטובוס
      הסכנה הבריאותית שמסתתרת במתקן לשטיפת מכוניות

      1. אתם מקוררים יותר בגלל התחבורה הציבורית

      העמוד הזה שאתם אוחזים בו באוטובוס, הכפתור לפתיחת הדלתות ברכבת והמושב המעופש ברכבת הקלה - כל אלו מהווים קרקע פורייה לחיידקים ולווירוסים. בדיקות מראות כי ווירוסים שגורמים להצטננות יכולים להישאר בכלי התחבורה הציבוריים עד 24 שעות. לאחר המגע הבלתי נמנע עם הסביבה הזאת, אנחנו חושפים את עצמנו לזיהומים שיכולים להגביר משמעותית את הסיכון לחלות.

      מוט אחיזה באוטובוס (ShutterStock)
      קרקע פורייה לחיידקים ולווירוסים. גבר מחזיק בעמוד האוטובוס (צילום: shutterstock)

      מה אפשר לעשות? אחרי כל נסיעה בתחבורה הציבורית, מומלץ לשטוף היטב את הידיים עם סבון ולהימנע ממגע בעיניים, באף ובפה עד שתעשו זאת. נסו לא לאכול באוטובוס ולחכות עם הכריך עד שתגיעו למשרד.

      2. אתם קמים מוקדם כדי לנצח את הפקקים

      בישראל, ככל שחולפות השנים, אנשים מתחילים לקום מוקדם יותר ויותר כדי להספיק להגיע לעבודה בזמן. זה גורם ללא מעט אנשים לסבול ממחסור בשינה, שעלול לפגוע בזמן התגובה, לגרום לירידה ביכולות הקוגניטיביות, להגביר סטרס וחרדה, ולשבש את הריכוז. כל אלו לא רק פוגעים בבריאות - אלא גם מסכנים את הנהגים העייפים.

      מה אפשר לעשות? מלבד הפתרון המתבקש שאומר לישון יותר - משימה שלא תמיד אפשר לעמוד בה, מומלץ לפתוח את הווילונות בחדר השינה לפני שנכנסים למיטה בלילה, כדי להתעורר לאור טבעי שיעזור להפסיק את הפרשת "הורמון השינה" מלטונין בשעות הראשונות של הבוקר. כך תבטיחו התעוררות רכה ומהירה יותר.

      אישה פותחת חלון (ShutterStock)
      לכו על אור טבעי. אישה פותחת את הווילונות בחדר השינה (צילום: shutterstock)

      בנוסף, עם כמה שזה מפתה, מומלץ לחכות קצת עם הקפה של הבוקר. כשאתם מתעוררים, מופרש בגופכם "הורמון הסטרס" קורטיזול שממלא אתכם באנרגיות. שילוב של קפה וקורטיזול עלול להעלות את מפלס הסטרס ובאופן אירוני להגביר את העייפות בהמשך היום. לכן כדאי לשתות את הקפה הראשון רק שעתיים אחרי ההתעוררות.

      3. האיחורים פוגעים לכם בלב

      אתם צריכים להגיע למשרד ב-9:00, השעון מראה 8:56 ואתם עדיין תקועים באיילון - אם המצב הזה מוכר לכם, אתם בטח גם יודעים איך הוא גורם לכם להרגיש. פתאום הדופק עולה, הלחץ משתלט ואתם מתכווצים במקום ממחשבות על השיחה עם הבוס כשתגיעו למשרד.

      הלחץ הזה הוא לא רק תחושה לא נעימה - הוא גם עלול להיות מסוכן. לחץ נפשי ידוע כגורם שמעלה את לחץ הדם, מגביר את הדופק ומעצים את הסיכון לדלקות ולהפרעות בפעילות הלב. אם זה לא מספיק, לחץ יכול לגרום לצורך עז לנשנש ג'אנק פוד, לעשן או לשתות אלכוהול - כל אלו מגבירים עוד יותר את הנזק האפשרי ללב.

      מקללים בכביש (ShutterStock)
      קודם כל תירגעו. נהג עצבני (צילום: shutterstock)

      מה אפשר לעשות? הרבה אנשים מרגישים לחץ בדרכים, ההבדל ביניהם טמון באופן שבו הם מתייחסים ללחץ הזה. שיטות להרגעה יוכלו לסייע להגיב בצורה טובה ומדויקת יותר לגורם לסטרס. נסו להאזין להדרכת מדיטציה בדרך, בצעו בעצמכם תרגילי נשימות, האזינו למוסיקה שאתם אוהבים במיוחד או פשוט תגידו לעצמכם שהשמיים לא יקרסו אם תאחרו גם בעוד שעה לעבודה.

      4. אתם מזדקנים רק בצד אחד

      נהג משאית אמריקאי הפך להוכחה מזעזעת לאופן שבו השמש גורמת להזדקנות מואצת של העור. במחקר שפורסם בכתב העת הנחשב New England Journal of Medicine נחשף סיפורו של מי שעבד במשך 28 שנים כנהג משאית ונחשף במשך רוב שעות היום לשמש רק בצד השמאלי של הפנים.

      התוצאה: קרינת השמש האיצה את הזדקנות עור הפנים של הנהג, אך רק בצד אחד. הנזק השפיע גם על העין השמאלית שלו. המחקר הזה ממחיש את ההשפעה המבהילה והלא סימטרית שעלולה להיות לשמש על נהגים שנחשפים אליה באופן יומיומי.

      מה אפשר לעשות? חשוב להיות מודעים לנזק האפשרי ולהצטייד בקרם הגנה עם מקדם של לפחות SPF 30 כדי להימנע מהזדקנות לא סימטרית של העור.

      5. אתם יושבים - והרבה

      על נזקי הישיבה הממושכת סיפרנו לכם לא מעט בכתבות וואלה! בריאות. ישיבה ממושכת מעלה את הסיכון לבעיות לב, גורמת לתחלואה בסרטן, מעודדת השמנה ובאופן כללי מקצרת את תוחלת החיים. גם את הנסיעה לעבודה רובנו מעבירים בישיבה מן הסתם, והזמן הזה מצטרף לעוד שעות של ישיבה ממושכת במשרד.

      מה אפשר לעשות? נכון, הישיבה מזיקה לבריאות, אבל החדשות הטובות הן שפעילות גופנית יכולה לבטל את ההשפעה ההרסנית הזאת. למעשה, מחקרים מציעים כי שעת הליכה ביום מקזזת יום של ישיבה מול המחשב.