פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הליכה של שעה מקזזת יום של ישיבה מול המחשב

      מחקרים כבר מזמן אומרים לנו שאורח החיים המודרני שכרוך בשעות ממושכות של ישיבה מול המחשב והטלוויזיה עוד יעלה לנו בחיינו. עכשיו סוף סוף יש מחקר שאומר לנו בדיוק מה לעשות וכמה כדי לנסות להמנע מזה

      הליכה של שעה מקזזת יום של ישיבה מול המחשב
      www.designedtomove.org

      בווידאו: קמפיין בריטי לעידוד פעילות גופנית

      שעה של פעילות גופנית מתונה מדי יום – זה כל מה שנחוץ כדי לבטל את ההשלכות המזיקות והקטלניות בפוטנציה של יום שלם של ישיבה במשרד, או רביצה מול הטלוויזיה. כך טוענים מדענים. החוקרים, שניתחו נתונים שנאספו ממיליון נשים וגברים, הגיעו למסקנה שישיבה במשך יותר משמונה שעות מדי יום, מבלי לבצע פעילות גופנית, מגדילה באופן משמעותי את הסיכוי למוות מוקדם.

      הנבדקים שזה אורח החיים שלהם – בהם אלפים רבים שמועסקים בעבודה משרדית – נמצאו כבעלי סבירות גבוהה ב-60 אחוזים למות בגיל צעיר, בהשוואה לנבדקים שאורח חייהם יושבני (sedentary) פחות או פעיל יותר.

      מחלות לב וכלי דם וסרטן היו הסיבות המובילות למוות בטרם עת שנקשר בישיבה ממושכת, והמחקר מצא שפעילות גופנית מתונה במשך פרק זמן מינימלי של שעה ביום יכולה לבטל את תוספת הסיכון הזאת. לצורך העניין, הליכה רגלית או רכיבה על אופניים במשך שעה אחת יעשו את העבודה.

      עוד בנושא:
      ישיבה ממושכת מזיקה לבריאות
      יושבות הרבה? הסיכון לסרטן עולה פי 2.5
      8 תרגילים לנטרול נזקי ישיבה ממושכת, שאפשר לעשות במשרד

      אנשים עובדים במשרד (ShutterStock)
      יושבים כל היום? יש לכם סיכוי גבוה ב-60% למות בגיל צעיר (אילוסטרציה: shutterstock)

      החוקרים קראו גם למעסיקים לגלות הבנה כלפי עובדים שלוקחים הפסקות קצרות כדי לקום מהשולחן ולזוז קצת. שכן לדבריהם, אפילו גיחה קצרה למכונת הקפה או למתקן המים יכולה להפחית את הנזק שנגרם מישיבה ממושכת ורציפה.

      פרופסור אולף אקלונד, שהוביל את המחקר שהיה שיתוף פעולה בין אוניברסיטת קיימברידג' ובית הספר למדעי הספורט בנורווגיה, אמר כי "מצאנו שפעילות גופנית יומיומית שנמשכת שעה, יכולה לבטל לחלוטין את הקשר שבין ישיבה ממושכת ומוות בגיל צעיר. אתם אפילו לא צריכים לעשות את זה ברצף – אפשר לחלק את הפעילות ולעשות קצת בבוקר, קצת בהפסקת הצהריים וקצת בערב. אבל זה צריך להגיע לפחות לשעה ביום".

      עם זאת, פרופסור אקלונד מכיר בכך שעבור אלה שגם נדרשים לעשות נסיעה ארוכה אל ומעבודתם המשרדית מדי יום, הצורך לעמוד בשעה של פעילות גופנית מדי יום עלול להיות מכביד. עבור אנשים כאלה, כל פסק זמן מהישיבה מול המחשב או שולחן העבודה הוא בחזקת בונוס. "קחו הפסקה של 5 דקות מדי שעה. לכו למשרד הסמוך, עלו קומה ברגל כדי להכין קפה, או לכו למדפסת. תבנו את הפעילות הגופנית לתוך סדר היום שלכם. במידת האפשר, נסו לעשות לפחות חלק מהדרך אל ומהעבודה באופן פעיל.

      גבר מטייל עם כלב לברדור (ShutterStock)
      כל פסק זמן מישיבה מול המסך הוא בונוס (אילוסטרציה: shutterstock)

      המחקר הנוכחי, שריכז נתונים מ-16 מחקרים קודמים, הוא חלק מסדרת מאמרים מדעיים בת 4 חלקים שמתפרסמת בכתב העת הרפואי המכובד The Lancet לקראת פתיחת המשחקים האולימפיים בברזיל. המשתתפים הם ברובם בני 45 ומעלה ממדינות מערביות כמו ארה"ב, אוסטרליה ומערב אירופה, שחולקו ל-4 קבוצות בהתאם לרמת הפעילות הגופנית שמאפיינת את אורח חייהם.

      גם הטלוויזיה עוד תהרוג אתכם

      בקצה אחד של הסקאלה ניצבו אלה שהיו פעילים במשך 60-75 דקות מדי יום. בקצה השני, אנשים שזמן הפעילות היומי שלהם הסתכם בחמש דקות או פחות מכך. החוקרים השוו את רמת הפעילות הגופנית של המשתתפים עם שיעורי המוות לאורך תקופה של 18 שנים.

      תוצאות דומות התקבלו גם ממעקב על הרגלי הצפייה בטלוויזיה של תת קבוצה שמנתה חצי מיליון נחקרים. צפייה בטלוויזיה במשך למעלה מ-3 שעות ביום נקשרה בסיכון מוגבר למוות בכל הקבוצות, פרט לקבוצת הפעילים ביותר (60-75 דקות פעילות ביום). צפייה בטלוויזיה למשך פרקי זמן ממושכים נקשרה גם בסגנון חיים לא בריא, באופן כללי, שכלל גם נטייה פחותה להשתתף בפעילות גופנית. כך לדברי החוקרים.