פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      למרות הסוכר: 5 הפירות היבשים הכי בריאים

      מצד אחד הם מלאים בסוכר וחומרים משמרים, מצד שני - זו מצווה (וגם כיף) לציין חגים כהלכתם ואי אפשר לחגוג את ט"ו בשבט בלעדיהם. אז מה עושים? מתמקדים בפירות היבשים שיש להם הרבה יתרונות בריאותיים. הנה החמישייה שלנו

      למרות הסוכר: 5 הפירות היבשים הכי בריאים

      בסרטון: תחליפים טבעיים לממתקים

      התרגלנו לחשוב על פירות יבשים כעל נשנוש בריא או "ממתק של הטבע", אך מאחורי החזות הטבעית התמימה הזו מסתתרים ריכוז גבוה של סוכר ושלל תוספים וחומרים משמרים. לעומת פירות רגילים - הגדלים עם מינימום התערבות יד אדם, הפירות היבשים עוברים בדרך כלל תהליכים שאמורים להפוך אותם לטעימים יותר לצרכנים ומשתלמים יותר ליצרנים. זה אומר הוספה של סוכר לחיזוק המתיקות, והוספת חומרים משמרים כמו גופרית דו-חמצנית להארכת חיי המדף. חלק מהפירות היבשים מכילים גם חומרי הזגה (שמעניקים להם מראה זגוגי), שמנים צמחיים וצבעי מאכל מלאכותיים.

      ובכל זאת ראוי לפרגן לפירות היבשים כנשנוש מזין ובריא - הם עדיין פירות וזה אומר שהם מכילים סיבים תזונתיים, מינרלים וויטמינים חיוניים לבריאות. מחקר שפורסם ב-2011 בכתב העת Nutrition Research אפילו מצא קשר בין צריכה של פירות יבשים לבין הפחתת הסיכון להשמנת יתר. כמו כן נמצא שרמות הוויטמינים והמינרלים החיוניים בגופם של אנשים שצורכים פירות יבשים גבוהות יותר מאשר בקרב כלל האוכלוסייה. הפירות האלו גם מכילים נוגדי חמצון, המסייעים להילחם ברדיקלים החופשיים בגוף שעלולים לגרום למחלות שונות.

      וכמו רוב הדברים בחיים, כדאי לצרוך מהם במידה, לבחור באלו שאינם מכילים תוספת סוכר וחומרים משמרים, ולזכור לשלב אותם עם שותפיהם הטבעיים - האגוזים למיניהם.

      תמרים

      תמרים (ShutterStock)
      המלך של החג: מתייבש באופן טבעי, מעולה לבריאות וגם ילדים אוהבים אותו. תמרים בקערה (צילום: shutterstock)

      הפרי היבש הבריא ביותר הוא התמר, שמתייבש באופן טבעי על העץ כחלק מתהליך ההבשלה שלו ולכן אין צורך להוסיף לו סוכר, חומרים משמרים או חומרים מלאכותיים אחרים.

      יש בו 80 אחוזי סוכר, חלבון, שומן, מינרלים, ברזל, נחושת, גופרית, מגנזיום וסידן. הוא מכיל כמות גדולה של סיבים ושל נוגדי חמצון המכונים פוליפנולים, עשיר בוויטמין E וויטמינים מסדרת B ומקור נהדר להשלמת אשלגן.

      התמר מומלץ לאכילה בכל ימות השנה; כחלופה בריאה לשוקולד (בעיקר לילדים) וכאופציה מושלמת למי שרוצה "בוסט" של אנרגיה במהלך היום או לפני פעילות גופנית.

      חמוציות

      חמוציות מיובשות (ShutterStock)
      בריאות עבורנו לא רק בגלל הדלקות בדרכי השתן. חמוציות מיובשות (צילום: shutterstock)

      הן קטנות, אדומות וחמצמצות ומבחינה בריאותית מפורסמות בעיקר בזכות יכולתן לטפל בדלקות חוזרות בדרכי השתן ומניעתן (כאשר הן ללא תוספת סוכר). הן משמשות כחומר המונע הצמדות חיידקים לתאי מערכת השתן ומונע בכך הדבקות והתרבות חיידקים במערכת.

      החמוציות יכולות גם למנוע היווצרות אבנים וחול בדרכי השתן, הן מועילות לתפקוד הלב, לכיב הקיבה ומעלות את הכולסטרול הטוב ב-10 אחוזים. התכולה הגבוהה של ויטמין C מסייעת לחיזוק מערכת החיסון ומומלץ לשלב אותן עם אכינצאה, אזוב וקורנית. החמוציות מועילות גם לבריאות השן ומונעות היצמדות חיידקים ויצירת פלאק.

      מלבד נשנוש בקערת ט"ו בשבט, את החמוציות אפשר לצרוך גם כחליטה, תוספת לאורז, בשר, סלטים ירוקים, סלטי פירות ועוד.

      בננות

      בננה מיובשת (ShutterStock)
      בבננה יש 8 חומצות אמינו שגופנו אינו יכול לייצר בעצמו. בננות מיובשות (צילום: shutterstock)

      הבננה המיובשת עשירה בוויטמינים - במיוחד ויטמיני B , באשלגן ובסיבים. אכילה של בננה אחת ביום מספקת את מכסת האשלגן היומית המומלצת לגופנו לאיזן רמת לחץ הדם, לשמירה על פעילות תקינה של הכליות ולהתמודדות עם מצבי לחץ מתמשכים. בנוסף, בבננה מצויות 8 חומצות אמינו שגופנו אינו יכול לייצר בעצמו.

      בשילוב עם משהו שומני, כמו יוגורט או אגוזים, שיעכב את ספיגת הסוכר בגוף - הבננה יכולה להיות ארוחת בוקר מושלמת.

      צימוקים

      צימוקים (ShutterStock)
      עשירים בוויטמינים ומינרלים, סיבים תזונתיים ומרכיבים נוגדי חמצון. צימוקים צהובים (צילום: shutterstock)

      הענבים המיובשים עשירים בוויטמינים ומינרלים, סיבים תזונתיים ומרכיבים נוגדי חמצון כמו רסברטרול ואנתוציאנינים שעוזרים לנטרל נזק בתאים, ועל פי איגוד הלב האמריקאי מסייעים למערכת הלב וכלי הדם ומשפרים תהליכים מטבוליים. כמו כן הם מכילים מגנזיום - שמועיל לבריאות הלב וכן לתפקוד בריא של השרירים ואשלגן שמסייע לשמירה על לחץ דם תקין. הצימוקים מכילים גם כמות יפה של ברזל שתורם ליצירת ההמוגלובין ומסייע בחיזוק המערכת החיסונית.

      במנה של צימוקים (כ-30 גרם) יש כ-130 קלוריות ו-25 גרם סוכר, שזו כמות גדולה יחסית בהתחשב בגודל המנה. אומנם מדובר בסוכר פירות טבעי בכל זאת מומלץ לצרוך אותם במתינות ולוודא שלא הוסיפו להם סוכר בתהליך הייבוש. דרך בריאה ומשביעה לאכול אותם היא כתוספת לגרנולה או יוגורט.

      אגוזים

      קערה מלאה באגוזים (ShutterStock)
      השותפים הטבעיים והמוצלחים ביותר לשילוב עם הפירות היבשים. קערה עם סוגי אגוזים (צילום: shutterstock)

      אגוזי מלך, לוז, שקדים ודומיהם מכילים חומצות שומן חיוניות לבריאות הלב, העורקים והמוח ומהווים גם מקור חשוב למינרלים כמו אבץ סידן ואשלגן. הם מקור מעולה לנוגדי חמצון, המסייעים לגוף לנטרל את הפעילות ההרסנית של הרדיקלים החופשיים ולהתגונן מפני התפתחות סרטן, טרשת עורקים וקטרקט, ולהאטת תהליכי ההזדקנות.

      האגוזים למיניהם עשירים בשומן בלתי רווי שעשוי להפחית את הנזק של הכולסטרול ה"רע" (LDL) לעורקים מבלי לפגוע בפעולתו של הכולסטרול ה"טוב" (HDL) ולהוריד את הסיכון לחלות במחלות לב. באגוזים אין כולסטרול כלל והם עשירים בחלבונים ובסיבים תזונתיים. כמו כן, הם מקור נהדר לוויטמינים (E) למשל, לחומצה פולית, ולמינרלים כמו מגנזיום ואבץ.

      האגוזים היו מרכיב מרכזי בתזונת האדם מאז ומתמיד. הם מסייעים לגוף להילחם בכל מיני מחלות ושילוב שלהם עם פירות יבשים עוזר לרדת במשקל ולהוריד את הסיכון לחלות במחלות לבביות, סוכרת ואפילו סרטן. אכילה יומית של אגוזים מסייעת גם בשליטה בתחושת הרעב.