וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הסוכר: 5 הפירות היבשים הכי בריאים שיש

מצד אחד הם מלאים בסוכר וחומרים משמרים, מצד שני - הכי כיף לציין חגים כהלכתם, ואי אפשר לחגוג את ט"ו בשבט בלעדיהם. אז מה עושים? מתמקדים בפירות היבשים שיש להם הרבה יתרונות בריאותיים. הנה החמישייה שלנו

ShutterStock

התרגלנו לחשוב על פירות יבשים כעל נשנוש בריא או "ממתק של הטבע", אך מאחורי החזות הטבעית התמימה הזו מסתתרים ריכוז גבוה של סוכר ושלל תוספים וחומרים משמרים.

לעומת פירות רגילים - הגדלים עם מינימום התערבות יד אדם - הפירות היבשים עוברים בדרך כלל תהליכים שאמורים להפוך אותם לטעימים יותר לצרכנים ומשתלמים יותר ליצרנים. זה אומר הוספה של סוכר לחיזוק המתיקות, והוספת חומרים משמרים כמו גופרית דו-חמצנית להארכת חיי המדף. חלק מהפירות היבשים מכילים גם חומרי הזגה (שמעניקים להם מראה זגוגי), שמנים צמחיים וצבעי מאכל מלאכותיים.

אבל לא הכל רע

ובכל זאת ראוי לפרגן לפירות היבשים כנשנוש מזין ובריא - הם עדיין פירות וזה אומר שהם מכילים סיבים תזונתיים, מינרלים וויטמינים חיוניים לבריאות. כך למשל, נמצא שרמות הוויטמינים והמינרלים החיוניים בגופם של אנשים שצורכים פירות יבשים גבוהות יותר מאשר בקרב כלל האוכלוסייה. הפירות האלו גם מכילים נוגדי חמצון, המסייעים להילחם ברדיקלים החופשיים בגוף שעלולים לגרום למחלות שונות.

וכמו רוב הדברים בחיים, כדאי לצרוך מהם במידה, לבחור באלו שאינם מכילים תוספת סוכר וחומרים משמרים, ולזכור לשלב אותם עם שותפיהם הטבעיים - האגוזים למיניהם.

תמרים

תמרים. ShutterStock
מתייבש באופן טבעי, מעולה לבריאות וגם ילדים אוהבים אותו. תמרים בקערה/ShutterStock

הפרי היבש הבריא ביותר הוא התמר, שמתייבש באופן טבעי על העץ כחלק מתהליך ההבשלה שלו ולכן אין צורך להוסיף לו סוכר, חומרים משמרים או חומרים מלאכותיים אחרים. יש בתמר 80 אחוזי סוכר, חלבון, שומן, מינרלים, ברזל, נחושת, גופרית, מגנזיום וסידן. הוא מכיל כמות גדולה של סיבים ושל נוגדי חמצון המכונים פוליפנולים, עשיר בוויטמין E וויטמינים מסדרת B ומקור נהדר להשלמת אשלגן.

תמרים מומלץ לאכילה בכל ימות השנה; כחלופה בריאה לשוקולד (בעיקר לילדים) וכאופציה מושלמת למי שרוצה "בוסט" של אנרגיה במהלך היום או לפני פעילות גופנית.

חמוציות

חמוציות מיובשות. ShutterStock
לא רק בגלל הדלקות בדרכי השתן. חמוציות מיובשות/ShutterStock

הן קטנות, אדומות וחמצמצות ומבחינה בריאותית מפורסמות בעיקר בזכות יכולתן לטפל בדלקות חוזרות בדרכי השתן ומניעתן (כאשר הן ללא תוספת סוכר). הן משמשות כחומר המונע הצמדות חיידקים לתאי מערכת השתן ומונע בכך הדבקות והתרבות חיידקים במערכת.

החמוציות יכולות גם למנוע היווצרות אבנים וחול בדרכי השתן, הן מועילות לתפקוד הלב, לכיב הקיבה ומעלות את הכולסטרול הטוב ב-10 אחוזים. התכולה הגבוהה של ויטמין C מסייעת לחיזוק מערכת החיסון ומומלץ לשלב אותן עם אכינצאה, אזוב וקורנית. החמוציות מועילות גם לבריאות השן ומונעות היצמדות חיידקים ויצירת פלאק.

מלבד נשנוש בקערת ט"ו בשבט, את החמוציות אפשר לצרוך גם כחליטה, תוספת לאורז, בשר, סלטים ירוקים, סלטי פירות ועוד.

בננות

בננה מיובשת. ShutterStock
בבננה יש 8 חומצות אמינו שגופנו אינו יכול לייצר בעצמו. בננות מיובשות/ShutterStock

הבננה המיובשת עשירה בוויטמינים - במיוחד ויטמיני B , באשלגן ובסיבים. אכילה של בננה אחת ביום מספקת את מכסת האשלגן היומית המומלצת לגופנו לאיזן רמת לחץ הדם, לשמירה על פעילות תקינה של הכליות ולהתמודדות עם מצבי לחץ מתמשכים. בנוסף, בבננה מצויות 8 חומצות אמינו שגופנו אינו יכול לייצר בעצמו.

בשילוב עם משהו שומני, כמו יוגורט או אגוזים, שיעכב את ספיגת הסוכר בגוף - הבננה יכולה להיות ארוחת בוקר מושלמת.

צימוקים

צימוקים. ShutterStock
עשירים בוויטמינים ומינרלים, סיבים תזונתיים ומרכיבים נוגדי חמצון. צימוקים צהובים/ShutterStock

צימוקים, שהם בעצם ענבים מיובשים, עשירים בוויטמינים ומינרלים, סיבים תזונתיים ומרכיבים נוגדי חמצון כמו רסברטרול ואנתוציאנינים שעוזרים לנטרל נזק בתאים, ועל פי איגוד הלב האמריקאי מסייעים למערכת הלב וכלי הדם ומשפרים תהליכים מטבוליים. כמו כן הם מכילים מגנזיום - שמועיל לבריאות הלב וכן לתפקוד בריא של השרירים ואשלגן שמסייע לשמירה על לחץ דם תקין. הצימוקים מכילים גם כמות יפה של ברזל שתורם ליצירת ההמוגלובין ומסייע בחיזוק המערכת החיסונית.

במנה של צימוקים (כ-30 גרם) יש כ-130 קלוריות ו-25 גרם סוכר, שזו כמות גדולה יחסית בהתחשב בגודל המנה. אומנם מדובר בסוכר פירות טבעי בכל זאת מומלץ לצרוך אותם במתינות ולוודא שלא הוסיפו להם סוכר בתהליך הייבוש. דרך בריאה ומשביעה לאכול אותם היא כתוספת לגרנולה או יוגורט.

אגוזים

קערה מלאה באגוזים. ShutterStock
השותפים הטבעיים והמוצלחים ביותר לשילוב עם הפירות היבשים. קערה עם סוגי אגוזים/ShutterStock

אגוזי מלך, לוז, שקדים ודומיהם מכילים חומצות שומן חיוניות לבריאות הלב, העורקים והמוח ומהווים גם מקור חשוב למינרלים כמו אבץ סידן ואשלגן. הם מקור מעולה לנוגדי חמצון, המסייעים לגוף לנטרל את הפעילות ההרסנית של הרדיקלים החופשיים ולהתגונן מפני התפתחות סרטן, טרשת עורקים וקטרקט, ולהאטת תהליכי ההזדקנות.

האגוזים למיניהם עשירים בשומן בלתי רווי שעשוי להפחית את הנזק של הכולסטרול ה"רע" (LDL) לעורקים מבלי לפגוע בפעולתו של הכולסטרול ה"טוב" (HDL) ולהוריד את הסיכון לחלות במחלות לב. באגוזים אין כולסטרול כלל והם עשירים בחלבונים ובסיבים תזונתיים. כמו כן, הם מקור נהדר לוויטמינים (E) למשל, לחומצה פולית, ולמינרלים כמו מגנזיום ואבץ.

האגוזים היו מרכיב מרכזי בתזונת האדם מאז ומתמיד. הם מסייעים לגוף להילחם בכל מיני מחלות ושילוב שלהם עם פירות יבשים עוזר לרדת במשקל ולהוריד את הסיכון לחלות במחלות לבביות, סוכרת ואפילו סרטן. אכילה יומית של אגוזים מסייעת גם בשליטה בתחושת הרעב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully