האם ענבים בריאים לנו או שהם סתם פינוק יקר?

פירות הם אחת ההנאות הגדולות (והיקרות) ביותר של תחילת הקיץ הישראלי, ובראש רשימת הפירות המפנקים נמצאים הענבים. אז בדקנו אילו יתרונות יש בפרי המתוק הזה, אילו ענבים הכי טובים לבריאות וכמובן - כמה קלוריות יש באשכול?

24/05/2022
הזוג שאוכל רק פירות (fit_shortie_eats)

בסרטון: הזוג הזה אוכל רק פירות. איך זה עובד להם?

לא מעט דובר בחודש האחרון על מחירם המוגזם של פירות הקיץ הישראלים. ובכל זאת, גם עכשיו יש אנשים שלא יוותרו על אשכול ענבים מרענן ומתוק. אבל אלו לא היתרונות היחידים של הפרי הקיצי הזה, ולמען האמת יש לענבים לא מעט להציע בתחום השמירה על הבריאות. אז אספנו את היתרונות הגדולים ביותר של הפרי האהוב עלינו, אבל לפני כן - בואו ננקה מהשולחן את החסרונות. ולא, 40 שקל לקילו ענבים אנחנו לא יכולים למחוק. לא כרגע לפחות.

עוד בוואלה!

אבטיח, ענבים או אפרסק: איזה פרי קיץ הכי בריא לכם?

לכתבה המלאה

לא מעט סוכר אבל הרבה ויטמינים

בענבים יש די הרבה סוכר, כנראה שזו הסיבה שהם כל כך טעימים. זו גם הסיבה שיש בהם לא מעט קלוריות - במנת פרי יש 60 קלוריות ו-15 גרם פחמימה. זה אולי לא נשמע המון אבל קחו בחשבון שמנת פרי היא אשכול קטן השוקל כ-70 גרם או כ-12 ענבים גדולים, ורובנו אוכלים הרבה יותר. חסרון נוסף הוא שצורת הענב הופכת אותו למסוכן עבור ילדים מתחת לגיל 5, לכן אם אתם מגישים ענבים לילדים חשוב מאוד לחתוך אותם לאורכם.

ועכשיו ליתרונות: בענבים יש גם ויטמינים בהם ויטמין C, ויטמין K, תיאמין, ריבופלאבין, ויטמין B6, וגם מינרלים בהם אשלגן, מנגן ונחושת. למעשה, כוס אחת של ענבים מכילה רבע מכמות הוויטמין C המומלצת ליום, כמעט 20 אחוזים מצריכת הוויטמין K המומלצת ולפחות 10 אחוזי נחושת.

60 קלוריות באשכול קטן. קטיף ענבים(צילום: ראובן קסטרו)

יכולים למנוע מחלות כרוניות

נוסף על כך, הם מכילים גם תרכובות טבעיות שחלקן נמצאו במחקרים כבעלות סגולות המגנות מפני סוגים מסיימים של סרטן, כמו למשל רסוורטול שנמצא במספר רב של מחקרים כבעל ערך במניעת סרטן ובטיפול בו. הרסוורטול הוא סוג של נוגד חמצון עוצמתי, שמפחית את רמת הדלקתיות בגוף ומעכב את צמיחתם והתפשטותם של תאים סרטניים בגוף. רסברטרול, כמו נוגדי החמצון אנתוציאנינים שנמצאים גם הם בענבים, עוזרים לנטרל נזק בתאים, ועל פי איגוד הלב האמריקני מסייעים למערכת הלב וכלי הדם.

עוצרים הזדקנות

היתרון הכי גדול של ענבים הוא תכולת הפיטוכימיקלים - תרכובות צמחיות בעלות שלל השפעות בריאותיות כגון השפעה אנטי-דלקתית והשפעה אנטי-חמצונית - הגבוהה בהם. אותם פיטוכימיקלים הם הסיבה שמספר מחקרים מצאו קשר בין אכילת ענבים ובין הזדקנות טובה יותר של המוח וסיכון מופחת למחלות לב.

כמה שיותר כהה, יותר בריא. חקלאי מחזיק אשכול ענבים(צילום: ShutterStock)

פיטוכימיקלים הם גם אלה שמעניקים לפירות שונים את צבעם, ולכן ככל שקליפת העינב כהה יותר, כך יש בו יותר פיטוכימיקלים והוא בריא יותר. לכן ענבים אדומים ושחורים נחשבים בריאים יותר מירוקים. חשוב לציין כי שמירת ענבים בקירור מפחיתה משמעותית את רמות הפיטוכימיקלים שלהם, ולכן עדיף להניח אותם בקערה מחוץ למקרר.

בענבים (כהים) יש גם פוליפנולים - נוגדי חמצון המגנים מפני נזקי דלקת כרונית. מחקר שנערך בשנת 2016 באוניברסיטת ליברפול באנגליה מצא כי נוגדי חמצון אלה מסייעים לגוף להילחם בדלקות. "תוצאות המחקר שלנו מראות כי פוליפנולים שמקורם בבצל, כורכום, ענבים אדומים, תה ירוק, פירות יער ואסאי, עשויים לעזור להפחית את שחרור המתווכים הפרו-דלקתיים אצל אנשים בסיכון של דלקת כרונית", אמרו אז החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully