וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאכלים שיש בהם יותר חלבון מאשר בביצה

עינת מזור

22.7.2020 / 8:53

אנחנו יודעים לשנן כבר מילדות שביצים מכילות חלבון. ובכל זאת, לא מדובר במזון היחידי שמכיל כמות יפה של המרכיב החשוב. עינת מזור בקר, דיאטנית קלינית, מספקת לכם את הרשימה המלאה ויש כמה הפתעות

מערכת "אסור לפספס"

בווידאו: שיטה מהירה לקילוף ביצה

לחלבון יש תפקידים משמעותיים בגוף לאורך תקופות החיים השונות והוא חשוב לבנייה ושמירה על מסת שריר תקינה, לתפקוד מערכת החיסון, לשיער בריא, ריפוי פצעים ועוד. כמות החלבון המינימלית הרצויה ליום לאדם מבוגר היא סביב 0.8-1 גרם חלבון לכל ק"ג גוף. למשל, לאישה במשקל 60 ק"ג יומלץ לאכול 48-60 גרם חלבון ליום. כמות החלבון תגדל עבור ספורטאים או במצבי מחלה מסויימים הדורשים תוספת חלבון, והיא תפחת במצבים רפואיים אחרים. דיאטנים יוכלו לומר לכם במדוייק מהי כמות החלבון הרצוייה עבורכם לפי נתוניכם האישיים.

לחלבון הביצה אכן יש ערך ביולוגי גבוה (מכיל את כל חומצות האמינו (אבני הבניין) החיוניות לגוף שלנו. נספג בצורה הטובה ביותר ומספק לגוף את מירב האמצעים לבניית השרירים ושאר מערכות הגוף. יחד עם זאת, כמות החלבון בביצה אחת אינה גדולה, כך שלא ניתן להתבסס רק על אכילת ביצה כמקור העיקרי לחלבון במהלך היום. ביצה מכילה 6-7 גרם חלבון שמחולקים שווה בשווה בין החלבון הלבן לחלמון הצהוב.

עוד בוואלה!

בחנו את עצמכם: כמה אתם באמת יודעים על חלבונים?

לכתבה המלאה

הנה כמה דוגמאות למאכלים מן החי והצומח המהווים מקור טוב נוסף לחלבון. חשוב להזכיר שאומנם החלבון מן הצומח אינו מכיל את כל חומצות האמינו והן חסרות בקטניות כמו עדשים ושעועית, אך קיימות בדגנים כמו לחם מלא, אורז, בורגול וכדומה. לכן, אם אתם אוכלים קטניות וגם דגנים לאורך היום (לא הכרחי באותה ארוחה) תקבלו את ההשלמה של כל אבני הבניין של החלבון להם גופכם זקוק.

קטניות

תבשיל של גרגירי חומוס ותרד. ShutterStock
אפשר לטחון לממרח או להוסיף בתבשילים וסלטים. גרגירי חומוס/ShutterStock

גרגירי חומוס ועדשים מבושלים, כמו גם שאר הקטניות, מספקים כ-8 גרם חלבון לכל חצי כוס. מגרגרי החומוס ניתן להכין ממרח, לשלבם במרק או בסלט. את העדשים ניתן לטחון ולהכין המבורגר טבעוני או לבשל עם פתיתי כרובית לקבלת מג'דרה דלת פחמימות.

טופו

טופו. ShutterStock
מעט פחמימות, הרבה חלבון. טופו/ShutterStock

בניגוד לקטניות אחרות שמעבר לתכולת החלבון שלהן גם מכילות כמות לא מבוטלת של פחמימות, הטופו, העשוי מסויה, מכיל כמות נכבדה של חלבון (16 גרם חלבון ב-100 גרם טופו, כך שבריבוע טופו אחד השוקל 300 גרם יש כמעט 50 גרם חלבון) לצד כמות קטנה מאוד של פחמימות. זה המקום לציין גם שהסויה ומוצריה "זוכו מכל אשמה" שהייתה כנגד מרכיב הפיטואסטרוגן שבהם. הסויה בטוחה לשימוש בכל שלבי החיים.

גרעיני דלעת וחמניה

גרעיני דלעת. ShutterStock
עשירים גם במינרלים חשובים. גרעיני דלעת/ShutterStock

ב-30 גרם של גרעינים מקולפים יש כ-8 גרם חלבון. הם גם מקור טוב לאבץ, ברזל, נחושת, מגנזיום, אשלגן וסלניום. אכלו חופן גרעינים עם עם פרי כארוחה קטנה. או ערבבו אותם עם הסלט או היוגורט.

חמאת בוטנים או שקדים טבעית

חמאת בוטנים. ShutterStock
לאכול במתינות בגלל כמות שומן גבוהה. ממרח חמאת בוטנים/ShutterStock

שתי כפות של הממרחים הללו מכילות כ-7 גרם חלבון ויותר, לצד תכולה גבוהה של שומנים בלתי רוויים הבריאים ללב. במתכונים דלי פחמימות רבים המיועדים לסוכרתיים, חמאת השקדים מככבת. ניתן אף להכין ממרח זה בבית - כל מה שצריך זה שקדים ובלנדר, ולתבל אותו בקינמון, אגוז מוסקט או תמצית וניל (לא חובה כמובן). חשוב לדעת שממרח זה (כמו כל שאר האגוזים) מכיל כמות גדולה של קלוריות ולכן עבור מי שמנסה לרדת במשקל יש לשלבו במתינות כחלק מתכנית אכילה מאוזנת.

קינואה

תבשיל קינואה. ShutterStock
מקור טוב גם לסיבים תזונתיים ולא מכילה גלוטן. סלט קינואה/ShutterStock

כוס קינואה מבושלת מכילה כ-7.5 גרם חלבון. היא גם מקור טוב לסיבים תזונתיים ולא מכילה גלוטן. הקינואה קלה להכנה כמו אורז (אותם יחסי בישול עם מים וזמן בישול זהה). ניתן להוסיף אותה לסלטים, כתוספת למנת חלבון וירקות בארוחה או להכין ממנה לביבות / קציצות בתוספת ירקות.

עופות, בשרים ודגים

הסרת עור של דג. ShutterStock
כמות גדולה משמעותית של חלבון. דגים/ShutterStock

במוצרים מן החי יש כמויות גדולות יותר של חלבון. כך למשל עופות, בשרים ודגים מספקים מקור מרוכז של חלבון, כ-25 גרם חלבון ב-100 גרם מבושל.

גבינת ריקוטה

ריקוטה טרייה. רעות סהר, מערכת וואלה! NEWS
מכילה גם פי 5-6 סידן בהשוואה לגבינות הרכות האחרות. ריקוטה טריה/מערכת וואלה! NEWS, רעות סהר

חצי גביע מכיל כ-10 גרם חלבון. לריקוטה יש מרקם וטעם שונים בהשוואה לגבינה הלבנה והקוטג' ולכן היא אינה חביבה על כולם. יחד עם זאת, היא מכילה פי 5-6 סידן בהשוואה לגבינות הרכות האחרות ומעט נתרן ביחס אליהן. היא משתלבת נהדר בפשטידות וכדי לשפר את טעמה ניתן להוסיף לה תבלינים כמו זעתר או שמן זית.

יוגורט מועשר בחלבון

יוגורט. shutterstock, ShutterStock
חשוב לשים לב לכמות הסוכר ביוגורטים המועשרים בלבון. יוגורט/ShutterStock, shutterstock

בגביע יוגורט סטנדרטי של 150 גרם יש כ-7 גרם חלבון. הטרנד האחרון הוא יוגורטים המכילים 12-21 גרם חלבון בגביע, פתרון לאלו שאינם מצליחים להגיע לצריכת החלבון שלהם ממקורות אחרים. שימו לב לכמות הסוכר ביוגורטים האלה, במיוחד אלו עם תוספות של פרי או מתיקות מעודנת.

עינת מזור בקר, היא דיאטנית קלינית במרכז DMC לטיפול בסוכרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully