אם תחליפו את 100 הקלוריות האלה באחרות תאריכו חיים

    עוד מחקר מצטרף למגמה של הפחתת בשר ומראה כי החלפה של אפילו מאה קלוריות שמקורן בבשר אדום, בחלבון מן הצומח, יכולה להפחית את הסיכון למוות מוקדם מכל סיבה

    מערכת וואלה! בריאות
    מערכת וואלה!

    אם התלבטתם, הנה עוד סיבה להפסיק לאכול בשר אדום. חוקרים מאוניברסיטת הרווארד מצאו כי החלפת כמויות קטנות של בשר בתחליפי חלבון צמחוניים יכולה להפחית את הסיכון למוות מוקדם בחצי.

    חוקרים ניתחו את הדיאטות של 37 אלף מבוגרים אמריקאים, ומצאו כי חלבון שמקורו מן הצומח יכול לעזור לאנשים לחיות חיים ארוכים יותר. החלפת חמישה אחוזים מכלל הקלוריות הבשריות ליום - בערך 100 קלוריות לפי הנחיות התזונה - נקשרה לירידה של כמעט 50 אחוזים בסיכון למוות מוקדם. הצוות אמר כי מקורות חלבון שלא מגיעים מן החי, הכוללים אגוזים, שעועית ודגנים מלאים, מכילים מרכיבים מזינים ומינרלים המשפרים את הבריאות.

    עוד בוואלה!

    יום הטבעונות הבינלאומי: 6 סיבות לבחור בתזונה מן הצומח

    לכתבה המלאה

    המחקר, בראשות ד"ר ז'ילי שנאן מבית הספר לבריאות הציבור בהרווארד, הוצג בכנס של איגוד הלב האמריקאי. הצוות אסף יומני אכילה של 24 שעות ביממה משמונה מחזורים של סקר בדיקת הבריאות והתזונה הלאומית בארה"ב שנערך בין השנים 1999-2014.

    הממצאים הראשוניים הראו כי אלה שאכלו את כמות החלבון הצמחי הגבוהה ביותר היו בסיכון נמוך ב-27 אחוזים למוות מסיבה כלשהי, בהשוואה לאנשים שאכלו את כמות החלבון הצמחי הנמוכה ביותר. הם גם היו בסבירות נמוכה של 29 אחוזים למות ממחלת לב כלילית, סיבת מוות מרכזית ברחבי העולם.

    החלפת חמישה אחוזים מהקלוריות היומיות מכל החלבון מן החי בכמות השווה של הקלוריות של חלבון מהצומח נקשרה לירידה של כמעט 50 אחוזים בסיכון למות מכל סיבה שהיא, כולל מחלת לב כלילית. אלה שהחליפו אפילו רק שני אחוזים מהקלוריות היומיות מחלבון בשר מעובד במספר שווה ערך של קלוריות של חלבון מהצומח הורידו את הסיכון שלהם למוות מוקדם בכ-32 אחוזים.

    ד"ר שאן אמר שאין טעם פשוט לחתוך בשר אדום מהתזונה היומיומית. כדי לקצור את היתרונות שבבריאות טובה יותר, יש להחליף אותו בחלבון צמחי בריא הכולל אגוזים וקטניות כמו שעועית ועדשים. "זה לא מספיק רק להימנע מבשר אדום - זה גם מה שאתם בוחרים לאכול במקום בשר אדום", אמר.

    להוריד בשר מהתפריט זה לא מספיק. חמין חיטה (צילום: אפיק גבאי, אפיק גבאי)

    מקורות בריאים של חלבון מן הצומח כוללים מרכיבים תזונתיים מועילים אחרים כמו שומנים בריאים, ויטמינים נוגדי חמצון, מינרלים ופיטוכימיקלים (תרכובות שמקורם בצמחים), שנקשרו לסיכון נמוך יותר למחלות כרוניות כמו סוכרת, מחלות לב וכלי דם וכמה סוגי סרטן.

    יותר אגוזים, פחות בשר

    במחקר אחר שהוצג בכנס נמצא תוצאות דומות מאוד. חוקרים מאוניברסיטת הרווארד עקבו אחר למעלה מ- 43,200 גברים במשך 26 שנים. החל משנת 1986, הגברים ממחקרי המעקב של מומחי הבריאות של הרווארד השלימו שאלון אודות התזונה שלהם כל ארבע שנים עד שנת 2010.

    הממצאים מראים כי החלפת מנה אחת ביום של בשר אדום או מעובד בחלבון צמחי או חלב הפחיתה את הסיכון למחלת לב כלילית ב-47 אחוזים. החלפת מנה יומית אחת של בשר אדום בכמות שוות ערך של אגוזים - מבלי להגדיל את כמות הקלוריות שאדם אכל - נקשרה לסיכון נמוך ב-17 אחוזים למות מהתקף לב. והחלפת מנה אחת של בשר אדום בדגנים מלאים הביאה לסיכון מופחת ב-48 אחוזים למות מהתקף לב אצל גברים.

    העורכת הראשית של המחקר, ד"ר לילה אל-שער, אמרה כי "בממוצע, אמריקאים אוכלים כ-3.5 מנות של בשר אדום בכל שבוע, וכשליש אוכלים בשר אדום מדי יום. הממצאים של המחקר מראים כי אפילו החלפה חלקית של בשר אדום במקורות חלבונים בריאים וצמחים עשויה להפחית באופן משמעותי את שיעורי מחלות הלב הכליליות בארצות הברית".

    בשר הוא מקור טוב לחלבון, ויטמינים ומינרלים בתזונה, כמו ויטמין B12 וברזל. אך מומלץ להפחית בצריכתו מסיבות בריאותיות, כמו הקשר שין אכילתו לסרטן ומחלות לב. איגוד הלב האמריקאי ממליץ על דפוסי תזונה המדגישים פירות, ירקות, דגנים מלאים, מוצרי חלב דלי שומן, עופות, דגים ואגוזים - ומגבילים בשר אדום מעובד ומשקאות ממותקים.

    טרם התפרסמו תגובות

    הוסף תגובה חדשה

    בשליחת תגובה אני מסכים/ה
      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully