וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנחיות חדשות: נטילת אספירין למניעת התקפי לב ושבץ עלולה להיות מסוכנת

עודכן לאחרונה: 12.10.2021 / 21:59

צוות מומחים אמריקני קורא לשנות את ההנחיות בדבר נטילת אספירין כטיפול מונע, ומבהיר כי "הסיכון הגבוה לדימום" עולה על היתרונות. אז מי צריך להפסיק עם התרופה ולמי היא מומלצת? הנה כל הפרטים

כבר שנים רבות שרופאים ממליצים לגברים מבוגרים ליטול באופן קבוע אספירין כדי להוריד את הסיכון להתקפי לב ולשבץ, אך כעת נראה כי ההמלצה הזו עלולה להיות מסוכנת. מחקרים חדשים מראים כי הסיכונים בנטילת אספירין עולים על היתרונות, וכעת צוות מומחים מיוחד בארה"ב פרסם טיוטה של המלצות חדשות הקוראות להימנע מנטילת התרופה כטיפול מונע.

"המסר שלנו הוא שאם אין לך היסטוריה של התקף לב ושבץ, אתה לא צריך להתחיל ליטול אספירין רק בגלל שהגעת לגיל מסוים", אמר פרופ' צ'יין-ון צנג, חבר בצוות המשימה, שכולל 16 מומחים למניעת מחלות ולרפואה מבוססת על ראיות. צוות המומחים הזה מעריך מעת לעת בדיקות סקר וטיפולים מונעים. החברים בצוות מתמנים על ידי מנהל הסוכנות הפדרלית למחקר ואיכות הבריאות, והמלצותיו משנות לעיתים קרובות את הנחיות הבריאות בארה"ב.

"דימום גדול שעלול להיות קטלני"

אספירין הוא מדלל דם שיכול לסייע בהתמודדות עם התקפי לב ושבץ מוחי על ידי מניעת היווצרות קרישי דם בכלי הדם המובילים ללב או למוח. עם זאת, "נטילת אספירין יכולה גם לגרום לדימום גדול שעלול להיות קטלני, במיוחד אצל אנשים מבוגרים", אמר פרופ' צנג. לכן, צוות המשימה טוען כעת כי מבוגרים בני 60 ומעלה לא צריכים להתחיל לקחת אספירין מדי יום כדי להוריד את הסיכון להתקף לב או שבץ ראשוני. "בשלב זה, הסיכון הגבוה לדימום מבטל למעשה את היתרון הפוטנציאלי של אספירין", אמר המומחה.

אספירין. ShutterStock
אל תפסיקו בלי להתייעץ עם רופא. אספירין/ShutterStock

חשוב להדגיש כי טיוטת ההמלצות אינה חלה על אנשים שעברו התקף לב או שבץ בעבר וכעת הם נוטלים אספירין מדי יום. גם אנשים ללא היסטוריה של התקף לב או שבץ שכבר נוטלים מינונים מונעים לא צריכים להפסיק בלי להתייעץ עם הרופא שלהם, כך לפי המומחים.

יש לציין כי זו אינה הפעם הראשונה שבה מומחים ממליצים לבטל את ההנחיה לתת אספירין כטיפול מונע. כבר במחקר שפורסם ב-2018 עלתה האפשרות שבחלק מהמקרים ייתכן שהסיכון עולה על התועלת האפשרית בנטילת התרופה - במיוחד במקרים של מבוגרים וקשישים ללא בעיות בריאותיות. "אנחנו מצאנו שלאספירין לא היה יתרון מובחן בהארכת חיים עצמאיים ובריאים עבור קשישים", אמרה אז החוקרת אן מארי, שהיא גם רופאה גריאטרית ואפידמיולוגית.

במחקר השתתפו 19 אלף בני אדם מארה"ב ואוסטרליה, רובם מעל גיל 70. למחציתם נרשם מינון של כדור אספירין אחד ליום (100 מ"ג), ואילו למחצית השנייה ניתן פלצבו מדי יום. כעבור 5 שנים ביצעו החוקרים בדיקות מעקב וגילו שהסיכון לחלות במחלות לב או ללקות בשבץ בקרב קבוצת הניסוי (אספירין) לא ירד בהשוואה למשתתפים בקבוצת הביקורת. לא רק שהאספירין לא תרם לשום תועלת רפואית עבור אלה שנטלו אותו, גם נלווה לו "סיכון מוגבר לדימום משמעותי" עבור המשתתפים המבוגרים יותר - כתבו החוקרים.

במחקר אחר, שהתפרסם בכתב העת המדעי The Lancet, עלתה האפשרות כי ההשפעות של אספירין משתנות באופן משמעותי על בסיס משקל הגוף. למעשה לפי הממצאים שלהם לקיחת אספירין אחד ביום היא בעלת משמעות רק כאשר האדם שנוטל אותו הוא מתחת ל-70 קילוגרמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully