וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם התרופה הפופולרית שמונעת התקפי לב וסרטן מתאימה לכולם?

23.7.2018 / 12:14

כמיליארד בני אדם משתמשים באספירין מדי יום, חלקם כמשככי כאבים ואילו אחרים כטיפול מונע למחלות לב. מטא אנליזה רחבה שסקרה שורת מחקרים בנושא מצאה שבניגוד למה שנהוג היום, המינונים של התרופה צריכים להיות שונים אצל כל מטופל

אספירין. ShutterStock
אחת התרופות הכי שכיחות בעולם בקרב. אספירין/ShutterStock

היא נחשבת לאחת התרופות הכי שכיחות בעולם בקרב האוכלוסייה הבוגרת מעל גיל 50, היא נמצאה כיעילה בהגנה שלה על כלי הדם, הלב ואפילו עשויה למנוע סרטן, אבל מחקר חדש טוען כי ההשפעה של אספירין תלויה מאוד במשקל של מי שנוטל את התרופה.

המחקר שהתפרסם בכתב העת המדעי The Lancet ונערך על ידי חוקרים מאוניברסיטאות ברחבי העולם, ביניהם אוקספורד והרווארד, מצא כי ההשפעות של אספירין משתנות באופן משמעותי על בסיס משקל הגוף. למעשה לפי הממצאים שלהם לקיחת אספירין אחד ביום הוא בעל משמעות רק כאשר האדם שנוטל אותו הוא מתחת ל-70 קילוגרמים.

עוד בנושא:
זו לא רק התרופה, אלא הזמן שאתם נוטלים אותה
6 סימנים מפתיעים שעלולים להעיד על בעיות לב
המבחן שיקבע אם תקבלו התקף לב בקרוב

מונעת היווצרות של קרישי דם

אספירין היא תרופה שפותחה במקור להורדת חום ולשימוש נגד דלקות, אך בהמשך התגלתה גם היכולת שלה לעכב את היצמדות טסיות הדם אחת לשנייה ובכך למעשה למנוע היווצרות קרישי דם. מכיוון שקרישי דם עלולים לגרום להתקפי לב ולשבץ מוחי איסכמי (חסימתי), האספירין חשוב מאוד להגנה על הלב וכלי הדם.

הטיפול באספירין ניתן לאנשים שסובלים ממחלות לב או כלי דם ידועות, או כמניעה ראשונית אצל אנשים שנמצאים בסיכון אך טרם פיתחו מחלה קלינית. בנוסף לאפקטים הללו, שמה של התרופה נקשר יותר ויותר עם ירידה בשיעור של סוגי סרטן שונים, מה שהוסיף עניין ותועלת אפשרית לנטילתה. במטא אנליזה בריטית שסקרה מידע מעשרות מחקרים מהשנים האחרונות נמצאה למשל השפעה חיובית של שימוש באספירין על מחלות סרטן שונות, כאשר שימוש ארוך שנים בתרופה היה יעיל יותר משימוש קצר טווח.

דיאטה ג'ינס השמנה בטנית בטן כרס שמנה שומן שמן כפתור מכנסיים מותן מותניים. ShutterStock
למשקל יש השפעה מכרעת/ShutterStock

במחקר הנוכחי ניתחו החוקרים מידע מעשרה ניסויים גדולים שכללו 117,279 משתתפים, והם מצאו כאמור כי בקבוצה של אנשים ששוקלים בין 50 ל-70 קילוגרמים היתרונות של אספירין במינון נמוך (75-100 מיליגרם) היו טובים, אולי אפילו טובים מכפי שסברו קודם. המחקר הראה כי הסיכון היחסי להתקף לב, שבץ או אירוע לב מרכזי אחר הוא נמוך ב -25 אחוזים עבור אנשים בקבוצה זו בהשוואה לקבוצות משקל אחרות. בנוסף, גם הסיכון שלהם לחלות בסרטן המעי הגס ירד בהשוואה לקבוצות הכבדות יותר. עבור אלה ששוקלים מעל 70 קילוגרמים (80% מהגברים וכמעט 50% מהנשים), מינון נמוך של אספירין היה כמעט נטול השפעה מיטיבה. חולים אלה דורשים מינונים גבוהים יותר של בין 300 ל-500 מיליגרם, כך גילו החוקרים, במיוחד אלו המעשנים או לוקחים כמוסות אספירין מצופות.

"אובדן היעילות יכול להתרחש אם מינון האספירין נמוך או גבוה מדי לגודל הגוף, ונזקים אחרים נגרמים כתוצאה ממינון עודף", כתב פרופ' פיטר רוטוול, נוירולוג מאוניברסיטת אוקספורד שערך את המחקר יחד עם עמיתיו. "יש מיליארד אנשים בכל העולם שנוטלים אספירין באופן קבוע, וכל מחקר אקראי מבוסס על אותה מנה לכל אחד. יכול להיות שמדובר על תפיסה לא נכונה, ויש להתאים מינון פרסונלי, כמו שאנחנו עושים עם תרופות אחרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully