וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו לא רק התרופה, אלא הזמן שאתם נוטלים אותה

30.10.2014 / 8:57

מחקר חדש מצא כי קיים קשר בין הזמן שבו אנו נוטלים את התרופה לבין ההשפעה שלה. החשיבות של השעון הביולוגי אינה נוגעת רק למחזורי שינה ותהליכי עיכול, אלא משפיעה גם על יכולת הריפוי

תרופה. ShutterStock
אם אתם כבר נוטלים תרופה, כדאי שהיא תהיה יעילה/ShutterStock

בחורף הקרוב תשתמשו ככל הנראה בלא מעט תרופות, ואם אתם כבר נוטלים אותן, כדאי שהן יהיו יעילות. מחקר חדש מצא כי ההשפעה של תרופות אינה תלויה רק בסוג התרופה, אלא גם בשעה שלוקחים אותה. חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה פיענחו את הזמן הטוב ביותר לנטילת תרופות, זאת לפי אופן הפעילות של גנים שקשורים לאיברים שונים בגוף, והשעון הביולוגי שלהם.

לפי הממצאים, פעילות הכבד והכליות עולה אחרי שש בערב, פעילות הגנים שקשורים לריאות עולה דווקא בשעת הצהריים ואילו הלב בשעות הבוקר. החוקרים מאמינים כי תרופות שהמטרה שלהן היא גנים ספציפיים, יעבדו ביעילות מירבית אם תינתן התייחסות לשעות שבהן האיברים פעילים יותר, או פחות.

במחקר שנעשה בעכברים נמצא כי ההשפעה של 250 תרופות משתנה אם הן נלקחות ביום או בלילה. בשל העובדה שהתרופות לא נשארות זמן רב בגוף, קיימת חשיבות גדולה לנטילתם בזמן שבו הן הכי משפיעות. יתרה על כן, תרופות שנוסו בבוקר עלולות לא להשפיע אם ילקחו בערב, ואף להיות מסוכנות. התרופות שנבדקו במחקר היו מרשימת התרופות ההנמכרות ביותר של ארגון הבריאות העולמי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא רק שעון החורף משפיע עלינו, אלא גם השעון הביולוגי/מערכת וואלה!, צילום מסך
"אספירין יותר יעיל בשעות הלילה בהורדת לחץ דם, אבל מחצית מהאנשים בכלל משתמשים בו בבוקר"

"כדי לדעת מהן השעות הטובות ביותר לקחת תרופות ספציפיות נצטרך לערוך עוד מחקרים בבעלי חיים ומחקרים קליניים בבני אדם, אבל עכשיו אנחנו יודעים היכן לחפש בגוף אחר השעות היעילות ביותר שלהן", הסביר עורך המחקר פרופסור ג'ון ב. הוגנש מהמחלקה לרוקחות באוניברסיטת פנסילבניה. "אספירין למשל יותר יעיל בשעות הלילה בהורדת לחץ דם, אבל מחצית מהאנשים בכלל משתמשים בו בבוקר. שישית מהאנשים שמשתמשים בסטטינים, תרופות להורדת כולסטרול, לא נוטלים אותן בזמן הנכון".

עוד ציין החוקר כי גם כימותרפיה מושפעת מהשעות בה היא נעשית, אך עדיין מרבית החולים שנזקקים לה אינם מקבלים אותה בזמנים הנכונים.

עוד באותו נושא

כך שעון החורף פוגע בבריאות שלכם

לכתבה המלאה

לכל איבר בגוף יש שעון ביולוגי

רופאים רבים מתעניינים בשנים האחרונות בכרונותרפיה, אשר קושרת את הטיפול התרופתי לשעון הביולוגי שלנו, במיוחד במקרים של מחלות סרטן ובדלקת מפרקים שגרונית, שני תחומים שהטיפול המדובר נושא הבטחה עבורם. פרוייקט של האקדמיה הלאומית למדעים (NAS) שנמצא בשלבים מתקדמים, עתיד לספק לרופאים מפה שמראה את דפוסי ההתנהגות של תאי הגוף ביונקים במשך 24 שעות היממה. כמעט לכל היצורים החיים יש שעון פנימי שמסתנכרן עם סיבוב כדור הארץ, אצל בני אדם ויונקים השעון הביולוגי מופעל בעיקר לפי הדרך שהעין קולטת אור וחושך ולפי שינויי הטמפרטורות שמורגשים בעור.

בעבר חוקרים לא קשרו בין מכלול הגנים בגוף האדם לבין השעון הביולוגי, אך כיום ישנה הבנה כי השניים קשורים. הכבד נמצא כאיבר שהכי מושפע מהשעון הביולוגי ויש לו שעות בהן הוא בפעילות מוגברת, המושפעת משעות היממה. פרופסור הוגנש הוסיף כי התועלת של מתן תרופות בשעות הנכונות תשפיע על האפקטיביות שלהן, תמנע אינטראקציות בין תרופות ועתידה להביא "לתוצאות טובות יותר ובעלות נמוכה יותר".

עוד בנושא:
התרופות בבית מסוכנות לבריאות
למה לא מומלץ לאכול מאוחר?
איך הופכים להיות בן אדם של בוקר?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully