וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיות לילה: למה זה לא בריא לאכול מאוחר?

28.10.2014 / 10:00

אם זה על הספה מול הטלוויזיה, או אחרי בילוי שכולל אלכוהול, לכולנו יוצא לאכול בשעות מאוחרות. למה זה מסוכן, ומאילו מזונות הכי צריך להזהר? תשובות מפתיעות בפנים

איש לועס המבורגר. ShutterStock
בלילה אוכלים יותר/ShutterStock

לילה. אתם בדרך הביתה אחרי ששתיתם כמה בירות או שבכלל נתקעתם בעבודה עד שעה מאוחרת. אתם יודעים שזה לא טוב לגזרה, אבל הבטן מקרקרת ואתם מתפתים ומוצאים את עצמכם באמצע ארוחת לילה בלתי נשלטת. בשנים האחרונות נדמה כי אכילה בשעות מאוחרות, הפכה מהרגל לכורח. השעות הארוכות שאנשים מבלים בעבודה, גורמות לרבים מהם לצאת מהמשרד בשעות מאוחרות ולאכול את ארוחת הערב שלהם בזמן שחלקנו כבר ישנים.

מחקרי עבר הראו כי הגוף לא מצליח לשרוף את הקלוריות שצורכים בשעות מאוחרות, אבל מחקרים של השנים האחרונות כבר אינם חד משמעיים. המסקנה של מרביתם היא שזו לא השעה, אלא כמות הקלוריות שאנו צורכים בארוחה. כל עוד הגוף נמצא בצום של כ-12 שעות בין הארוחה האחרונה לראשונה, פירוק האנרגיה מתבצע בצורה כמעט זהה. מנגד, מחקר שפורסם במגזין Obesity מצא כי אלו שנוטים לאכול בלילה, אוכלים בכל זאת כ-300 קלוריות יותר בממוצע ביום.

לא לאכול אחרי שמונה בערב

במאמר שכתב לניו יורק טיימס, ד"ר ג'פרי א. קופמן, מומחה להפרעות קול ומחלות גסטרולוגיות, הוא הסביר כי השעה המאוחרת ביותר לאכילת ארוחת הערב צריכה להיות שמונה בערב, ולכל המאוחר שלוש שעות לפני שאתם הולכים לישון. לאחר מכן, הגוף שלנו פשוט לא מגיב טוב. "רבים מהמטופלים שלי נוהגים לאכול ארוחות ערב מאוחרות שלעיתים כוללות גם אכילה מוגזמת. חלקם פוסחים על ארוחת הבוקר ואוכלים סנדביץ' בצהריים, כך שיוצא שארוחת הערב היא הגדולה ביותר במהלך היום", כתב ד"ר קופמן. "אחרי הארוחה אנשים נשכבים על הספה, או הולכים לישון, למרות שזה חשוב מאוד להישאר במצב מאונך אחרי האוכל". ריפלוקס חומצתי, מצב בו חומצות מהקיבה, עולות במעלה הוושט וגורמות לצרבות דלקות ואפילו סרטן, הופך שכיח יותר במצבים כאלה ועל פי סטטיסטיקות כ-50 אחוזים מהאמריקאים סובלים מבעיות חומציות.

בנוסף, ארוחת הלילה, הנקראת גם הארוחה הרביעית ביום מעלה את רמות הטריגליצרידים, שהן תרכובות שומניות בגוף שנקשרו במחקרים לבעיות במטבוליזם ועמידות לסוכר. אם אתם מחליטים להוסיף קינוח בסוף הארוחה, המצב הופך גרוע יותר, שכן מזונות אלה, שלרוב עתירים בפחמימות וסוכרים, כמו אלכוהול ושוקולד, מאטים את תהליך העיכול.

שקדים. ShutterStock
רק נראים בריאים/ShutterStock

סוכרת, השמנת יתר ושבץ

מחקר של אוניברסיטת יוטה שפורסם במגזין Diabetes גם כן מדגיש את העובדה כי אכילה בלילה אינה בריאה, וטוען גם הוא כי קיימים הבדלים בין סוג המזון שאנחנו בוחרים להכניס לפינו בשעת לילה, לבין ההשפעות הבריאותיות שלו. אולי זה יפתיע אתכם אבל מסתבר שהמבורגר לא פחות מזיק משקדים בשעת לילה מאוחרת.

המחקר מצא כי מזונות עשירים בברזל כמו עלים ירוקים, קייל, אגוזים, דגים, ביצים ופירות יבשים, שנאכלים בשעת לילה פוגעים בשעון הביולוגי של הגוף שאחראי להפעלת מחזורי השינה הסדירים, תהליכי המטבוליזם והעיכול והשפעתו ניכרת על כל תא ותא בגוף. במחקר נמצא כי אכילה מאוחרת של מזונות כאלה גורמת לרמות סוכר לא מאוזנות, בעיקר בכבד שמלבד ניקוי הרעלים בגוף גם אחראי לפירוק הגליקוגן (רב סוכר) לגלוקוז,ששומר על הרמות המאוזנות בדם במהלך שנת הלילה. כל אלה, כך על פי המחקר עלולים להוביל להשמנת יתר, סוכרת ואפילו לשבץ.

ומהצד השני:

תשכחו כל מה שאתם יודעים על ארוחת בוקר

לכתבה המלאה

ויש לזה שם

עם כל הסיכונים הרפואיים האלה, לא פלא שלאכילת לילה קיצונית יש מונח רפואי - sleep eating disorder - הפרעת אכילה לילית. אלו הלוקים בה אוכלים במהלך שעות הלילה כרבע עד מחצית מצריכת הקלוריות שלהם, וחלקם אף מתעוררים באמצע הלילה לארוחה נוספת. רובם יסבלו או סובלים מדיכאון, השמנת יתר, חוסר ביטחון עצמי והפרעות שינה.

אחרי שהרסו את המוניטין הטוב של ארוחת הבוקר, אולי בעתיד, מחקרים ימצאו את היתרונות שבארוחת הלילה. לנו נותר רק לקוות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully