וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלמתם מקורונה אבל לא ממש "חזרתם לעצמכם"? אולי התרופה הזאת תעזור

עודכן לאחרונה: 20.2.2022 / 9:05

שני מקרים קטנים מציעים תקווה גדולה לעשרות מיליונים ברחבי העולם שסובלים על פי ההערכות מתסמינים מתמשכים של עייפות, כאבים וחוסר אנרגיה לאחר החלמה מקורונה. האם הפתרון היה מתחת לאף שלנו כל הזמן?

לא מעט אנשים שחלו בקורונה והחלימו מתמודדים עדיין עם ההשלכות של ההידבקות בנגיף, תסמינים ארוכי טווח שממשיכים להעיק על מחלימים ולשבש את איכות חייהם זכו לשם הכולל Long Covid או קוביד ארוך. הם כוללים עייפות, תשישות, כאבי שרירים קוצר נשימה במאמץ ועוד, ויכולים להוות מטרד יומיומי עבור מי שסובלים מהם, שמרגישים שאף שהחלימו הם עדיין לא ממש "חזרו לעצמם".

חדשות מבטיחות בהקשר זה הגיעו לאחרונה מפרסומו של דוח מקרה רפואי, שמתאר שתי נשים שסבלו מקוביד ארוך ונרפאו ממנו כמעט לחלוטין עקב נטילת תרופה מוכרת שאינה דורשת אפילו מרשם - אנטיהיסטמינים שמשמשים בדרך כלל לטיפול באלרגיה.

אמנם מדובר במקרה אנקדוטלי, כלומר מקרים בודדים שהגיע לידיעת רופאים בדיעבד, ולא מחקר קליני שנערך בתנאים מבוקרים. אבל הוא עדיין מעלה כיוון טיפולי אפשרי מעניין, במה שהוא מצב רפואי רלוונטי עבור חלקים נרחבים באוכלוסייה כרגע. "חולים אומרים לנו שמה שהם הכי היו רוצים זה לחזור לעבודה ולהיות מסוגלים לעסוק בכל הפעילויות היומיומיות שהם ביצעו לפני שחלו. הם מחפשים נואשות אחר משהו שיעזור להם לחזור לעצמם", אמרה מליסה פינטו, אחת ממחברות המאמר שמתאר את המקרה ומרצה בביה"ס לסיעוד של אוניברסיטת קליפורניה.

אריזות של תרופות וכדורים. ShutterStock
יכול להיות שהפיתרון לבעיה של עשרות מיליונים בעולם הוא תרופת אלרגיה ללא מרשם? תרופות/ShutterStock

אותו חיפוש אחר משהו שיעזור למחלימים שסובלים מלונג קוביד הוא מה שהוביל את פינטו ועמיתיה לחפש מידע נוסף, וכך נודע להם על מקרה של שתי נשים, שבאופן מקרי גילו לאחר נטילת אנטיהיסטמין נפוץ בשם diphenhydramine (משווק בארה"ב תחת השמות בנדריל או נייטול) שהוא הועיל מאוד להקלה בתסמיני הקוביד הארוך שלהן.

עוד בוואלה!

לא מאמינים בחיסונים? מחקר מצא לכמה זמן הבוסטר מגן עליכם

לכתבה המלאה

שיפור בריכוז, בעייפות ובכאבים

המקרה הראשון הוא של אישה עם אי סבילות ללקטוז שאכלה בטעות גבינה, היא נטלה את האנטיהיסטמין כדי להקל על התסמינים שחוותה בעקבות כך. האישה השנייה נטלה את התרופה משום שתרופת אלרגיה אחרת שנטלה באותו זמן בדיוק נגמרה לה, והיא היתה זקוקה לתחליף. בשני המקרים גילו הנשים שמינון יומי של התרופה הובילו לשיפור משמעותי באיכות חייהן. הן היו מרוכזות יותר, רף המאמץ שלהן עלה וחומרת הכאבים שלהן פחתה - כולם תסמינים שהעיקו עליהן מאז שחלו בקורונה והחלימו. גם פצעים ופריחות על עורן (שגם הם נמנים על הרשימה הענפה של תסמינים שמקושרים לקוביד מתמשך) נעלמו והחלימו.

אחת הנשים העריכה שבזמן שנטלה את התרופה היא שבה ל-90 אחוזים מתפקודה המלא לפני שחלתה ואילו השנייה העריכה את השיפור ב-95 אחוזים מהתפקוד היומיומי שהיה לה לפני שנדבקה בקורונה. השיפור המשמעותי שחוו מספק אפיק טיפולי אפשרי וזמין מאוד שיכול להיות בעל השפעה משמעותית על מי שחווים פגיעה של ממש באיכות חייהם בעקבות תסמינים מתמשכים של קורונה.

אישה שמה יד על הפנים. ShutterStock
זה עדיין לא מחקר קליני מבוסס, אבל זה בהחלט מקור לתקווה. אישה עייפה/ShutterStock

"נכון להיום אין תרופה לקוביד מתמשך, רק ניהול של התסמינים. יש מספר אופציות טיפוליות שנשקלות בימים אלה, ואנטיהיסטמינים הם אחת מהם", אמרה פינטו. אף שברור ששני מקרים הם לא בסיס מספיק איתן כדי להסיק מסקנות כלליות או ציבוריות, פינטו סבורה שהאפשרות שיש כבר היום טיפול תרופתי זמין ונגיש מצדיקה בדיקה מעמיקה יותר.

"האפשרות שישנה תרופה ללא מרשם, נגישה לכולם, שיכולה להקל על התסמינים של קוביד מתמשך צריכה לספק תקווה לכ-54 מיליון בני אדם ברחבי העולם שעל פי ההערכות סובלים במשך חודשים לאחר החלמתם מקורונה. השלב הבא צריך להיות מחקר רחב ומקיף עם משתתפים רבים שיבדוק ויוכיח את היעילות של התרופה וגם ימצא את המינון ומשך הטיפול האופטימליים בה, כך שנוכל לייצר כללים קליניים מנחים", סיכמה פינטו את מאמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully